Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Gallstensanfall HJÄLP

2010-09-05 23:24 #0 av: ynnek

Hjälp, jag har nu ikväll drabbats av två stora gallstensanfall. Min väninna som är sjuksköterksa på akuten säger att man endast får smäsrtstillande sen skickar de hem en igen så jag tycker inte det är lönt att åka in. Har ni tips på lindrig??

Hur undviker jag detta när jag äter LCHF?? Det är ägg som startar det så ägg har jag mot min vilja slutat med men idag var det först grädde sen ost...Vad ska jag nu äte?

Anmäl
2010-09-05 23:31 #1 av: Zepp

Du skall äta smärtstillande tills det har gått över.. för har du tur är det grus som passerar ut genom gångarna.. har du otur är det steana som måste opereras bort.

Dvs om det inte avtar, måste du ändå uppsöka sjukhus och i första hand röntga.. det gör de beroende på hur ont du har och hur länge så det lönar sig att vara extra öm o gråtfärdigt när man väl kommit dit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2010-09-05 23:35 #2 av: Rulan

Jag har inte haft några problem själv. Men jag har för mig att det kan vara ett övergående problem när gallan kommer igång på allvar och stenar som ansamlats i gallan sköljs ut av den utökade utsöndringen i  gallan. Om du har allvartliga problem kan man behöva successivt vänja gallan med ett högre fettintag och ta det lite lugnt med äggen i början. Ett förslag kan vara att äta en del fisk med tex gräddstuvad spenat och liknande. Jag förstår att du har det jobbigt - lycka till.

Anmäl
2010-09-05 23:57 #3 av: ynnek

#1 Jag har tagit Voltaren (hetern den så?) tablettform men märker ingen skillnad, vet inte hur många jag vågar trycka i mig. Först fick jag ett kraftigt anfall - låg och kved på golvet med benen upp (det hjälpte) sen avstannade det. Jag mitt dumma nöt åt då lite stekt köttfärs och crem frachie och då kom det tillbka direkt.

Just nu lugnat sig lite men man blir rädd och undrar klart vad jag ska våga äta imorgon eller kanske fasta några dagar....

Anmäl
2010-09-06 00:00 #4 av: isalu507

Jag får såna anfall lite då och då, kanske fyra-fem gånger om året. Har varit på sjukhuset en gång och då trodde de mig inte att jag hade gallanfall eftersom jag då bara var 22 år. Det går dock i familjen, min syster opererades för det när hon var 25.

Men iallafall. Vad gäller mig så vet jag inte vad det är som triggar igång det, har inte upptäckt något speciellt mönster, men när jag får det är det bara att härda ut. Det brukar göra ont i kanske 10-15 timmar och sen går det över. När jag var på akuten hände just det - jag fick smärtstillande, fick ligga där en stund och sen åka hem. Inte så himla uppmuntrande svar, men.

Händer det att du får anfall väldigt ofta?

Anmäl
2010-09-06 00:05 #5 av: Anand

Jag åkte ut och in på akuten många gånger när jag var i 25 års åldern och de trodde det var gallstensanfall. Fick spruta varje gång och det hjälpte.

Det visade sig vara mjölkallergi! Varför det hjälpte med spruta var ju för att det är muskelavslappnande i. Även tarmarna lugnade ner sig av det medlet. Fast resultatet efter ett sånt anfall var ju ett antal toabesök men de påstod att man kunde få diaree av gallstensanfall med. Har inte haft dessa anfall sen jag började sköta mitt mjölkintag så det är ju skönt.

Anmäl
2010-09-06 00:06 #6 av: ynnek

Tidigare (när jag åt kolhydrater) har jag endast mindre känningar när jag åt jordgubbar, kivi och tomat. (Har ätit LCHF under 2 års tid). Men nu har jag under sommaren haft 3 st kraftiga anfall efter jag ätit ägg så jag har nästan slutat med ägg, i alla fall kokta.

