Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Frysa blomkål?

2010-07-16 18:33 #0 av: akaron

Jag fick tag på färsk blomkål billigt och tänkte frysa denna. Kan jag frysa buketterna direkt eller ska jag förvälla dem först? Hur gör jag detta på enklaste sätt?

Anmäl
2010-07-16 18:42 #1 av: MimLan

Googla på  "frysa blomkål" så får du svar direkt.

Anmäl
2010-07-16 19:00 #2 av: akaron

#1 Googla har jag redan gjort och hittar mest andra forumtrådar men inte specifik information om hur jag bäst gör. Tyvärr har jag dålig kökskumskap men prövar mig fram och ville ha lite tips på hur man gör lite mer exakt, om de ska läggas i kallt eller kokande vatten, hur länge, saltat eller ej, om de ska kylas av direkt eller inte.
Spelar kanske ingen roll om jag gör fel och får kasta alltihop, men det vore lite synd.

Anmäl
2010-07-16 19:23 #3 av: hemul

Kolla längst ner på den här sidan. Har inte testat, så jag garanterar inte att det är korrekt. Flört

http://www.recept.se/...

Anmäl
2010-07-16 19:32 #4 av: akaron

#3 jag ska testa det Glad

Anmäl
2010-07-16 20:08 #5 av: KarinSch

Dela i buketter, lägg i kokande vatten med lite salt, koka i 5 min, häll av vattnet och lägg  buketterna i kallt vatten. Frys in.

Anmäl
2010-07-17 12:17 #6 av: miss-chief

Kanske är jag försent på det.

Men gör som #5 förklarar. Lägg sedan buketterna på brickor i frysen. När de frusit till efter ett dygn kan du läggai burkar eller påsar. Då har du styckfrysta buketter och du kan ta fram så många du önskar.

Anmäl
2010-07-17 12:58 #7 av: akaron

#6 tack för det tipset. Jag hann inte med att frysa in blomkålen igår utan den är fortfarande färsk och väntar i kylskåpet och skulle precis sätta igång.

Anmäl
2010-07-17 21:29 #8 av: Halvdansken

Varför ska man förvälla? Vad händer annars? Jag har aldrig fattat det, så 50 år som jag är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2010-07-18 10:31 #9 av: miss-chief

Om du fryser in en del grönsaker utan förvällning blir konsistensen trist. De feyser helt enkelt sönder.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.