Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hur mycket Levaxin?

2010-04-27 07:57 #0 av: dubbelouseven

Kanske en konstig fråga men jag undrar om man kan övermedicinera med levaxin utan att få de klassiska hyper symtomen?

Anmäl
2010-04-27 08:30 #1 av: matsmurfen

Varför skulle du - rent hypotetiskt - vilja övermedicinera Levaxin?

Anmäl
2010-04-27 11:06 #2 av: Wildrat

Nej du kan inte övermedicinera utan att bli hyper. Om du kan höja dosen och fortfarande mår bra så betyder det att du har för låg dos. Däremot tar det nån vecka innan du märker av om du har för mycket eftersom Levaxin innehåller den långsamma sortens hormon.

Anmäl
2010-04-27 12:20 #3 av: Dayanna21

Äter man mer levaxin än vad man behöver så går man snabbare ned i vikt eftersom kroppen då går på högvarv. Men det är nog inte bra att experimentera med sin kropp, eftersom man försämrar sin egen förmåga att reglera sköldkörtelhormon genom att öka på sin dos när man inte behöver det, bara för att rasa i vikt. Det är nog smartare att öka på fettet och minimera kollisarna istället.

Lycka till!! Flört

Anmäl
2010-04-27 12:22 #4 av: mikaelj

Äter man mer levaxin än vad man behöver så går man snabbare ned i vikt eftersom kroppen då går på högvarv.

Om det sker beror det på att dina muskler bryts ned. Mer är inte bättre!

Anmäl
2010-04-27 14:50 #5 av: dubbelouseven

Jag undrade detta på grund av:
1) jag har sedan början av februari då jag startade medicineringen, kommit upp till rätt så hög dos( från 25 till 75)
2) när jag började med levaxin så blev jag piggare (dok försvann inte alla symtom), de andra två höjningar har jag inte märkt av alls. Senast höjdes dosen den 16/4 - snart två veckor sedan.

Det är därför jag undrar om det går att övermedicinera utan att märka av det.

Anmäl
2010-04-27 15:08 #6 av: mikaelj

Övermedicinering märker du av förhöjd puls, svettas mycket, m.m. I praktiken hypERtyreos (tyreotoxikos). Läs på om det och se om du känner igen dig.

Anmäl
2010-04-27 15:41 #7 av: Wildrat

75mg är inte särskilt hög dos och det är mycket vanligt att problemen inte försvinner med bara Levaxin. Inte heller om man har för låg dos. Och du märker om du får för hög dos...

Anmäl
2010-04-27 16:53 #8 av: Gitten

Tänk på att det måste gå 6 veckor mellan varje höjning eftersom det tar 6 veckor för kroppen innan tabletten har fått full effekt. Helst borde du få ta blodprover mellan varje höjning för att se vad som händer, men som mikaelj skriver, var uppmärksam på puls, hjärtklappning och ökad svettning.

Anmäl
2010-04-29 22:34 #9 av: matsmurfen

Varför är det givet att kroppens ämnesomsättning går på högvarv om man "överdoserar" Levaxin?  De (fåtal) som kräver extremt höga doser går ju inte omkring och är hyper samtidigt som de mår bättre.

Sen behöver ju inte hypersymptom vara just hypersymptom utan symptom på kortisolbrist.

Anmäl
2010-04-29 23:24 #10 av: Wildrat

#9 Överdos betyder ju att man tar mer än man behöver och det är precis vad hypertyreos är, mer hormoner än kroppen klarar av och behöver. Hög dos utan hypersymptom betyder att man har rätt dos, inte att man överdoserar.

Kortisolbrist är en annan diskussion...

Anmäl
2010-04-30 07:51 #11 av: matsmurfen

Att kortisolbrist är en annan diskussion håller jag inte med om.

Anmäl
2010-05-06 15:20 #12 av: dubbelouseven

Jag har en undran till.

Jag har läst någonstans att det tar ungefär nio månader för kroppen att använda upp hormonlagret.

Behöver kroppen att lagra hormonerna på nytt då eller använder den tillförda hormoner (tx. t4) "från hand till mun" utan att lagra?

Anmäl
2010-05-06 21:26 #13 av: Wildrat

#12 Vet faktiskt inte hur det funkar det där. Det jag vet är att det tar några veckor (2-4) att märka av förändringar i dosen av T4 (Levaxin). T3 (Liothyronin) däremot används direkt, det står att om du tar en hög dos på morgonen så märks det under dagen men jag tycker jag märker mest dagen efter. Iaf är det snabbt.

