Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Dålig andedräkt? Stinker!

2010-09-30 01:30 #0 av: zanpakuto

Jag och min sambo har ätit enligt LCHF i två och en halv månad nu och båda tappat vikt och fått andra hälsovinster.

Men andedräkten! Det luktar inte aceton, som jag hört att det "ska" lukta när man hamnar i ketos.

Det luktar mer ruttet nästan.

Det har inte varit såhär hela tiden utan har blivit mer de senaste veckorna.

Eftersom en av Mina hälsovinster är att jag fått en hunds luktsinne så tycker jag att detta är väldigt jobbigt. Jag känner mig så äcklig :(

Går det över? Finns det nåt man kan göra?

Att borsta tänderna/tungan flera ggr om dagen och använda tandtråd hjälper inte mer än för stunden...

Tips på att gurgla munskölj femtioelva ggr dagligen eller tugga tuggummi undanbedes vänligen :]

Anmäl
2010-09-30 02:19 #1 av: yvonnel

Borsta inte tänderna mer än högst 2 ggr per dag annars sliter du ut emaljen och tandhalsarna blir nakna och kommer att göra väldigt ont.

Jag gissar bara nu, men kan tänka mig att ni dricker alldeles för lite vatten och kanske behöver ni extra salt. Lite färskpressad citron friskar upp.

Anmäl
2010-09-30 02:30 #2 av: zanpakuto

Fullt medveten om det och vi borstar inte tänderna mer än 1-2ggr/dag :]

Det skulle kunna ligga nåt i det. Vi har blivit sämre och sämre med att dricka vatten.

Får man dålig andedräkt av för lite vatten på LCHF? Varför?

Anmäl
2010-09-30 04:25 #3 av: Pasi

Nej, din andedräkt kommer troligen vara så här resten av livetObestämd - men se det positivt: du behöver aldrig borsta tänderna eftersom det ändå inte hjälper, sen kan du använda din drak-andedräkt som rent jaktredskap, lägga ner byten på löpande bandTungan ute. *Sorry - taskig humor och trött*Flört
Det går troligen över ganska snart.Skrattande

Man kan få taskig andedräkt av för lite vatten iom att den naturliga "sköljningen" av munnen avstannar - den snålt tilltagna saliven avdunstar och koncentreras... och mikrober frodas. Men är du inte törstig så dricker du troligen inte för lite vatten.

Låter snarare att det kommer av stor proteinnedbrytning (vilka proportioner äter ni) eller ketos .

Eller kanske nån mikrob ( svamp eller bakterie) som tillfälligt fått fotfäste i mun eller svalg. Knappast nåt att orora sig för.

Anmäl
2010-09-30 04:42 #4 av: Anders-S

Köp Apotekets äkta pepparmyntsolja, 10 ml ca 40 kr.

En droppe bak på tungan räcker.  

Akta ögonen! Det svider ordentligt om du kliar dig i ögonen med fingret du använde.

Fungerar! Har provblåst i ansiktet på de jag dansat med och fått OK.

Dessutom starkt bakteriedödande. Se Shenet.

Köp inte pepparmintssmak i vanlig livsmedelsbutik. Det är en fuskprodukt som mest består av propylenglykol.

Anmäl
2010-09-30 04:46 #5 av: zanpakuto

Haha, det kan bli så framemot småtimmarna ;]

Så, vi äter för mycket protein?

Proportioner har jag ingen aning om då vi inte mäter det vi äter. Vet bara att vi oftast äter under 10g kolhydrater/dag var, ibland 20gram.

Ketos skulle det ju kunna vara, men trodde inte att det skulle lukta "ruttet".

Inte direkt ruttet heller. En köttbit som får ligga och ruttna luktar väl förmodligen hundra ggr värre, men ändå. Det är ingen smickrande doft.

Det måste vara nåt med munnen i sig. För jag slickade mig för någon dag sedan på handryggen och handen luktade sen skit :P

Eller är det saliven som luktar när man är i ketos? Jag har fått för mig att det kommer från själva utandningsluften.

Jag ska iaf höja mitt vattenintag/dag då jag faktiskt vet med mig att jag är dålig på att dricka vatten och ofta inte känner mig törstig även fast jag borde. Det kan ju inte skada iaf :]

Anmäl
2010-09-30 08:12 #6 av: Internettan

Äter du mycket mjölkprodukter? De får mig att lukta som du beskriver. I synnerhet ost. Pröva att utesluta nån dag så vet du.