Sen har jag haft upphåll sen jag slutade med ägg men idag kom det tillbaka med full kraft - värsta någonsin. Nu har jag ont men det är på tillbaka vägen. Men som sagt vad och när vågar jag äta igen?

Anmäl
2010-09-06 00:36 #7 av: soderen

Ynnek
Exakt så hade jag det för drygt ett år sedan. Och det var också ägg som utlöste det hela.
Jag hade inte en blekaste aning om att det kunde vara ett gallstensanfall, så jag trodde faktiskt i flera månader att jag hade blivit allergisk mot ägg.
Så fort jag fick i mig något med ägg så fick jag ont.

För att ta reda på om jag var allergisk så började jag i varje fall med ett halvt kokt ägg åt gången, kanske max 2-3 ggr per vecka. (detta gjorde jag ett par månader efter mitt anfall) Sedan ökade jag på mängden lite mer för varje vecka. Numera kan jag äta flera ägg om dagen.

Det var faktiskt i någon tråd här på kif som jag fick upp ögonen på att det jag drabbades av kunde ha varit gallsten. När jag väl kom underfund med det så försökte jag framkalla ett anfall, men lyckades inte med det.
Antagligen fick jag ut all "skit" vid ett och samma tillfälle.

Hoppas att allt går bra, och att värken går över fort.

Anmäl
2010-09-06 01:46 #8 av: maxiq

här kan det gå... (fr.o.m. inlägg #55)

Anmäl
2010-09-06 02:30 #9 av: Gothian

Jag hittade ett "botemedel" mot gallstensanfall!

När jag var hos min läkare så kom jag att tänka på sill o nubbe, samt ålagille o nubbe.

Jag har tidigare läst att man ofta tog en nubbe för att slippa gallstensanfall av den feta maten, och av andra anledningar....

Sade till min läkare att någon nubbe kanske kunde dämpa anfallen, han sade: Uhmm det låter ju inte helt ologiskt, så testa!!

Jag kunde äta max två-tre skivor med ost på mackan (inget margarin på), ägg eller råa grönsaker o frukt var inte att tänka på.

Anfallen kom ca 4 - 8 timmar efter att jag ätit, jag kände av att dom var på gång ca en halvtimma innan det brakade loss ordentligt, det började som en liten antydan om något som skulle kunna vara magkatarr eller liknande och gav en lätt molande värk som sedan ökade till klimax efter denna halvtimma, Voltaren stolpiller gav ingen effekt alls utan jag låg och kved i sängen i 7-8 timmar.

OK, testen med en snaps (6 cl) gjorde att det "gurglade till" i närheten av gallan, tog 3 stycken snapsar mitt i natten, den första smakade inte gott, men dom två andra gled ner.

Jäpp! Mera gurgel runt gallan och smärtan försvann helt!!
Kände bara ett litet tryck runt gallan.

Blev visserligen matt och antagligen lite småpackad, men sov gott efteråt.

Att rekommendera alkohol är givetvis en känslig fråga, men i detta fallet så var det enda hjälpen.

Var på röntgen där läkaren frågade om jag kunde äta alls, eftersom stenen fyllde ut gallblåsan fullständigt!
Jag berättade om min snaps som "läkemedel" men hon rynkade bara på pannan...

Min "medicin" behövde jag bara använda max 2 gånger/månad, eftersom jag visste vilken mat jag inte tålde, men någon gång så var suget efter någon god extra skiva med ost för stor och det straffade sig direkt.

Fick vänta ca 8 månader på titthålsoperationen, som gick väldigt smidigt, där man tog bort både stenen och hela gallblåsan.

Kan i dag njuta av färsk frukt och annat gott som inte gick bra förut, men ibland så reagerar kroppen om jag ätit några ägg eller gottat mig med någon fet sås så måste jag rusa på toan och det feta kommer ut den "normala" vägen efter ca 30 min.