Anmäl
2010-05-08 12:59 #14 av: dubbelouseven

Nu har jag ätit 75 enheter i tre veckor och har inte märkt någon skillnad i måendet.

Visserligen är jag pigg om dagarna och har inga problem längre att somna om kvällarna, jämfört med att jag förut var sk*t trött om dagarna och kunde inte somna på kvällen.
Magen har börjat fungera bättre och kramper i vaderna har upphört.

Däremot ökar jag fortvarande i vikt. Det spelar inte nå roll hut strikt jag håller mig till kosten eller hur lite/mycket jag äter. Sedan årsskiftet har jag lagt på mig nästan 4kg. Det börjar bli tungt.

Det känns helt hopplöst. Har någon här nåt tips vad jag skulle kunna göra själv för att få slut på eländet?  Ni som äter levaxin, hur reagerade ni på medicineringen, börjar viktkurvan att peka neråt snart?

Anmäl
2010-05-08 17:25 #15 av: Wildrat

#14 Levaxin hjälper inte alltid mot viktuppgång, för vissa kan det till och med orsaka viktuppgång tyvärr. Enligt vad jag läst så är det T2 som hjälper till att minska vikten, har du problem med att konvertera T4 (Levaxin) till de andra fraktionerna så hjälper inte Levaxinet. Tyvärr kollar de inte T2...

Anmäl
2010-05-08 17:44 #16 av: [Columba]

#14. Kanske det är litet förhastat att dra slutsatser efter bara 3 veckor med 75 mikrogram levaxin. Jag har för mej att efter 6 veckor borde mängden börja göra skillnad. Sedan vet man ju inte om du är uppe i i den mängd du behöver.

När jag i tiderna började med levaxin och fick acceptabla värden, gick jag också ner i vikt när jag bantade. Jag vet att levaxin inte är tillräckligt för alla, men för många räcker det. När jag gick ner 25 kg  i vikt fick jag också minska doserna.

Anmäl
2010-05-12 18:07 #17 av: juanita

Snälla, kan nån hjälpa mej tolka

Mina sköldkörtelprover säger

S-T3 fritt  4,3 (2,6-5,7)

S-T4 fritt  14  (10-19)

S-TSH  4,4  (0,4-4,5)

Betyder detta att jag har för låg ämnesomsättning, eller är på väg att få. Kan jag isåfall heida det på nåt sätt utan medicin? Äter ganska strikt lchf sen juli 09. 50 år, 170, 59 kg.

Anmäl
2010-05-12 19:44 #18 av: helvete

Man går inte ner av Levaxin. Suget och aptiten bara ökar. Har 125 mikrog dagl. Jag känner flera, som liksom jag har gått upp 5-7 kg. Då har de ändå inte varit sockerknarkare som jag. Mina prover ligger på normal nivå, men ibland känner jag mig stressad som efter för mycket kaffe.

Anmäl
2010-05-13 00:20 #19 av: Gitten

#17 Juanita!

Ditt TSH-värde visar med all tydlighet at du har för låg ämnesomsättning även om det är inom labbets referensvärden, men de är felaktiga - man varnar faktiskt för det i FASS. Enligt FASS skall värden under 3,5 behandlas och behandlingen skall leda till ett TSH-värde på under 1.

Anmäl
2010-05-13 00:44 #20 av: juanita

Gitten

Men T3 och T4 är väl inte så illa eller? Ska jag ta stor hänsyn till TSH och att det helst ska under 1, hur ska jag fixa det? Måste jag äta medicin, som jag absolut inte vill? Kan jag göra på annat sätt? Nån som vet eller har erfarenhet av att inte äta medicin, men ändå "lyckas" få ner värdet?

Anmäl
2010-05-13 09:21 #21 av: MimLan

#20 Mår du dåligt? Du har inte nämnt något om att du känner dig sjuk eller har problem. Labbvärden har begränsad poäng om de står för sig själva, de skall läsas utifrån hur hälsan är.

Anmäl
2010-05-13 21:32 #22 av: dubbelouseven

Vad menar du med "bantade"? Var det pre LCHF?