Anmäl
2010-09-30 10:21 #7 av: Annamaria78

Jag har också fått uppleva det....alltså min sambo som inte är en LCHF:are säger till mig att du luktar så där igen :)

Kan nog ha med vatten att göra...däremot så unnar jag mig faktiskt tuggumi 1,2g kollisar per tuggumi för jag vägrar att stinka på jobbet när man sitter i ett kontorslandskap

Anmäl
2010-09-30 10:53 #8 av: kiwi66

Jag har luktat så där illa i över 2 år nu. Jag har testat det mesta - som inte hjälpt. Nästa steg är att gå till läkaren. Inte för att jag vet vad han kan göra åt saken.

Jag har provat att variera kolhydraterna 0-20 gr/dag. Utesluta ägg, ost(mejerier). Tandläkaren säger att jag har kanonfina tänder. Gurgla, tabletter(zinkoral mm), Silicea -inget biter på min andedräkt som luktar urk, kanske lite åt amoniak (jag äter ganska mycket protein, men har provat att dra ner på det med, men det va inte lätt).

Däremot har jag inte fått tag på pepparmyntsolja -det finns bara till jul...

zanpakuto -Hoppas du får ordning på ditt/ert problem, för det är verkligen ett problem!

Anmäl
2010-09-30 10:55 #9 av: willowpysen

#3 Ha ha... garvar åt ditt inlägg.... Kul, ska försöka tänka på att även jag kanske kan ha nytta av min drak-andedräkt....

#1 Håller med #4 Äkta pepparmyntolja är kanon. Har köpt "Japansk pepparmyntolja" på hälsokosten, en liten flaska lagom att ha med i fickan och ta en liten droppe bak på tungan då och då. När jag inte har fräschat upp munnen så är den enda varelse här som gillar att vara i min närhet är -HUNDEN, men så gillar hon att rulla sig i bajs oxå =S

Jag ska absolut börja dricka mer citronvatten!!!!!!

Anmäl
2010-09-30 11:39 #10 av: Zepp

Lukt av Aceton betyder Ketosis, man bränner fett, luktar som nagellack.

Lukt av Amoniak, betyder att man använder protein som energi, luktar stall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2010-09-30 11:47 #11 av: Chinilla

#3 Måste passa på att fråga för min del också. Du skriver att ifall man inte är törstig så dricker man förmodligen tillräckligt. Det där har jag undrat över massor. Jag är nämligen knappt aldrig törstig. Får oftast bara i mig ett glas vatten till maten, sedan inget mer under dagen. Känner ingen törst efter mer. Så oftast blir det därför inte mer än runt 3 glas vatten under hela dagen för mig, plus någon stor mugg äggmjölk iof men det är ju mer matigt. Är det alltså helt tillräckligt med detta om jag inte känner mer törst?

Anmäl
2010-09-30 12:05 #12 av: Zepp

Är man frisk så regleras vattenintaget via törsten, och allt man äter består till stora delar av vatten.

Är urinen ljusgul är det lagom, är den mörkt gul kan man dricka mer, är den ofärgad dricker man för mycket.

På morgonen är alltid urinen koncentrerad och mörkare gul då man inte druckit något under natten.

Anmäl
2010-09-30 16:32 #13 av: zanpakuto

Nej, vi äter inte direkt mycket mjölkprodukter. Och även om vi gjorde det så borde vi ju ha luktat illa från början och inte bara nu de senaste veckorna?

Bra tips med pepparmyntsoljan, men jag skulle vilja tackla problemet och inte bara maskera det.

Jag vill inte behöva hålla på och droppa pepparmyntsolja i munnen hela tiden.

Vi luktar varken aceton eller ammoniak...

Anmäl
2010-09-30 18:55 #14 av: Wildrat

#13 Är det ketosandedräkt så är det inget att göra. Den brukar ge med sig så småningom men hur lång tid det tar är individuellt.

Anmäl
2010-09-30 20:17 #15 av: Sindri

Har ni beläggning på tungan? Som ser lite gulgrön ut när man skrapar bort den? Och torr i munnen?
Har också haft problem länge och trodde att det var candidan som ej ville ge sig, varpå jag eldade på med mera kokosfett och kaprylsyra som ju skall ta död på den.