Men om jag dricker 1 - 2 glas gott vin till maten så hjälper alkoholen till att bryta ner det feta, precis som det fungerade när jag hade gallsten.

Använd mitt tips som en "tillfällig" lösning!
Testa dig fram till en lämplig dos, det kanske räcker med 1-2 snapsar för dig.
Om du har återkommande anfall så sök läkare!
En titthålsoperation gick fort och smärtfritt, o jag kunde åka hem samma dag.

Jag tycker att du ska be din läkare om en remiss till röntgen, så att dom kan se om du ev. behöver en operation, som sagt det är en snabb och smärtfri sak, bara två små plåster efter operationen =)

Anmäl
2010-09-06 10:02 #10 av: starhawk

Jag hade besvär med gallan vid övergången och en del före också men nu är det helt försvunna. När jag hade en långvarig period före övergången så bokade dom in mig för ultraljudsundersökning och skickade hem mig med en lista på vad jag skulle äta fram till undersökningen. Det var enbart fet mat det var frågan om och tydligen hjälpte det för när det sedan blev dags för ultraljudet hade jag inga besvär och dom hittade inga stenar. Det är tydligen som det stått i tidigare trådar, när man börjar med LCHF kommer gallan igång igen och då behöver det "sköljas rent" sen när det väl är rent och gallan är igång så är det inga problem

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2010-09-06 22:38 #11 av: ynnek

Tack alla för era svar! Idag mår jag mycket bättre men igår trodde jag faktiskt att jag skulle dö.

Men efter ca 4-5 tim flyttade sig värken ner mot magen och jag tror faktiskt att några stenar kom ut den naturliga vägen. Idag är jag mör, trött, extremt törstigoch det känns som jag har ett hårt bälte runt under brösten dvs ett tryck.

Jag har inte vågat äta mycket förrän nu ikväll. Jag hoppas det inte kommer tillbaka inatt.. Om det kommer tillbaks testar jag nubbetipsen - det låter faktiskt rätt så naturligt.

Jag ska också boka tid till doktorn för att se om jag kan få en röntgen och ev en operation för det här vill jag inte ha igen!

Anmäl
2017-07-18 04:14 #12 av: HolyDivinez

Hur har det gått med er?

Anmäl
2017-08-11 17:12 #13 av: graleh

Jag fick också problem med gallsten när jag åt LCHF. Jag blev rekommenderad LCHF på nätet för att det skulle sk "vara bra om man har gallsten". Vilket inte är särskilt bra att äta om man har gallstensproblematik.

Mitt blev så illa att jag fick opereras. På sjukhuset sa de åt mig på skarpen att lägga ner fettätandet. Men jag hade ändå gått upp i vikt och mådde sämre än någonsin på LCHF så jag sadlade om till GI. Idag äter jag Paleo och det fungerar bättre. Jag kan inte äta fett fortfarande, jag måste ta det försiktigt. Paleo fungerar därför perfekt, med fokus på protein och slippa vara så däst hela tiden. 

Hade jag varit dig hade jag skippat allt uppenbart fett. Dock rekommenderar jag inte lightprodukter, det skulle jag aldrig äta. Men dra ner på feta såser och rätter. Fokusera på protein och bra källor till kolhydrater istället. 

Anmäl
2017-08-11 20:26 #14 av: lizton

Proviva Blåbär är jättebra för mig.  Det innehåller massor av nyttiga magbakterier. Andra sorter av Proviva kan säkert funka de också. Det finns Proviva utan extra tllsatt socker, men inte sorten med blåbär.

Anmäl
2017-08-12 12:41 #15 av: starhawk

#13: När jag hade problem med en gallsten bokades jag in för en ultraljudsundersökning. Jag fick med mig en lista på vad jag skulle äta fram till undersökningen ett par dagar senare. Det var minsann inget fettsnålt där inte, rejält feta rätter, men det funkade besvären försvann och när jag kom på undersökningen var stenen putsväck! 

Jag hade en del gallbesvär när jag övergick till LCHF, men det var bara i början, numera har jag efter flera år med LCHF inga som helst besvär med gallan

Anmäl
2017-08-12 15:48 #16 av: graleh

#15 Märkligt de rådde dig att äta fett när du har gallsten eftersom fett gärna gör så man får anfall. Kanske är olika om man har stenar el ej. Jag hade fullt med stenar så när då gallblåsan ska sätta igång och jobba är där sten i vägen. Du kanske inte hade bildat så mkt stenar ännu? 

Måste ha varit nåt specialfall eftersom läkare avråder att äta fett när man har gallsten. Det är ganska grundläggande. 

Bra du hittat nåt som funkat för dig hur som helst, det är alltid det viktigaste!

Anmäl
2017-08-12 16:40 #17 av: hemul

De avråder från att äta fett för att man inte ska få symptom på det problem som man redan har och inte besvära vården med sina anfall. Det är lite som om man har en böld på ett finger så undviker man att använda handen för att slippa smärta, men bölden försvinner ju inte av det. Tar man inte bort bölden får man ha det så.

Problemet, stenarna, kommer alltså inte av fett, men fett ger ökad gallproduktion och gör att stenarna ger symptom. När stenarna väl är ute bör fett, och därmed tätare och kraftigare gallproduktion, tvärtom minska risken för nya stenar.

Anmäl
2017-08-13 12:34 #18 av: starhawk

#17: Precis! och det var precis det dom sa "den ökade gallutsöndringen har förmodligen spolat ut stenen"

Morsan däremot som var fettskrämd ja hon åkte in på Ersta där dom fick operera ut stenen

Anmäl
2017-08-13 19:07 #19 av: hemul

Kwasniewski har handfasta råd för det här. Det går ungefär så här. Förse sig med potenta värktabletter, äta som vanligt (fett), parkera sig i sängen och bita ihop och vara beredd att ringa ambulans om det blir för jävligt och stenarna inte släpper.Skrattar

Anmäl
2017-08-13 19:41 #20 av: lizton

Cynaramin är jättebra vid gallstensbesvär. 

http://www.apotea.se/cynaramin-orala-droppar-100-ml

Anmäl
2017-08-14 11:47 #21 av: Hellas

Ursprungsproblematiken till gallsten är att vi äter för lite fett vilket gör att gallan får arbeta för sällan och som i sin tur bidrar till att gallsten bildas.

När man då helt plötsligt börjar äta fett så startas gallfunktionen igång och då är gallgångarna fulla med sten.

Mitt råd är att när man få ett anfall ska man direkt åka till akuten av den anledningen av att det ändå är dumt att självdiagnotisera sig.
Det kan ju faktiskt vara någon annan alvarlig åkomma.

När jag själv fick gallstensanfall hade jag en näradöden upplevelse, det gjorde så ont att jag nog inte klarat av det hela om jag inte fått hjälp direkt.

//Hellas Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Anmäl
2017-08-15 09:02 #22 av: ashe

Värktabletter/suppositorier ev spruta mot gallstensanfall är av helt annan sort än vanliga receptfria mediciner.

Vanliga mediciner gör ingen skillnad alls mot min gallstensvärk men mina specialare (papaverin och diklorfenak) hjälper verkligen. Särskilt om jag hinner ta dem tidigt, vid första känningen av kramp.

Jag har gallblåsan borta och vad man kan se med ultraljud inga stenar. Så det är tydligen gallgången som krampar.

Det som utlöser mina krampanfall är kolhydrater OCH fett i kombination. Bara fett går bra. Jag äter tämligen strikt LCHF. Men för mycket kolhydrater och krampen kommer. Säg 50 - 100 gr på en dag.

Innan jag började med LCHF fick jag anfall om jag åt fett för mycket till min annars fettsnåla normalmat.

Så för mig är "bara smärtlindring" inte så bara. Det är vad som bryter smärta, kramper, kräkningar.

Ta dig till en läkare är mitt råd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.