För mig började viktuppgången ungefär 9 månader efter att min son kom till värden, genom en akut kk. Efter graviditeten blev jag av med nästan alla mina "mammakilon", men sen vände det. Jag började att gå upp i vikt istället. Jag försökte att kontrollera mitt energiintag genom hjälp av vv och GI, minskade några kilon (troligen vatten) och fortsatte sedan att öka i vikt.

Samtidigt kände jag mig så trott att jag inte viste varken in eller ut. Småbarnsförälder, tänkte jag. Men när sonen var fem år och jag var ännu tröttare började jag ana ugglor i mossen. Tog mig till läkare, hade läst på innan och stog på mig.

Nu är jag här. Medicinerar men det händer inget med vikten. Känner mig lite stressad och vill inte lägga på mig ännu mera.

Anmäl
2010-05-13 23:28 #23 av: juanita

#21 Jag är inte jättesjuk, men eftersom det finns i släkten ville jag kolla upp värdena då jag är trött, har lång startsträcka, svårt att avsluta saker, plus en del annat. Jag gräver inte ner mej i detta, men vill ha kontrollen över min hälsa. Kan jag göra något för att underlätta för mej, så är jag beredd på det.

Anmäl
2010-05-14 08:05 #24 av: MimLan

#23 Då är det bara att äta så bra mat som möjligt och att medicinera. Det går inte att komma undan, tyvärr.

Anmäl
2010-07-03 17:21 #25 av: dubbelouseven

Mina senaste provsvar.

S-TSH 0,584      3 månader sedan 2,09

T4 17,2                                       16,9

T3 1,65                                    togs inte

Har inte märkt någon förbättring, däremot har jag blivit trött ochorkeslös i musklerna och vaderna krampar om nätterna. Fryser inte och är inte trött/seg om huvudet heller, magen fungerar rätt så bra.

Medicinerar med Levaxin endast, dosen ligger på 75.

Vad tycker ni om det?

Anmäl
2010-07-03 18:47 #26 av: [Columba]

#22 På den tiden gick jag ner med VV. Min poäng är att om man har rätt levaxinmängd borde det inte hindra viktnedgång. Jag har fått justera levaxinet beroende på om  jag gått ner eller upp i vikt. Då har det gällt stora viktskillnader. Min dos idag är 125 mg. Om jag lyckas gå ner tiotals kg antar jag att jag eventuellt får minska dosen igen. Men först ska jag ner i vikt och sen ser jag hur det blir med levaxinet.

Anmäl
2010-07-04 01:25 #27 av: dubbelouseven

Hur lågt ner ska man pressa TSH? Vad år era värden, ni som medicinerat länge. Har inte märkt av något av det senaste höjningen av Levaxinet.

Jag ska ha ett tel. samtal¨på tisdag med en läkare (inte samma som jag hade från början). Ska jag ta upp mina krämpor igen eller ska jag vänta tills senare?

Anmäl
2010-07-04 13:29 #28 av: Wildrat

#27 Läkarna vill helst inte pressa TSH alls och rekommendationer jag läst säger att man bör stanna vid 1 men jag har haft så lågt att det nästan inte går att mäta sen jag började med mediciner. Läkarna är inte så förtjusta i det men jag har inte märkt av nåt. Har dessutom läst att med den sjukdom jag har (autoimmun hypotyreos, kroppen angriper skk) så är det bra att ha lågt, då minskar risken för skov. Fast det har ju inte läkarna hört talas om...

Ta alltid upp dina krämpor med läkaren och förminska dem inte. Du har all rätt i världen att må bra och funkar inte medicineringen så får de se till att ändra den. Läs på ordentligt så du har bra argument.

Tänkte på dina värden i #25, är det T3 eller fritt T3 de tagit? Är det fritt T3 så är det ju alldeles för lågt (referens 4,29 - 7,63) och om det inte är det värdet de tagit så är det helt värdelöst mätvärde...

De ska ta TSH, fritt T4 och fritt T3, allt annat är onödigt.

Anmäl
2010-07-04 13:42 #29 av: MimLan

#27 Vanliga läkare anser inte att det skall pressas. Lite mer insatta läkare säger att det skall/kan pressas och att "normala" TSH-värden inte kan appliceras på redan sjuka.

Men först och främst handlar det om du mår bra eller inte, inte om värdena är "rätt".

Anmäl
2010-07-04 20:33 #30 av: dubbelouseven

De har tagit fritt på T4, T3 har de nog tagit det totala tror jag, eftersom det står S-Trijodtyronin.