Nu har jag slutat helt med kokosfett och har nästan ingen beläggning på tungan. Tror att det lilla som är kvar orsakas av grädden, skall försöka låta bli den också, men lätt blir det inte.

Men det är ett fruktansvärt socialt handikapp att hela tiden gå och vara rätt för att lukta illa - man vågar knappt prata med folk så jag förstår er verkligen.

Anmäl
2010-09-30 20:53 #16 av: zanpakuto

Nope, ingen beläggning mer än "det vanliga", dvs att tungan är litelite annorlunda färg än när man precis har rengjort den.

Min sambo säger att han är torr i munnen på morgonen. Men annars inte. Jag är inte torr i munnen.

Ja, det är verkligen inte roligt alls.. :(

Anmäl
2010-09-30 22:45 #17 av: kiwi66

#15 Menar du att det kan bero på kokosfettet. Det har ju jag ätit jättelänge - kanske lite mer än 2 år, nu när jag tänker efter!!!

Jag tar ca 20gr till min omelett på morgonen och  20gr till i äggmjölken på eftermiddan. Räcker det att bara dra ner eller måste jag sluta helt för att testa. Jag har lite beläggning på tungan och tycker INTE om tungskrapan - men nu blir andra bullar(oopsies). Tack Sindri för tipset, du gav mej ett litet hopp igen!

Kyss

Anmäl
2010-10-01 00:49 #18 av: Novisan

Jag får också en fruktansvärd andedräkt som inte luktar aceton eller ammoniak. Det jag kan likna den med är samma stank som när jag dragit ut visdomständerna, lite blodaktig, rutten, unken stank.

Jag har som längst ätit lchf strikt under 3 månader, under den perioden försvann stanken inte. Inget har hjälpt förutom att ha tuggummi i munnen. Har iofs inte provat pepparmyntsolja.

Anmäl
2010-10-01 00:53 #19 av: Pasi

För att få en stabil mikrobflora i munnen bör man undvika tandkräm med laurylsulfat och annat konstigt som tar död på en del av den - när de bra killarna dör så kan de dåliga få fotfäste.

Annars, om man har svamp eller liknande i munnen, så kan man köra munsköljning med väteperoxid (billigt på välsorterad färghandel, men den är 17,5% och behöver spädas till mellan 1 och 3%) - ev utspädd lite, och efter det skölja med vatten.
Väteperoxid tar död på det mesta, men speciellt effektivt på många anaeroba mikroorganismer - ofta sånna som skapar röta (rutten lukt) i allmänhet, med om det samma gäller i munnen vet jag inte, men kan tro det.

Anmäl
2010-10-01 01:00 #20 av: zanpakuto

Vi använder tandkräm utan sls/sles och sånt skit, så det beror inte på det.

Är det verkligen säkert att använda väteperoxid i munnen..?

Känns som det skulle vara väldigt starkt och uttorkande.

Lade märke till idag att det luktar/smakar ibland mer efter att jag gäspat eller svalt. Som om det "kommer upp" från svalget/halsen liksom.

Idéer på vad det kan vara när det beter sig så?

Novisan: Det låter som du fått samma underbara doft som vi har :P

Vi har dock inte haft så innan vi började med LCHF. Som sagt, vi började med LCHF för nästan tre månader sedan och har haft djävulsk andedräkt i några veckor nu.

Anmäl
2010-10-01 01:17 #21 av: Novisan

Min sambo märker direkt på min andedräkt när jag kör lchf, då brukar han fråga om jag gör det nu igen Skrattande

Anmäl
2010-10-01 02:23 #22 av: Sindri

Jag har inte använt tandkräm alls på flera månader - påverkade inte ett dugg när jag slutade med det - det enda som gjort skillnad är att sluta med kokosfett. Tyvärr, för jag tror det är nyttigt på många sätt - men det funkar helt enkelt inte med min kropp.
Upplevde också att mina tänder kändes lite "ludna".

Min muntorrhet har blivit mycket bättre sedan jag slutade, men tycker fortfarande att det kan "slå till" så jag letar efter något som kan förbättra även det.

Anmäl
2010-10-01 11:48 #23 av: Novisan

Varför har kokosfett den "biverkan"?

