Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Kolhydrater och kostfibrer?

2010-10-12 20:14 #0 av: laktoovoveg

Jag skrev till Coop och frågade om deras kravmärkta jordnötter (Änglamark), där de anges att kolhydratinnehållet i jordnötterna är 6 gram, medan det normalt brukar vara cirka 13 gram.

Svaret förbryllar:

"Man har tidigare använt olika sätt att räkna ut kolhydraterna i nötter. I kolhydrater ingår kostfiber och kostfiber har inget eller väldigt lite  energi, alltså behövde man inte räkna med dessa i kolhydraterna. Detta är  nu ändrat och i nya regler gäller att man räknar med dessa kostfiber i de totala kolhydraterna.
Ingen behöver ta bort de artiklar på marknaden som har den gamla uträkningen, men  så fort man förpackningen tar slut och man trycker ny förpackning måste den nya uträkningen vara där."

Vad innebär detta för LCHF-kosten? Är det en massa mat som man vilseletts då det gäller andelen kolhydrater? Vad spelar kostfiber för roll i LCHF-kosten? Kan man räkna bort det? Är det i själva verket mindre kolhydrater än man tror i en mängd olika produkter? Vad jag förstår har jag varje gång jag ätit jordnötter och trott att det varit 13 gram kolhydrater per 100 gram i själva verket bara fått i mig hälften så mycket kolhydrater? Eller har jag missförstått?  

Anmäl
2010-10-12 20:28 #1 av: MimLan

Kostfiber skall inte räknas med i LCHF. I Sverige räknar man inte med kostfiber. Men visst finns det felmärkta varor som kan bero på att varan producerats i ett land där man räknar med kostfiber.

Anmäl
2010-10-12 20:32 #2 av: Fiana

Mm, det är inga nya regler dock. Låter som coop svamlar lite.

Anmäl
2010-10-12 21:22 #3 av: parsley

Kolhydrater är kolhydrater, oavsett om de är fibrer eller inte, hävdar bl a Sten Sture Skaldeman. Atkins räknar med nettokolhydrater, dvs total mängd kolhydrater ./. fibrer som är osmältbara = nettokolhydrater.

Anmäl
2010-10-12 21:24 #4 av: Fiana

#3 Har jag aldrig läst från SSS måste jag säga.... sedan så deklareras de aldrig samskrivna på svenska innehållsförteckningar (och det är som sagt ingen ny regel alls). I USA så deklareras de sammanslagna och måste därmed dras ifrån.

Menar du att SSS säger att man ska *lägga till* fibrerna på innehållsförteckningen till kolhydratsinnehållet? Nu har jag inte alla böcker av honom men de jag har gör han i alla fall inte det...

Anmäl
2010-10-14 13:29 #5 av: parsley

# 4 Jag fick det svaret av SSS här på KiF för flera år sedan.

Det bör ju vara uppställt ungefär så här på en innehållsförteckning

Kolhydrater

varav kostfiber

varav sockerarter

så var och en kan se t ex hur mycket fibrer ett livsmedel innehåller.

Anmäl
2010-10-14 13:57 #6 av: Fiana

#5 Mm men så anges det inte på svenska innehållsförteckningar, fibrerna är aldrig med i totala andelen kolhydrater. Så vill man av någon anledning ändå räkna dem in där så får man alltså manuellt lägga till fibervärdet.

Tycker det låter som ett konstigt svar av SSS, och tycker han så har han flera böcker han skrivit att revidera.... då stämmer inte rekommendationerna över vilka grönsaker som är ok etc. heller längre. Så i alla fall GI-noll och "Ät dig ner i vikt" får han skriva om.

Vidare om man tycker att fiber är en kolhydrat som ska räknas får man även utesluta fiberhusk, pofiber etc. också de innehåller riktigt stora mängder fiber.

"Nettokolhydrater" begreppet är nödvändigt i USA där de samdeklareras och när det kommer till fibrer är det vettigt att dra bort dem där, dock har de fortsatt lägga till saker i det som sockeralkoholer som har betydligt mer påverkan, så tyvärr kan man inte tro på "net carbs" värden som står på saker, i alla fall inte på sötsaker.

Anmäl
2010-10-14 17:21 #7 av: cnidaria

De fibrer som anges på innehållsförteckningar kan vi inte spjälka, vad jag vet. De passerar tarmen som bulkmedel, så dessa räknar inte jag som kolhydrater (socker) iaf.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!