Anmäl
2010-07-04 21:17 #31 av: Wildrat

#30 Annars hade det stått "fritt T3". Det är alltså ett helt värdelöst mätvärde du fått... *suck* Inte ens en sån enkel grej kan de få rätt...

Anmäl
2010-07-07 11:42 #32 av: dubbelouseven

Jag hade telefonsamtal med en läkare från Vårdcentralen igår. Enligt honom hade jag nu bra värden och att medicineringen är välinställd.

Jag tog upp att det har skett förändringar mot det sämre, att jag har kramper i vaderna och att jag inte har någon ork i musklerna, att jag har mjölksyra i musklerna då jag går och mjölksyra i armarna då jag bär något.

Vi diskuterade en bra stund och efter ett tag erkände han att han inte har så goda kunskaper i området, han skulle prata med sina kollegor och läsa på lite och sedan återkomma.

Det var igår. Får se om han ringer idag. Håll tummarna!

Anmäl
2010-07-07 13:10 #33 av: subcalva

Hittade en länk på nätet till en intervju med Dr. Ray Peat som pratar sköldkörteln, T3, T4 och ämnesomsättning.

Intervju med Ray Peat

Anmäl
2010-07-09 13:52 #34 av: dubbelouseven

Dr. ringde idag. Han hade pratat med endokrinologen och de hade tittat på mina provsvar och tyckte att jag inte behövdes att medicineras från början för att mina värden var normala från början.

Han ville träffa mig innan han tod det deffinitiva beslutet så att om två veckor då jag kommer tillbaka från semestern skall jag ringa och boka tid hos honom.

Anmäl
2010-07-10 00:30 #35 av: Wildrat

#34 Fråga honom också vad som är viktigast; att du har bra siffror eller att du mår bra? Är han en bra läkare säger han att det är du som är viktigast, om inte, byt läkare på en gång.

Anmäl
2010-08-07 00:29 #36 av: Dame

Min läkare säger att hans erfarenhet är att de flesta mår bäst med ett pressat THS, jag hade 0,05 och det var helt ok enl honom bara jag mådde bra. T4 ska ligga i överkant på referens.

Ivarjefal har VG regionen skrivit i sina riktlinjer att är man behandlad med Levaixn är målet att ligga under 1 TSH.

Vad hade du i TSH och T4 initialt?

Anmäl
2010-08-08 15:13 #37 av: dubbelouseven

36#

TSH 0,584 och T4 17,2. Det anmärkningsvärda enligt mig är att T4 låg på 17,0 dagen innan medicineringen ( vid utredningens start 13,6 och proverna emellan 15,6; 15,3; 16,9), och nu efter drygt ett halv år med Levaxin endast så ligger T4 på 17,2. T3 har ändrat sig från 1,45 till 1,65 (ref.v. 1,3-3,1). Borde inte T3 ha blvit förhöjt mer än så? Är det lak av fritt T3 som orsakar orkeslösheten i musklerna?

När jag försökte boka tid hos läkaren jag sist talade med så kom det fram att den läkaren är pansionerad och att han inte har ens några tider att boka. Så nu kommer jag att möta en tredje läkare som jag behöver att diskutera situationen med. Tycker inte det är värst bra.

Anmäl
2010-08-08 15:16 #38 av: matsmurfen

#37  Konverteringen från T4 till T3 kanske inte fungerar så bra?  T4 är ju bara en "buffert" och konverteras till T3 för den slutliga användningen.

Anmäl
2010-08-11 20:21 #39 av: dubbelouseven

Idag ringde dr. och jag skall lämna nya prov. Han påstår att det inte fanns något som heter fritt T3 i hans val av prov, att han inte kan beställa ett sådant. För ett fT3 prov så behöver jag remiss till endokrinologen. Kan set vara sant?

Anmäl
2010-08-11 20:41 #40 av: MimLan

#39 Det är skitsnack.

Anmäl
2010-08-11 20:56 #41 av: matsmurfen

Det är skitsnack - som MimLan skriver - eller så är det en glimt ur den moderna vården av hypotyreos!  Skrikandes

Anmäl
2010-08-11 23:22 #42 av: Dame

# 39 hos min VC finns bara T3 med som val, man måste gå in och specialbeställa fritt T3.

Anmäl
2010-09-04 11:19 #43 av: dubbelouseven

Dr jag träffade sist var trevlig och omtänksam. Han tittade och lysnade och klämde och tog till och med EKG, för att konstatera att han inte kan hjälpa mig. Sista utvägen var att åter remitera mig till krinologen.