Anmäl
2010-10-01 12:52 #24 av: Pasi

#20 Inte är det uttorkande - det är inte aceton vi pratar om, utan en vattenmolekyl med extra syre på sig.Skrattande
Det är nog tämligen säkert - en del kirurger använder det för att tvätta och samtidigt desinficera "sår".

WC Douglass har skrivit en bok om väteperoxidens användningsområden - Medical Miracle.
Funkar även att användas som blekmedel och desinficeringsmedel på andra saker (skärbrädor osv) - ett miljövänligt alternativ till allt kemiskt "junk" som finns numera.

Idéer: svamp- eller nån bakterieinfektion i halsen!?

Anmäl
2010-10-01 15:37 #25 av: Sugiyama

Usch jag har samma problem. Har testat att utesluta olika livsmedel men inget hjälper. Det är verkligen ett socialt handikap och jag lider verkligen. Ska testa pepparmyntsoljan, det är väl sista halmstrået.

Anmäl
2010-10-01 16:21 #26 av: EttplusEttblirTre

ang törst och dricka

jag säger tvärtom

om jag inte är törstig DÅ är det dags att dricka!!!!

ju mer jag dricker (alltså kommer upp i det jag ska ha i mig) desto lättare har jag för att känna känslan av törst.

konstigt? javisst!

Anmäl
2013-01-06 22:06 #27 av: GoForIt

Puffar upp denna tråd för jag är nyfiken om det hänt något intressant sedan 2010 - dvs om det kommit något nytt preparat/tuggumi/tablett etc på marknaden eller andra råd gällande att få bukt med dålig andedräkt.

Jag har levt med LCHF i ca 5 år nu och var gång jag tar en mer kolhydratstrikt period tilltar dålig andedräkt. Känner precis som några ovan vittnat om mer förnimmelse av förruttnelse än aceton och liknande.

Anmäl
2013-01-06 23:42 #28 av: Sindri

#27 skrivet av GoForIt

Problemet med "preparat" är att de ofta förstör mer än de hjälper.
Man får ta i beaktande att kostförändringar ger även andra förändringar.

Att skrapa tungan fri från beläggningar kan vara ett medel att motarbeta dålig andedräkt.

Anmäl
2013-01-06 23:44 #29 av: Zepp

Om det luktar ruttet i stället för acceton är det stor chans att det i stället handlar om Dragon Breath!

Dvs för hög proteinkonsumtion.

Anmäl
2013-01-07 05:35 #30 av: Internettan

Jag känner ju också så att jag får "rutten" andedräkt med lchf. Det blir värre med mjölkprodukter men är faktiskt illa även utan. Det känns inte som att det bara är för mycket protein för när jag äter samma mängd protein med tillägg av mycket kolhydrater så blir det inte så. (En frukost med två ägg och en korv stekt i mycket smör plus lite skagenröra ger dålig andedräkt. En frukost med två ägg, en korv och en smörgås blir inte alls detsamma.) Konstigt är det.

Anmäl
2013-01-07 17:43 #31 av: Zepp

I så fall och om det handlar om Dragon breath så handlar det om att man använder protein som energi.

Anmäl
2013-01-07 21:33 #32 av: Lusthan

Måste säga att jag är sjukt glad att den här tråden poppade upp då jag har i perioder rejäla problem med dålig andedräkt och inte för mitt liv förstått varför. Jag är en riktig proteinmissbrukare och öser på protein när jag ska äta.

Idag har jag dragit ned proteinerna och upp fettet och känner mig fräschare än på länge i munnen. Det här kommer jag fortsätta med. :-)

Anmäl
2013-01-07 22:08 #33 av: Zepp

Då lägger jag in den här länken så kan fler ta till sig om de har samma bekymer!

Ketobreath is Often PROTEIN Breath

http://www.phlaunt.com/lowcarb/19063904.php

Sen så finns det ett sånt där rolig leka med siffror program som man kan roa sig med om man har tid att slå ihjäl.

Anmäl
2013-01-07 22:22 #34 av: yvonnel

#33 Zepp

Menar du det där man räknar kalorier på?

Anmäl
2013-01-07 22:29 #35 av: Zepp

Jaa.. det e ju det senaste! Skrattande

Nämen, det e en sånt leka med siffrorprogram, som man kan roa sig med om man vill och inget vettigt har för sig.

Anmäl
2013-01-07 22:36 #36 av: GoForIt

#33 Men va kul med responsen! Ska kolla upp länken Zepp, tack för det. Men räkna vill man ju inte göra, eller hur - det är ju en av poängerna med den här sköna livsstilen Flört

#32 Misstänker att jag också äter förhållandevis för mycket protein - ska försöka justera det och se om det får önskad effekt. Det är lätt att falla in i ett mönster med för proteinrik kost eftersom det är lättare att äta sig mätt på, det finns ju så mycket mer att välja på i det facket. Men som sagt, låt oss testa och dela med oss av våra erfarenheter om en tid.

Anmäl
2013-01-08 10:05 #37 av: Internettan

Zepp

Bra tips. Jag ska genast börja mixtra lite med protein- och fettfördelning.

Anmäl
2013-01-08 15:14 #38 av: Lusthan

#36 Kan meddela att jag igår när jag gick och la mig luktade helvete efter att jag borstade tänderna. Idag ökar jag på mängden fett lite till och ser vad som händer. Hoppas att det ska räcka så att jag slipper förpesta min stackars sambo. Flört

Anmäl
2013-01-08 16:08 #39 av: Zepp

Gör ett överslag på proteinet innan du drar förhastade slutsatser!

Problem med mandlarna brukar lukta.. tja rent ut sagt ruttet.

Anmäl
2013-01-08 16:54 #40 av: Lusthan

Märker man inte om man har problem med mandlarna på annat sätt? Måste googla.

Jag vet att jag äter för mycket protein, kan äta så mycket som två stora köttbitar vid en måltid och nu känner jag att jag blir mätt även om jag äter mindre protein och ökar på fettet. Inga jättemängder fett men mer än tidigare och det känns bättre. Sen vet jag ju inte, det kan ju vara något annat, det har du rätt i.

Anmäl
2013-01-08 17:04 #41 av: Lusthan

#39 Okej, jo men det kan kanske bero på något sånt också. Fast jag har sällan ont i mandlarna och har inte sett några vita äckliga grejer där men har heller inte försökt att trycka ur något. Oavsett så är det ju jättebra om man vet vad det är då kan man hålla det under kontroll.

Anmäl
2013-01-08 17:55 #42 av: Kalle-B

Enligt min hustru har jag dålig andedräkt sedan jag började med LCHF - och det är nästan fem år sedan. Kanske finns många med samma problem?? Har en liten misstanke om att jag ligger lite för mycket åt proteinhållet, men det är bara en känsla, jag har ingen större koll på fördelningen.

Anmäl
2013-01-09 14:18 #43 av: Lusthan

Det kanske kan vara värt att räkna på det i alla fall.

Jag räknar ingenting än så länge utan försöker fortfarande hitta någon balans i vad jag äter så att det känns bra. Jag är dock ganska så säker på att jag äter alldeles för mycket protein. Kan säga att sen jag minskat proteinet och ökat fettet för några dagar sen så har jag rasat två kilo i vikt bara sådär. Så någon nytta gör det helt klart. Får se om det fortsätter så. Andedräkten vet jag inte om det hänt så mycket med. Har en väldigt känslig sambo som reagerar på minsta lilla. Men för min del så kan det handla om något annat också.

Anmäl
2013-01-09 23:09 #44 av: GoForIt

Kräver lite planering det här med att öka "fettkvoten" men man får ta en dag i sänder. Mer majonäs på äggen och bea på köttet, en rejäl bit fet brie (med lite obs på proteinet där)... Så ska vi se hur det går efter ett tag - min man har också luktsinne som en blodhund så där lär vi snart få kvitens på om det funkar.

#43 - intressant annars med din så direkta viktrespons på "fettjusteringen". Jag lär inte gå ner just något och det är inte något primärt mål i dagsläget - men det vore ju kul att lukta lite mer blomma...

Anmäl
2013-01-10 16:32 #45 av: Lusthan

#44 Ja jag har nästan 40 kilo att gå ner så jag är mycket nöjd med det resultatet. Vet inte riktigt hur andedräkten är just nu. Jag går mest runt och känner att det luktar skit men tycker inte själv att jag gör det när jag försöker ta reda på hur det står till. Det tycks dock gå i perioder under dagen det där.

