Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 13158 ggr
[Rivqah]
8/22/10, 11:47 PM

Korv utan tillsatser

Finns det någon korv utan tillsatser (som är "Äkta vara")? Jag vet att nästan all korv innehåller potatisfiber eller dylikt men de flesta korvar innehåller ändå lite kolhydrater.

Främst intresserad av korvar med hög kötthalt, typ falukorv, wienerkorv men även prinskorv till julen.

Annons:
Zepp
8/23/10, 2:36 AM
#1

Ofta numera finns det tyska korvar med hög kötthalt, inte bara på Lidl utan även på ICA.

Några har smakförstärkare och några utan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Rivqah]
8/23/10, 9:30 AM
#2

Finns det verkligen tyska korvar som är helt tillsatsfria? Obestämd

Om så är fallet ska jag givetvis ta mig en titt på dessa.

karinafp
8/23/10, 10:33 AM
#3

Finns även svenska korvar med mycket hög kötthalt. I alla fall här, söder om Stockholm, från Sorunda.

Zepp
8/23/10, 11:20 AM
#4

Helt tillsatsfria charkuterier finns nog inte överhuvudtaget?

Man får om man vill inmundiga sådant välja de av bättre kvalitet.

Nitritsalt blir det nog i det mesta iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
8/23/10, 11:49 AM
#5

Jodå, om du är OK med lite citronsyra och sånt.

Mälarchark

Se det ekologiska sortimentet. De KRAV-märkta är utan tillsatser och de är fina.

Obs att frakten blir dyr. Men den ökar nästan inte alls med vikten, så om man kan köpa mycket på en gång eller gå ihop några stycken så blir det mer rimligt.

Det finns också ett ställe i Stockholm som säljer bl.a. bacon utan tillsatser, men jag misstänker att det snarare är vad som brukar kallas rökt sidfläsk. Dansk eko. Hittar tyvärr inte URL nu. Återkommer om det dyker upp. De har ivf inte webbutik, men måste åka dit.

hemul
8/23/10, 12:02 PM
#6

Hittade! Jag mindes fel. De kör ut, men bara inom stockholmområdet.

http://ekodirekt.jetshop.se/
http://ekodirekt.jetshop.se/ShowProduct…

Annons:
soderen
8/23/10, 12:32 PM
#7

Annars kan man ju alltid göra korven själv!

Det är lite bök o stök och tar sin lilla tid, men i gengäld vet man ju alltid vad man stoppar i sig.

[Rivqah]
8/24/10, 8:22 AM
#8

#3 Hög kötthalt garanterar dock inte att korven är tillsatsfri.

#4 Enligt Äkta vara ska en nitritfri falukorv vara på väg. Glad

#5 Angående MälarChark - ekologiska Charket innehöll ju massa tillsatser medan det Konventionella Charket "bara" innehöll nitrit. Förvånad

#6 Tack! Verkar för bra för att vara sant. Skrattande

#7 Man kan göra allt själv och jag har faktiskt börjat göra nästan allt jag äter från grunden själv. Däremot vore det ju väldigt skönt att få slippa göra korv. Har praktiserat på ett chark och det känns lite overkill.

hemul
8/24/10, 12:01 PM
#9

Jag sa:

> Se det ekologiska sortimentet. De KRAV-märkta är utan tillsatser och de är fina.

unoblom
8/24/10, 12:02 PM
#10

Tacka vet jag finsk korv. De flesta sorter kan man äta. Skrattande

hemul
8/24/10, 12:40 PM
#11

Inte de de har på Lidl. Fulla med smakförstärkare och annat sk*t, iaf de jag kollat, som lördagskorven. Var kan man köpa bra finsk korv? Tips tack! Glad

[Rivqah]
8/24/10, 12:57 PM
#12

#9 Produktinformationen på MälarChark är rörig och av vad jag kan läsa är de inte tillsatsfria. Hur läser du?

Efter kikat på näringsvärdet inser jag dock att korvarna är totalt ointressanta. 7 % kolhydrater i prinskorvarna (korven med lägst har 4 % kolhydrater) och av innehållet att bedöma kommer kolhydraterna från potatismjölet och sockret.

Jag får helt enkelt ge mig på att göra egen korv trots allt, jag vägrar nämligen att köpa kött (eller annat) som innehåller socker även om det skulle ha låg andel kolhydrater.

Såg nu att bacon på Ekodirekt innehöll druvsocker också.

Snart får jag öppna en egen affär när jag ändå håller på. Flört

rifla
8/24/10, 1:43 PM
#13

Jag har gjort egen korv i många år. och njuter av det att göra och äta. inte svårt alls. finns korvtrådar här på fokus med..

Annons:
hemul
8/24/10, 2:35 PM
#14

Rivqah, jag ser först nu att de inte har några KRAV-korvar  listade nu. Sorry. Vet inte varför, de har alltid haft förut. Hoppas de inte har slutat sälja dem via nätet.

Det skulle kunna vara att de har förbättrat webshoppen så den verkligen speglar vad de kan leverera just nu. Jag vet att de bara gör KRAV någon gång i månaden, så då kan man få vänta länge på sin beställning. Men jag tycker det borde stå nåt om det och det gör det ju inte.Foten i munnen

De listar dem fortfarande här ivf. http://mc2006.kunder.rydfjord.se/products.asp

[Rivqah]
8/24/10, 3:21 PM
#15

#13 Snart blir jag en fullbordad kokerska. Tungan ute

#14 Jag tänkte väl att något var fel. Flört

Fast de innehåller alldeles för mycket kolhydrater för min smak så jag tror jag ska försöka att göra egna korvar utan både potatismjöl och socker.

hemul
8/24/10, 4:05 PM
#16

Du får svårt att göra korv av typen falu och prins eftersom de är rökta.