Därifrån kom det som förväntat ett svar att värdena är bra och att mina krämpor beror inte på sköldkörteln.

Nu bad jag dr att skicka ett svar på remisssvaret att jag vill/ska ta ft3 provet punkt slut.

Känner mig lite tröstlös.

Kan man be dr från VC att remitera till Bo Wikland? Tror ni att det kan gå?

Anmäl
2010-09-04 11:38 #44 av: matsmurfen

#43  Vill du komma till Bo Wikland så skriver du själv ett brev till honom och beskriver din situation och symtom, har du tur (vilket du förmodligen har) så ringer han upp dig.

Anmäl
2012-04-24 12:22 #45 av: Carinha40
Hej!
Jag fick kallelse att ta nya prover eftersom TSH låg lite lågt sist.
Dety stod inget om att jag inte skulle ta Levaxin innan, vilket det brukar, så jag ringde labbet för att fråga.
De sa att eftersom inget står kan jag lugnt ta medicin och äta osv inann.
Nu fick jag brev från läkare där han tycker jag skall sänka för att T4 ligger lite högt (26).

Men jag tog ju min Levaxin 2 timmar innan testet och har i vanliga fall 22, som är bra för mig.
Jag mår ju bra och anledningen till att jag skulle ta nya prover var för att se om TSH fortfarande var lågt, så att det låg någon annan sjukdomsbild bakom det.
Man blir trött.
Jag vill inte sänka Levaxinent när proven tagit som det gjort och jag själv mår toppen.
Vad tycker ni?
Anmäl
2012-04-24 14:23 #46 av: kaisakavat

#45 Jag tycker INTE du ska ändra dos när du mår bra. Tror som du, att ditt T4 låg extra högt vid provtillfället p g av att du tagit pillret innan.

Till mig säger de alltid att jag INTE ska ta Levaxinet innan blodprovet, för att T4 annars blir felvärderat. De brukar även fråga när jag sitter där, innan de ska sticka, att jag verkligen inte tagit det. Så det har betydelse. Och där tror jag faktiskt de har rätt, för en gångs skull.. mina 'vårdmänniskor'. Tungan ute

Vet du vilket TSH-värde du hade, som de tyckte var lite lågt??

Det finns endel 'myter' om att det skulle vara farligt/dåligt med lågt TSH i sig, men det verkar inte finnas nån vetenskap bakom.. Fast andra i tråden vet mer än jag om detta.

Men - som sagt - mår du bra tycker jag du ska fortsätta.

Anmäl
2012-04-24 17:29 #47 av: Wildrat

#45 Lågt TSH är inget att bry sig om. Jag har haft ett TSH som knappt är mätbart sen jag började med medicin, läkarna är oroliga men jag har inte märkt nåt alls.

Tvärtom har jag läst att det är bra om man har Hashimoto, som jag har, för då är risken mindre att inflammationen kommer tillbaka.

Minska inte dosen utan tala om för din läkare att du mår bra med dessa värden och be honom ta reda på vad som exakt är så dåligt med dem. Är han orolig för tex urkalkning av skelettet så be om en remiss på bentäthetsmätning.

Anmäl
2013-02-17 18:37 #48 av: Carinha40

tack badå två :-)

mitt TSH låg på 0,2.

sedan jag skrev det förra inlägget har jag fått börja med Lio.

jag blev föreslagen att sänka Levaxinet från 75 till 50, och istället ta 10 mcg Lio.

första två veckorna gjorde jag det, men blev nedstämd och grät hela tiden, utan anledning.

Då föreslog de, på Sköldskörtelforum på Facebook, att jag skulle höja lio.

Att 10 mcg inte var tillräckligt.

Jag höjde, och blev mycket bättre.

Nu mår jag toppen. Tar 50 Mcg Levaxin och 20 Mcg Lio, uppdelat på två tillfällen per dag.

ibland, om jag känner mig riktigt slut och måste vara alert, tar jag ytterligare 10 Mcg.

Har aldrig känt några darrningar, svettningar eller hjärtklappning.

Har bara känt att jag mår bra, är pigg, klar i huvudet och nu har jag äntligen slutat gå upp i vikt :-)

Tog nya prover i fredags...hoppas de ser bra ut, för jag mår verkligen bra nu, nästan som innan jag blev sjuk

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.