Men blomma skulle inte sitta fel. ;-)

Anmäl
2013-01-11 17:56 #46 av: Sugiyama

Kul att den här tråden kommit upp. En sak som slår mig är att vi var i London innan jul, då sa min man att andedräkten blev bra. Jag tyckte jag åt ungefär som hemma men en sak skillde, ingen kokosolja. Kan det vara boven? Jag måste nästan testa att sluta med den och se om det blir skillnad. Det jobbiga är att jag inte känner själv vilket gör att jag alltid är nervös för att lukta illa.

Anmäl
2013-01-11 18:03 #47 av: Zepp

Jupp.. det e det som e så bra med cocosolja, blir extra mycket ketonkroppar!

Anmäl
2013-01-12 12:26 #48 av: yvonnel

Skrattande

Anmäl
2013-01-12 19:56 #49 av: Sugiyama

Aha är det därför, ska i alla fall testa att inte äta för det är inte kul att lukta illa så man ser att folk ryggar.

Anmäl
2013-01-17 23:41 #50 av: GoForIt

Har försökt öka andelen fett som sagt. Om det är det som gjort susen ska låta vara osagt men nu luktar det inte pest hela tiden enligt maken. Får se om det är en tiilfällighet eller om det blir mer stadig bättring. Mår ju så himla bra f ö på mer strikt LCHF så det känns otänkbart att släppa livsstilen.

Anmäl
2013-02-04 07:46 #51 av: Mozzarellan

Precis mitt problem- andedräkten. Klart bevis att det luktar illa är när biträdena i affärerna vänder sig bort eller tar ett steg åt sidan....

Är inne på min 6 dag och mannen klagar på dålig lukt.
Men är den från fett eller protein jag bränner?
Det bränner liksom i munnen och vill gärna dricka lite vatten.

Räknar inte vad jag äter såhär i början, har ökat in fett i alla måltider.

Man skall väl bränna fett o inte protein, alltså dra ner på proteinet....
Äter dock normal portioner...

Vilken efter har proteinbrännade för kroppen?

Under dessa sex dar har jag vart mätt , men mer hungrig sen igår.
Om man är intresserad av vikt så har nio hekto gått bort.

Lägger en matsked smör i kaffet o en skvätt grädde sen igår, lite luddigt att dricka men helt ok.

Funderar även om doften kan komma från mejeriprodukterna?

Nä, nu skall jag borst tänderna!!!

Anmäl
2013-02-04 08:18 #52 av: Sindri

Luktar det aceton så är det letosen.

Luktar det däremot gammalt, ruttet så är det antagligen för mycket protein.

Kolla tungan? Finns det en beläggning där? Det kan vara candidan som slår till. Har man matat den duktigt med frukt, bröd, pasta o.s.v. så blir den helt galen när man drar ner på stärkelsen och sockret.

Jag hade problem av och till mina första år. Det löste sig när jag drog ner något på proteinet och slutade med tandkräm! All tandkräm jag har sett innehåller någon sockerart som gav mig beläggning på tungan som luktade verkligen illa!

Om jag någongång använder tandkräm så ser jag till att skölja ur munnen ordentligt efteråt. Tandkräm innehåller dessutom nästan alltid fluor som bryter ner skelettet!

Anmäl
2013-02-04 09:13 #53 av: Paukku

ville bara säga till om väteperoxidet om det nån som letar till vilket ändamål nu må vara men det finns 3% på apoteket Flört

Anmäl
2013-02-04 10:52 #54 av: Mozzarellan

Måste genast kolla vad som finns i tandkrämen.....

Tungan ser helt rosa o normal ut.

Men om det nu är för mycket protein i min kost, raserar den inte nedgång eller vad händer tekniskt sett i kroppen
Är inte insatt eller påläst om detta.

Bara törstig av eldkänslan i munnen.

Anmäl
2013-02-04 21:27 #55 av: Zepp

Använder du protein som bränsle så omvandlas aminosyrorna i större utsträckning till glukos.

Det höjer inte blodsockret men används som bränsle om god tillgång finns.. i stället för att bränna fett.

Protein är inte ett sånt bra bränsle, det är främst en byggsten i kroppen för en massa saker.

Dessutom så är det rätt dyrt.. fett är billigare.. och ett bättre bränsle, det kan brännas direkt i mitocondrierna.

Vid nedbrytning av aminosyror till glukos så bildas amoniak som en restprodukt, det i sin tur går sen vidare in i ureacycklen där det omvandlas till urinsyra. sen kan vi kissa ut ut restprodukten.

Äter du mycket protein så luktar det följdaktligen amoniak.

Anmäl
2013-02-04 21:40 #56 av: Mozzarellan

Tror inte jag ätit för mkt protein:)
Enligt tabell 22% o 26% de sista dagarna.

Hitta inte avokado på dumbell, hur vet jag dess värde?

Anmäl
2013-02-04 21:46 #57 av: Zepp

Man kan lägga in och spara själv.. för framtida bruk.

Läs en lista eller en innehållsförteckning.

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Anmäl
2013-02-04 22:09 #58 av: Mozzarellan

Mille grazie :)1000 tack.

Anmäl
2013-02-04 23:50 #59 av: Yred3

Gurgla munnen med bikarbonat i vatten eller borsta tänder och tunga med det utan vatten. Det använde man förr och det smakar salt. Innan jag började med LCHF använde jag det så ganskA ofta eftersom sött och kolhydrater gör att man får mycket mer plack i munnen. Tandkrämen Dentosal som bara finns på Apoteket är baserad på bikarbonat.

Anmäl
2013-02-05 07:08 #60 av: Mozzarellan

Zepp, behöver din hjälp ännu en gång...

Hur räknar jag om grädde från dl till gram?? Dumbell tar ju bara vikten.

Anmäl
2013-02-05 08:17 #61 av: Internettan

1 dl vatten är ca 100 g. Så antagligen är 1 dl grädde ungefär 100 g det också. Kanske en aningens mindre?

Anmäl
2013-02-05 22:55 #62 av: Zepp

Ja är man nogrannare än vad nettan beskriver så är man nog manisk?

Vad det handlar om är att få ett hum om vad man äter.. inget annat.. mellan tummen o pekfingret.

Anmäl
2013-05-20 23:04 #63 av: Perkele

Jag har hållit på med LCHF i 4 dagar och jag har faktiskt fått bättre andedräkt. När jag åt kolhydrater luktade jag alltid illa från munnen. Jag har alltid trott att illaluktandet berodde på proteiner men det verkar vara kolhydraterna som är boven i mitt fall.

Anmäl
2013-05-24 11:09 #64 av: Fraggan

För min del har jag märkt att kaffe försämrar andedräkten.

Man kan försöka begränsa kaffet till en gång om dagen och se vad som händer.

Anmäl
2013-05-24 12:01 #65 av: Peppe

Tänker också på mandlarna som någon skrev här ovan. Luktar rutten babianröv.

Kolla i spegeln om du kan se några gula/vita prickar. Prova även att trycka lite lätt med fingret och se om nåt kommer fram. Ta även en sniff på fingret.

Hittar du inget vitt/gult och fingret inte luktar efter petandet så är det lugnt!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anmäl
2016-09-25 13:14 #66 av: Zepp

För att utveckla det hela med olika dåliga andedräkter på LCHF.. eller annan kost!

Ketobreath.. är altså ketoner du andas ut.. luktar acceton/nagelack!

Dragonbreath är amoniak.. luktar således stall/gammalt urin!

Den tredje grejen.. under förutsättning att man sköter sin tandborstning är Tonsilloliter.. luktar ruttet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

Anmäl
2016-09-26 18:05 #67 av: NyLCHF63

Jag har själv haft vita varaktiga grejor som kommer ut från mandlarna-halsen, de luktar ruttet, kanske det är det som är problemet? Jag tror det är rätt så vanligt, menar att jag är inte ensam om det. Tydligen kan man gurgla för att få bort dem. Själv brukade jag peta ur dem med en vass pincett. Bara en tanke.  
Förmodligen pratar jag om samma sak som Zepp här ovan.

Anmäl
2016-09-27 13:52 #68 av: Kvothe

Har kikat efter toncillitis, (obehagligt attt peta omkring där), har dragit ner på protein men luktar ändå död och förbannelse enligt de i min närhet.

Är i ketos (ketonix sport, grönt 9)

Enda gången jag slutat lukta ketos var bara en av de gångerna jag fastade då, vattenfasta i 7 dagar å då först slutade det att lukta några dagar. Ketos då 6 mmmol/l blodketoner.

Har varit så nu i snart 3 år.

Tips?

Anmäl
2016-09-28 21:10 #69 av: Zepp

Ketos på 6 är lixom svältketos.. fat induced ketos brukar ligga mellan 1-3!

Anmäl
2016-09-29 11:18 #70 av: Kvothe

Ketos-processen är ju ändå samma på både lchf och vattenfasta. Dvs muskelsparande ketos skyddar musklerna och energin tas helt eller delvis från kroppsfettet (För lchf kan även allt fett tas från maten förstås). Därtill är vi LCHF:are redan anpassade till keton-användning..

Därtill tycker jag man ska skilja på fasta och svält.

Finns väldigt få  särskiljningar i uppslagboken mellan fasta och svält.

Men några fakta är:

Vattenfasta: frivillig, tidsbunden/planerad, garanterat vatten och (ev salt, mineraler, vitaminer), ingen mat.  

Svält: Ingen eller begränsad mat/vatten/salt/ vitaminer/mineraler, Tvång att fortsätta på okänd tid.
(Äter du därtill begränsade mänger kolhydrater under svälten så avtar den muskelsparande ketosen och kroppen kannibaliserar muskler för energi) 
-------------------------------------------------------------------------

Det är väl ändå den myntade termen sk "optimal ketos" som är 1-3mmol/l, men man kan ha högre utan problem. Varav 1/2 diabetiker bör vara försiktiga för att inte gå för högt, fara för ketoacidos

"Under ketoacidos ses mycket höga nivåer av ketoner i blodet (15-25 mmol/L), höga blodsockervärden men obefintligt insulin." (1)
-------------------------------------------------------------------------

Åter till min fråga däremot är vad som orsakar denna stank för mig, 
Hoppas du kan hjälpa med några insikter zepp.
Börjar få problem i livet av stanken, men vill int sluta med lchf heller.

(1) http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos

Anmäl
2016-09-29 22:04 #71 av: Zepp

Ja altså "svält", kan vara frivillig eller ofrivillig.. vad det innebär är främst att man tillför så lite energirik föda att kroppen frigör stora mängder fett!

En del kallar det för bantning, andra för fasta.

Iallafall.. tillståndet med höga ketonhalter för en frisk, dvs upp till 6, kan innebära att man använder stora delar kroppsfett.. men kan oxå betyda att man andvänder sina muskler som energidepåer.

Det är därför man inte skall ligga under 1-1,5 gram protein för sin kroppsvikt.

Såå.. vi har ketobreath, dragonbreath och tonsilloit som vanliga orsaker till dålig andedräkt.. för folk som sköter sin tandborstning vill säga.

Sen så finns det andra sjukdommar som är sällsynta som kan ge upphov till dålig andedräkt.. typ cancer.

Anmäl
2016-10-02 09:48 #72 av: Kvothe

6 mmol/l ketoner var som sagt vid vattenfasta och enda energikälla var kroppsfettet.  

Är det däremot inte en motsägelse att kroppen skulle ta av musklerna under ketosen så länge som det finns tillräckligt med fett för energi + essentiellt fett (~10%) kvar? Ketos beskrivs ju som en muskelbesparande skyddsfunktion.

Intar nu ca 60-80g  protein/dag,  0,5-0,7g/kroppsvikt, i ett försök minska på proteinet dels mot andedräkten å dels för viktminskning.
Har tidigare oftast varit just på högre protein med 1,0-1,2.
Andedräkten har inte ändrat av minskat protein-intag.

Tandborstning sköts exemplariskt. Inte heller att byta till fluorfri tandkräm hjälpte där. 

Toncillitis är själv-undersökt, men inget hittat. 

Cancer vet jag inget om. Inga diagnoser iaf.

Anmäl
2016-10-03 22:10 #73 av: Zepp

Fasta och högintensiv träning kan leda till ketonnivåer på upp till 6.. sen så utsöndras tillräckligt med insulin för att inhibera mer lipolys.

Ketos är i princip muskelbesparande iomed att de ersätter stor del av glukosbehovet.

Likt förbannat så krävs det en del glukos.. och om inget tillförs så går proteolysens aminosyror in i glukoneogenes i stället för in i proteinsyntesen.

Det är därför man rekommenderar minst 1 gram per kilo och dag på ketogen diet.

Det är främst cancer i magen som brukar kunna ge upphov till dålig andedräckt iomed att maldigestion.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.