Jag testade att göra korv för att par år sedan och det var jättekul! Även om en del sprack vid stekningen. På den tiden köpte jag gris från en bonde så frysen var full med bra bitar. Krångligare om man inte har bra delar att mala. Men det är klart, men kan nog köra på köpt färs också.

Zepp
8/24/10, 9:02 PM
#17

Det skall vara potatismjöl i korv iallafall i sån korv som inte är torkad annars blir det en tråkig konsistens.

Frågan är hur mycket som räcker eller om det går att ersätta med något annat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
8/24/10, 9:25 PM
#18

I många år gjorde jag korv själv och oftast malde jag fet fläskkarré med ytterligare späck eller fet högrev med extra späck. Något potatismjöl hade jag aldrig i, men jag gissar att fiberhusk kanske skulle funka istället för potatismjöl. Kokkorv kan man göra genom att lägga ut en sträng korvmassa på vanlig plastfolie, linda in den och sedan knyta till i varje ände. När korven skall kokas prickar man den som vanligt och lägger i kokvattnet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

nilu
8/24/10, 10:01 PM
#19

Såg en falukorv på ICA häromdagen. 71% kötthalt och vad jag kommer ihåg inte så mycket tillsatser. Deras eget märke och den hette extra fin eller nåt sånt.

Yamuna
8/24/10, 11:53 PM
#20
#19 Den har jag köpt och den var jättegod!
Annons:
Zepp
8/25/10, 12:07 AM
#21

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

soderen
8/25/10, 1:13 AM
#22

Det verkar som om vi får nöja oss med "nästan bra" om vi skall köpa färdigt.
Annars är det bara att sätta igång och producera.

CasaRamon
8/25/10, 1:25 PM
#23

Jag köper wienerkorv från Ingemar Johansson. Kötthalt 95% kolhydr. 0,7gr./100 finns med olika smaker bl.a. "paprikana" som är jättegod. Ok, den har olika tillsatser också, men det tror jag inte man kommer ifrån hos något märke. Finns på CityGross i Uppsala. Där handlar jag allt kött. Bästa och fräschaste köttdisken i stan, tycker jag. Där lägger man inte upp "hela berg" av varor utan fyller på hela tiden istället. Dessutom trevlig personal

rifla
8/25/10, 1:37 PM
#24

#17 jag har aldrig potatismjöl i mina korvar. och i de som behövs för konsistensens skull finns det pofiber och fiberhusk. låter man det vara väldigt kallt när man stoppar och blandar det mera än väl så blir det inte trådigt.

Jag har gjort prinskorv och rökt i grillen.. har gjort falukorv och lämnat bort på rökning.

[Rivqah]
8/25/10, 4:36 PM
#25

Tack för alla tips! Givetvis borde det gå att göra korv utan potatismjöl eller i varje fall ersätta potatismjöl med något bättre.

soderen
8/25/10, 6:03 PM
#26

Jag har aldrig haft potatismjöl eller något annat "bindemedel" i mina korvar.

Det jag använt mig av är: blandfärs, lök, vitlök, kanel, (lite äpple), mjölk, öl (mörk) samt salt och peppar.

hemul
9/12/10, 5:23 PM
#27

Sån där Ingmar Johansson-korv köpte jag också! Inte förrän jag kom hem med mitt kap såg jag att det var smakförstärkare i.

Kollar man på deras sajt verkar det vara fallet med alla deras korvar. Konstigt, för de har stor andel köttråvara.  Blev så besviken för jag hade tänkt kolla efter deras leverkorv.Obestämd

http://www.ingemarjohansson.se/

Annons:
nr-9
9/12/10, 7:01 PM
#28

Jag hittade faktiskt en 100% kött-korv. Tror det var frå ren eller något annat vilt djur. Det var bara kött och salt men kilopriset var 329:- så jag avstod vid det tillfället. Wijnjas grosshandel i Stockholm på Kungsholmen var det.

egensinnig
9/12/10, 7:13 PM
#29

Jag köpte ett 4 pack med grekisk kabanoss i 2 olika smaker som hade 1 % kolisar. Kollade dock inte så noga på tillsatser….

Samma m frankfurterkorv

the-fat-cat
9/12/10, 7:17 PM
#30

Killens favoritkorv är en chorizo med 95% kötthalt, tror inte att det ska vara så mkt tillsatser i den. Kommer inte ihåg märket, men den säljs på Willys.

Googlade precis och hittade en länk som beskriver korven. Brukar kosta ungefär 50 kronor för en förpackning, så är ju inte speciellt dyr heller. Munzert heter visst märket. Riktigt god är den.

[Rivqah]
9/13/10, 1:54 PM
#31

Det är minsann inte lätt att finna tillsatsfri korv. Kanske blir en jul utan prinskorvar i år. Köttbullar gör jag gärna själv, men korv är verkligen lite… Man ska aldrig säga aldrig, men just nu känns det inte aktuellt.

Upp till toppen
Annons: