Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Nybliven diabetiker 1 som har problem med LCHF!!

2010-10-13 00:58 #0 av: idrottaren

Efter att ha läst denna site som hyllar LCHFmetoden bestämde jag mig för att prova men jag har stora problem!! vad ska jag göra? Jag får känningar hela tiden! hur häver jag dem utan att äta kolhydrater?

Bakgrund: Idrottar mycket, vilket jag gjort sedan tonåren, är nu 35 ? (i ålder) Fick i våras diabetestyp 1 och ligger nu på 8 i basinsulin och 2+2+2 i korttidsinsulin. Jag ändrade mina matvanor radikalt i våras och har sedan dess endast ätit långsamma kolhydrater. HBa1C har gått från 11 till 6,1 från maj-aug.

Men nu när jag äter LCHF ligger jag på mellan 4,1-5,8 och känner mig slö, sluddigt i tal och okoncenterad + att kroppen skakar. Men alla på denan site säger ju att LCHF är jättebra, så vad gör jag för fel??? Alla pratar om hur de har gått ner massor i vikt, men jag behöver inte gå ner 5-15 kilo, möjligtvis eventuellt 0,5- 1 kg är vad som är rimligt för mig.

Tilläggas kan att jag tränar 5-7 dagar i veckan, minst en timme per pass, simning, långdistanslöpning, rullskidor, friskis pass + att jag motionerar mitt husdjur med minst 1 timmes promenad per dag. I somras simmande jag Vansbrosimmningen på under en timme och jag sprang Lidingöloppet på under 3 vilket är rätt ok tider för mitt kön och ålder.

Vad ska jag äta innan träning för att inte få känningar?

Jag kan sjunka från 10-4.1 på 40 min löpning så jag måste äta under tiden som jag tränar. tidigare har jag ätit russin elelr sportdryck men det är ju förbjudet enligt LCHF MEN MIN STORA FRÅGA ÄR HUR JAG SKA HANTERA ALLA KÄNNINGAR JAG HAR NU?

I MORSE VAKNADE JAG SKAKIG I SÄNGEN PÅ 4.1 vAD SKA JAG GÖRA? OROLIG IDROTTARE

Anmäl
2010-10-13 01:16 #1 av: Zepp

De flesta här har ingen diabetes och typ 1 är extra lurigt.. vad man kan säga är att man får trappa ner och sakta ställa om kroppen till att i huvudsak använda fett som bränsle.

Att du tränar flitigt gör det extra knepigt, speciellt om du är van att använda glukos som främsta ränsle.

Annars så gäller väl för typ1 egentligen samma som innan, att exakt avväga insulindoserna till mängden kolhydrater, har du trappat ner insulinet?

Det finns ettor här oxå och jag hoppas att de svarar i sinom tid om deras erfarenheter.

Funderar på om du har omställningsbesvär, det har vi alla haft, det tar en tid innan kroppen ställt om till fettdrift, iallafall två-tre veckor, för musklerna kan det ta längre tid.

Annars så rekomenderas "Diabetes solution" av docktor Bernstein.

http://www.diabetes-solution.net/diabetessolution.php

Anmäl
2010-10-13 02:44 #2 av: MatsL

Jag är typ1:a, men inte så aktiv som du. Mina erfarenheter är att det tar en tid för kroppen att anpassa sig, och med risken för hypoglykemi blir det lite lurigt. Några konkreta tips:

- Köp boken Dr Bernsteins Diabetes Solution. Där finns otaliga tips för oss diabetiker, skrivet av en typ1-diabetiker. De flesta av mina övriga tips kommer därifrån.

- Sänk kolhydratintaget stagvis. Du behöver inte ligga superlågt. Mät med din blodsockermätare. Följ grundtipsen i denna beskrivning (svensk version längst ned), grundidéerna funkar för oss också med lite modifiering. Någon ketos behöver du inte eftersträva, det viktiga är blodsockerkontrollen, särskilt efter måltid och träning.

- Häv hypoglykemier med lagom mängd druvsocker. Du får testa dig fram till lämplig mängd, men ett grundtips är två tabletter per halv millimol/l i blodsockerökning

- Testa blodsockret innan fysisk ansträngning och grunda med någon långsam kolhydrat vid behov. Här gäller att testa och åter testa för att finna balansen. Anteckna gärna i någon dagbok, så du kan dra slutsatser om vad som fungerar för dig. Det finns ingen som kan berätta hur din kropp fungerar, du får ta reda på det själv.

Vad som funkar att äta till träning är väl individuellt, men testa mjölk (som är halvsnabba kolhydrater), eller en chokladbit. Fiberrik frukt kan funka också. Du bör undvika de riktigt snabba kolhydraterna (annat än vid känning) då det gärna ger svajigt blodsocker med rekyleffekter. Timing är förstås viktigt här, så du inte väntar för långe med påfyllnaden.

Än en gång: köp Bernsteins bok så förstår du så mycket mer om diabetes än vad diabeteskliniken lär ut.

Anmäl
2010-10-13 03:37 #3 av: chilisalsa

Som nybliven typ 1:a kan det nog vara extra knepigt i början. En del kan få revidera sitt sätt att hantera diagnosen om man äter LCHF. Andra kan ha svårhanterade diagnoser rent allmänt, t.ex både 1 och 2 samtidigt eller bara att blodsockerkontrollen är extra svårhanterad.

Självklart är inte varken sportdryck eller russin förbjudet om det behövs för att hålla upp ett normalt blodsocker trots minskad insulindos och/eller ändrad mix.

Det tar också tid för kroppen att ställa om för att producera blodsocker utan att äta mycket kolhydrater. I ditt fall när du tränar så pass mycket, och regelbundet (vilket är utmärkt) kommer det dessutom att innebära att din insulinkänslighet ökar, vilket innebär att det behövs mindre insulin för att sänka ett tillfälligt högre blodsocker. Blodsockret kommer att användas för att fylla på dina glycogenlager i främst musklerna. Ju större muskler som är involverad i en aktivitet och ju högre intensitet desto mer glycogen gör du av med... rumpan är störst, följt av lår, osv.

En del ettor, speciellt de som har svårkontrollerat blodsocker kan ha det lättare att kontrollera blodsockret med insulinpump kombinerat med en blodsockermätare som mäter kontinuerligt och t.ex varnar om det börjar bli lågt och samtidigt är i sjunkande... då är det äta som gäller, även kolhydrater om det behövs såklart ! 

Samma naturligtvis för höga nivåer. Men om du då vet med dig att du ska ut och springa så kan du strunta i att dutta en extrados på pumpen och kan se direkt hur blodsockerkurvan förändras. Går den inte ner rimligt så får man parera...

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-13 10:19 #4 av: idrottaren

Hej och tack för era svar. Zepp, jag har redan endast två enheter insulin per måltid vilket är väldigt vädligt lite. Eftersom insulin är ett hormon som min kropp slutat producera kan jag inte ta mindre. Eller ?

Mats L Jag har sänkt stegivs, jag gav ju kroppen i chock i våras när jag kom in på sjukhus och jag hade 26 efter att ha cyklat i 35 min. Då (i våras) var jag superkänslig och kunde inte ens gå en promenad utan att sjunka kraftigt dvs ner till under 3. Sedan dess har jag endast ätit långsamma kolhydrater, så allt är fullkorn( pasta, bulgor, cococus osv. Jag mår bäst av bulgor men det är inte kul att äta det alltid. Men LCHFmetoden tar ju bort dessa och vad jag har läst mig till så får jag inte heller äta frukt. Bla Zepp skriver att det kräver en omställningstid på 2-3 veckor innan kroppen fårstår vad som händer, men ska jag gå omkring och skaka fram tills dess? Jag mår sämre nu ärn när jag precis fått digagnosen.

Jag måste erkänna att jag är ordentligt oroligt inför mitt löppass ikväll på 75 min pga dilemman med vad jag ska äta :( när jag sjunker. Du säger att jag kan äta socker men det går ju tvärt emot LCHFprincipen.  Min diabetemottagning som är på sjukhuset har gett mig suveräna råd som fungerat jättebra- jag har mått jättebra fram tills jag började med LCHF.

Jag mäter mig 7-10 ggr per dag sedan i våras och pump är inte att rekommendera- då måste jag veta exakt vilka värden jag ligger på och det vet inte min kropp än.  

Hur länge ska jag fortsätta med detta om jag mår så här dåligt?

Anmäl
2010-10-13 11:09 #5 av: MatsL

Du verkar ha lyssnat för mycket på LCHF-puristerna. Du behöver inte vara så försiktig med kolhydraterna, 100-150 gram per dag kanske funkar bättre för dig. Du får ta reda på det genom metodisk blodsockermätning. Mät före måltid, 1 timmme och 2 timmar efter. Blodsockret bör idealt inte dra iväg över 7-8, men heller inte dippa under ca 4. Det kommer ta tid att hitta vad som fungerar, men det gäller ju oavsett kostmodell för en diabetiker.

Om hypoglykemierna fortsätter får du överväga att sänka insulindoserna. Då handlar det också om att identifiera var probllemet ligger. Kanske är basdosen för hög?

Anmäl
2010-10-13 11:40 #6 av: karinafp

Visst kan du sänka insulindosen! Insulinets uppgift är ju att ta hand om kolhydraterna, och om du inte äter några kolhydrater blir insulinbehovet minimalt. Leta runt i det här forumet, jag vet att det finns en tråd skriven av folk med typ 1 som har i princip nollat insulinet sedan de började med LCHF.

Anmäl
2010-10-13 11:43 #7 av: PatrikHagglund

Lite off-topic: Jag har ätit LCHF ett bra tag, har inte diabetes, men har mätt mitt blodsocker på sistone. Allra senaste tiden har jag dessutom kört ganska hård kalorirestriktion samtidigt som jag tränat. Det lägsta jag uppmätt är 3,3 i blodsocker, men konstigt nog inte upplevt några symptom på lågt blodsocker - vilket jag trodde skulle komma.

En del rapportera om omställningsproblem med LCHF, vilket delvis beror på att kroppen inte är van vid "normalt" blodsocker. Men kan kroppen successivt även anpassa sig till en väldigt låg blodsockernivå?

Anmäl
2010-10-13 12:07 #8 av: WilliamJ

Hej,

Kolla också att du får i dig rätt energimängd för all träning. Kolla på www.minmat.net .

Anmäl
2010-10-13 12:49 #9 av: Wildrat

Eftersom du inte behöver gå ner i vikt så behöver du inte ligga jättelågt på kolhydraterna. Som de sagt tidigare så behöver du hitta din egen nivå där allt funkar som det ska. Du ska ju inte behöva må dåligt. Det allra viktigaste är att äta tillräckligt med fett och att undvika spannmål.

En bra bok om LCHF för dig är kanske "Diabetes, inte". Den handlar visserligen mest om typ 2 men är den enda LCHF-boken som är anpassad för diabetiker. Han har gjort en kokbok också som heter "Diabetes? Nej tack!".

Anmäl
2010-10-13 17:12 #10 av: chilisalsa

Personer som får diagnosen typ 1 behöver inte heller ha noll i egenproduktion av insulin... så svartvitt är det ju inte, och det förekommer stora individuella variationer i det. Det gäller inte minst de som har fått en ny diagnos. Om en sådan person kraftigt drar ner på kolisarna så kan säkert dessutom den lilla egenproduktionen betacellerna har kvar återhämta sig något och man kan då åtminstone fördröja det förlopp som ledde till diagnosen. Innan insulinet fanns så var det det enda sättet dessutom.

Men en basaldos av insulin måste vi ha oavsett om det sker genom tillförsel eller inte. Och insulinet fyller betydligt fler funktioner än att bara sänka ett högt farligt högt blodsocker (som är giftigt i förlängningen), t.ex glycogeninlagring i musklerna och stimulera enzymer som som är nödvändiga för att fett i blodet ska kunna ta sig in och ut i celler. Och insulin är alltså nödvändigt för att vi effektivt ska kunna använda fett i kosten som energi, då nästan allt fett vi äter tar omvägen via fettceller innan det kan göras om till användbar energi, såsom ketonproduktion i levern. Insulinbrist och kolhydratbrist (eller svält) är dessutom riktigt farligt då det leder till ketoacidos. Man MÅSTE alltså ha en viss insulinmängd eller en viss nivå av blodglukos för att undvika det.

Om du ska ut och springa i kväll så se till att äta ordentligt ett bra tag innan, och ta med dig glukos (druvsocker) utifall. Mät såklart någongång under passet så du ser att det inte barkar nedåt för snabbt, EveryX3 tycker många är smidig.  Att äta något kolhydratfritt under ett löppass är i det närmaste meningslöst då det tar lång tid för kroppen att tillgodogöra sig enbart fett och protein.

Sen ska du självfallet se till att kontrollera din mätare så att den faktiskt visar korrekta värden. Det är inte ovanligt att mätare är måndagsexemplar som inte visar tillräckligt riktiga värden. Och även om den gör det så FÅR den visa ett fel på upp till 20%. Se till att kontrollera mot Hemocue eller liknande apparat av labkvalité  som dom har på vårdcenraler och diabetesmottagningar. Vissa mätare (senast AccuChecks) har visat riktigt fel värden.

http://www.newzglobe.com/sv/inrikes/20100119/blodsockermataren-en-tickande-bomb

Tillsisst, du SKA inte må dåligt av för lågt blodsocker. Det kan vara så att du inte behöver måltidsinsulin som du äter nu och kanske behöver justera ditt långtidsverkande, mindre på kvällen t.ex. Det här är inget du bör göra på egen hand tycker jag, utan i samråd med din mottagning. Dom har skyldighet att stötta dig till en bra blodsockerkurva även med din nya kost.

Att träna med insulinkänningar är dessutom rent kontraproduktivt. Kroppen börjar producera stresshormoner för att göra vad den kan för att få upp bs genom att bryta ner muskelmassa. Det är en riktigt jobbig process för kroppen dessutom... med skakningar och svettningar som symptom på det.

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-13 18:54 #11 av: Margareta

Som ytterligare tips finns även forumet http://diabetes.ifokus.se

Där kanske finns ännu fler typ 1:or.

Jag har hört en typ 1:a som bara tar måltidsinsulin till ungefär vartannat mål för att inte gå för lågt. Detta tack vare tätat mätningar som det skrivs om här ovan. Man behöver som sagt inte insulin om blodsockret redan är lågt.

Lycka till.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-10-13 21:10 #12 av: Suhair

Du skriver "HBa1C har gått från 11 till 6,1 från maj-aug." Vad jag har hört (jag har ingen egen erfarenhet) är att om man är van vid att ligga högt som i ditt fall på 11 så kan man uppleva ett värde på t.ex. 7 som ett lågt blodsocker och få kraftiga känningar som av lågt blodsocker. För att komma ur det kan du behöva hjälp av sjukvården, kanske t.o.m. bli inlagd på sjukhus en tid.

Lycka till!

Anmäl
2010-10-14 01:43 #13 av: idrottaren

Tack för alla svar. Chilisalsa, jag har kollat om jag har någon egen insulinproduktion  och det har jag inte. Således behöver jag , precis som du skriver, tillsätta insulin för att må bra.  Tack för dina kloka ord. Jag har fyra olika mätare så när jag tycker ett värde är konstigt tvättar jag händerna och mäter igen på annan mätare.

Margareta, den typ 1 person som hoppas över insulin vartannat mål, hur mycket tränar den personen?

I morse låg jag på runt 6 och kände ändå att jag inte mådde bra trots att en "frisk" person ligger på just 6.0- Suhair, jag pratar om HBa1C - inte om dagsfärska värden. Jag har inga känningar om jag ligger på 7. Jag har alltså fått ner mitt långtidsvärde (Hba1C från 11 till 6,1 något som läkaren var väldigt nöjd med) När jag blev inlagd i våras hade jag över 30 i dagsvärde.  Vid lunch idag låg jag på 7-8 och mådde bra, var på ett corepass då. Jag antar att kroppen spottade igång stresshormoner för sedan låg jag på 7-8. Efter lunch sjönk jag igen och har varit onkoncenterad och låg lågt (5,2) . När jag skulle löpträna kl 19 hade jag kraftiga känningar med stickningar i tårna och mätaren visade 4.1 . Då var jag tvungen att dricka lite mjölk och äta nötter för att våga mig ut. Sprang 1h 10 min och låg på 4.3 sen ( men hade mätare med mig, det har jag alltid). Nu kl 23.30 känner jag stickningar i tårna igen.

För er som inte vet så är skillanden på diabetiker typ 1 och diabetiker typ 2 flera.

2:orna har ett självförvållat tillstånd som beror på övervikt och brist på motion och 2or har egen insulinproduktion. Det innebär att med rätt kost och motion kan de äta och motionera bort sin diabetes. Den är delvis ärtfligt betingad.  Diabetes typ 1 har ingen egen insulinproduktion- som är ett livsviktigt hornom. Således kan jag inte äta /träna mig till ett tillstånd där jag inte behöver någon insulin alls. Precis som Chilisalsa skriver så , om jag förstått honom rätt, så kan insulinbrist leda till ett livsfarligt tillstånd,ketoacidos.

Men varför blir jag uppmanad att träna/äta ner mig till så lite kolhydtater att jag blir uppmanad att inte ta insulin? Jag har blivit kraftigt avrådd av min vårdpersonal att strypa kolhydtatstillförseln- men här finns ju massor av människor som tycker detta är något bra. Jag blir väldigt förvirrad av all information,framför allt av de som inte har diabetes typ 1 som säger att jag ska strypa kolhydrater och därmed insulin?

Ni 1or som har haft diabetes längre än 4 månader, var har ni för doser? Mats L tex? Är 2+2+2 och 8 i bas mycket?

WilliamJ tack för ditt tips, jag ska kolla den siten. Men den gör att jag återigen(vad jag tjatar!) undrar vad jag ska äta om kroppen säger att jag behöver mer energi och ja enligt LCHF inte får äta kolhydtater/extremt lite? Än en gång, tack för era svar, ser fram emot återkoppling.

Nu är det läggdags och jag ligger på 4,1 , jag vågar inget annat än att dricka mjölk så jag kan ta min nattdos, som fungerat utmärkt tom jag började med LCHF. Är det rätt eller fel Mats att dricka mjölk?

God natt!

Anmäl
2010-10-14 01:57 #14 av: Margareta

Jag vet inte - men jag tror inte så mycket som du tränar. Högst sporadiskt i så fall - men oerhört strikt LCHF om jag förstått allt rätt.

Träningen borde ju leda till att du behöver mindre insulin - eller tänker jag fel då?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-10-14 02:13 #15 av: idrottaren

Hej ja och nej. Rätt kost och motion för en typ1 innebär att jag enerellt sätt inte behöver ta så höga dosor som jag annars hade behöft. Mina doser är dock väldigt väldigt små redan 2+2+2 + 8 på natten, en D1 som inte rör sig som jag och har haft diabetes i 10-30 år kan ha doser på 15+15+15+ 60 dvs mycket mycket mer än vad jag har. Risken som jag utsätter min kropp för nu är att jag går i koma för att min kropp för för lite /inga kolhydrater. Ett kännetecken på att man är på väg mot koma är en känning, och det har jag haft hela tiden sedan jag började med LCHF.  Som ovan D1 person har skrivit så är insulinet livsviktigt för mig, det är nyckeln till mina låsta celler. Ingen energi kan komma in i cellerna om det inte har nyckeln-insulinet. Det är därför jag inte förstår hur jag ska göra så att LCHF ska fungera på mig. jag ska köra vasaloppet om några månader. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska gå till när jag har känningar bara av attt sitta rakt upp och ner som jag gör nu. Lösningen är alltså INTE  att sluta med insulin- då kan jag dö av insulinpris.  Fråga gärna personen ifråga hur mycket den tränar? Brist på träning kan kanske ( jag är inte vårdutbildad- bara nybliven D1) hjälpa de orörliga/mindre rörliga att sänka sina värden. men eftersom jag dels har låga värden redan och tränar hårt kan jag som sagt inte kompensera det med att ta bort insulinet.

Anmäl
2010-10-14 02:23 #16 av: MatsL

Först en liten rättelse; typ2-diabetes är inte självförvållad. Genetik, miljögifter i kombination med "modern" kosthållning ligger närmre sanningen. Alla överviktiga har inte diabetes och alla diabetiker är inte överviktiga. Jag upprepar min uppmaning; KÖP DR BERNSTEINS DIABETES SOLUTION!.  Jag har haft diabetes i 37 år och upptäckte tyvärr inte denna bok förrän förra året. Den lärde mig mer än jag någonsin lärt av diabeteskliniken. Efter att ha läst den sänkte jag mina insulindoser med ca 20%. Jag ligger nu på 15 IE lantus (fördelat på två tillfällen) och ca 6-9 IE humalog till varje måltid (3 ggr). Bernstein rekommendera att man äter högst 12 gr kolhydrater per måltid och högsr 6 gr till mellanmålen, men se det som en ungefärlig siffra. Du kan äta så mycket som din kropp kan hantera utan blodsockertoppar. Boken hjälper dig förstå hur det där fungerar. Tänk på att med högre insulindosering ökar risken för blodsockerdippar efter måltiden. Om du regelbundet sjunker under 4-4.5 så tar du nog för mycket insulin. Troligen långtidsdosen men där måste man kolla på tidpunkterna för blodsockerdipparna. Det kan säkert diabeteskliniken hjälpa dig analysera om du för bok över tillfällena.  

Mjölk brukar funka bra som blodsockerhöjare och håller i lite längre än druvsocker. Dock får man vara försiktig med mängderna, för mig räcker 1-1.5 dl vid sådana tillfällen du beskriver.

Anmäl
2010-10-14 02:26 #17 av: Zepp

Själv är jag inte diabetiker så jag pratar bara som jag har förstånd till.

Det jag tänkte på var just att alla som stryper kolhydraterna får omställningsbesvär, för hjärnan brukar det gå två- tre veckor, sen kan den ta upp till 70% av sitt energibehov från ketonkroppar.

Musklerna däremot kan ta månader, innan de tar fett och ketoner som främsta bränsle.. under tiden lider man en viss energibrist.

Antagligen har du redan en bra fettoxidationsförmåga i dina muskler då du är bra tränad, så det lär antagligen gå över på en månad.

Iomed att ditt kolhydratbehov minskar så minskar även ditt insulinbehov i motsvarande grad, självfallet skall du ta ditt basalbehov och för de kolhydrater och det protein du äter.

Och lika självklart är att det är blodsockerkontroll som är det viktiga i ditt fall, inte minsta möjliga kolhydratmängd.

Det blir ju en balansgång mellan för lite och för mycket insulin, man kan ju inte spruta in på samma sätt som kroppen själv håller en lagom nivå.

Anmäl
2010-10-14 02:35 #18 av: Hjopek

Hej

Det verkar som om de flesta här kanske tänker tvärtom lite, jag fick mitt typ-1 i mars i år, och har kört ganska hård regim med kolhydraterna sedan augusti, har sprungit en del senaste tiden mest gått (hårt).

När jag slutade med kolhydraterna slutade jag tvärt med måltidsinsulinet, behöll basinsulinet på 14-16E i 5-6 veckor, sedan slutade jag med det också, mätte hela tiden hur maten påverkade och har sedan ökat till 4E på kvällen.

Långtidssockret ligger nu på 5,1 och det högsta jag har efter måltid brukar vara runt 7,5 vilket sjunker ganska snabbt.

Fördelen med detta är för mig som typ-1 att jag kan gå timtals utan att sjunka till en otäck nivå, utan det känns toppen även när jag springer som jag ska snart utöka andelen av.

Enda jag har med mig nuförtiden är lite druvsocker, skillnad mot förut med sportdryck, saft m m.

Vad jag menade i början av inlägget med tvärtom, var att man försöker bota en reaktion som beror på för mycket insulin, det naturliga enligt mig är att slopa insulinet, åtminstone i samband med måltiderna, då får man uppleva samma sak som jag, en betydligt bättre tillvaro med avseende på slopade känningar, hela drogningskänslan och alla toppar och dalar som kommer av måltidinsulinet är borta.

Då jag börjar med hårdare träning kommer jag inte att tveka att under löpningen dricka eller äta snabba kolhydrater om jag känner att jag behöver det, eftersom de ändå går åt direkt så att säga. Men inget sådant innan, möjligtvis efter kanske en timme eller hur det nu känns, samt mäta sockret direkt flera gånger efter passet och se hur kroppen reagerar.

För mig tog det säkert minst 5 veckor innan jag kände att fettet började göra verkan så att jag orkade mer. Naturligtvis behöver man en viss mängd insulin för att musklerna ska fungera, men det är enligt mig smidigare att minska eller slopa det och sedan se hur mycket basinsulin man behöver, måltidsinsulinet kan man helt slopa om man håller kolhydraterna väldig lågt.

Jag utelämnar hellre potäterna än tar måltidsinsulin...Skrattande

Sedan är det väl så att jag har ännu inte dött av det slopade insulinet, tricket är att kolla så att man inte går upp i sockervärdet, och det gör man inte om man undviker kolhydraterna (sockret) och tillför basinsulin.

Vad jag nu håller öga på är att kolla så att mitt blodsocker går ner vid aktivitet, det betyder att det finns tillräckligt med insulin för att musklerna tar till sig glykos, skulle det bli att sockret bara ökar undan för undan kommer jag att öka basinsulinet till jag ser att det stabiliserar sig.

Det är väl det enda jag behöver tänka på just nu, känns verkligen skönt att slippa känningsoron.

Anmäl
2010-10-14 06:57 #19 av: chilisalsa

idrottaren,

Äter du tillräckligt mycket energi då ?

En nydebuterad får ofta en period med minskat insulinbehov efter debuten som kan ge problem med överdosering under den perioden, smekmånad brukar den kallas.

Inte sällan så har speciellt hos kvinnor andra autoimmuna sjukdomar som en följdsjukdom diabetes. Speciellt typ 1 bland yngre vuxna kvinnor. Genetiken är där en förutsättning men ger inte per automatik diabetes. Ämnesomsättningsstörning (thyroidstörning) kan t.ex ge en svårkontrolerad diabetes obehandlad. Kan gälla både över och underfunktion i köldkörteln. Kan ge massa symptom inklusive stickningar i tårna... Bör kollas om det inte är gjort, alla värdena, 5-6 stycken. 

Annars är stickningar i exempelvis tårna ofta en komplikation av långvarig och kanske sämre skött diabetes som börjat påverka nerverna, och det gäller ju inte dig.

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-14 07:44 #20 av: hemul

Hej idrottaren! Här får du lite mera tips. Ladda ner textfilen. Det är inga hårda radbrytningar, så den blir jobbig att läsa i browsern.

Anmäl
2010-10-14 08:46 #21 av: idrottaren

Chilisalsa, nej, sedan jag började med LCHF är jag inte tillräckling med energi, om du menar kolhydrater. Redan när jag fick sjukdomen i våras var ett resultat en en känning stickningar i tårna. Men återigen eftersom LCHF inte tillåter energi i form av kolhydrater. Ja, tack, jag känner till smekmånaden.

Hjopek, hur mycket tränar du ? du skriver att du ska utöka mängden löpning, hur mycket springer du idag?  skulle du tex kunna springa tre mil i morgon på under tre timmar? Simma 3 km på under timme?Köra rullskidor i 5 min temp/per km? Det gör min kropp och det är därför jag tror att jag behöver mer energi för att slippa känningar- inte mindre insulin eftersom jag redan har låga doser och ett perfekt HBa1C.

Om jag skulle lägga ner träningen och "bara" köra LCHF skulle det vara mycket lättare att reglera insulinet och ta mindre.

Men som jag upplever kroppen, borde jag äta mer kolhydrater än vad jag gör med LCHF för kroppen behöver det under mina träningspass.  DEt är vad jag tror och var min diabeteenhet( som är utmärkt ) säger till mig, men här mår massor av människor jättebra enligt LCHF. Så vad gör jag för fel?Hur många av er tränar en till tre timmar om dagen?

Anmäl
2010-10-14 08:54 #22 av: idrottaren

Ja, Mats L jag ligger nog på ungefär samma mjölkmängd, tog 2 dl igår och gick upp från 4.1 till 7.1 så jag kunde lägga mig. Men eftersom jag inte äter/äter minimal med långsamma kolhydrater(allt enligt LCHF) som jag gjorde innan ( 1/2 dl fullkornbulgor tex) så går mjöken fort ut blodet och jag vaknade av känning kl 5.15 i morse : ( Nu ligger jag på 4.4 - ingen bra start alls, ska prova med lite nötter innan jag äter LCHFbröd till frukost!

Anmäl
2010-10-14 09:20 #23 av: idrottaren

Tack Mats L för korrgegering av att typ 2 inte är självförvållad, jag menade mer att med  rätt kost och motion kan du bota en typ2 eftersom kroppen själv producerar insulin. Det kan inte en typ 1, bara sänka doserna. Eller jag kanske har fel?

Anmäl
2010-10-14 09:29 #24 av: hemul

Men hur länge har du ätit lowcarb egentligen? Är det inte så länge så tror jag nog du ska låta bli träning tills du är klar med omställningen och bara köra lätta aktiviteter. Människor som inte har diabetes kan ju må tjyvtjockt och det är väl rimligt att det kan bli värre om man dessutom pumpar insulin.

Anmäl
2010-10-14 10:27 #25 av: karinafp

Men energi är väl inte lika med kolhydrater? Fett innehåller dubbelt så mycket energi per viktenhet. Är det ENERGI du är ute efter, ska du äta fett, inte kolisar.

Anmäl
2010-10-14 11:12 #26 av: MatsL

Hjopek,

vi har egentligen samma tänk, men uttrycker det olika. Det viktiga är att hitta strategin för att mminimera svängningarna i blodsocker. Enda sättet att ta reda på vilken dos som ska minskas är att testa, testa och åter testa.

Idrottaren,

har du ofta lågt blodsocker på natten/morgonen måste du minska långtidsdosen (lantus?). Eventuellt fördela den på två tillfällen om den inte räcker 24 timmar. Det handlar om att få en känsla för hur insulinet fungerar. Hjopek har funnit sin modell, där blodsockret håller sig inom ramarna utan måltidsinsulin, genom att strypa på kolhydratrerna. Hur din modell ser ut beror på ditt kostval, dina träningsval och din kropps förutsättningar. Det går inte att komma med generella doseringsrekommendationer. Ständigt återkommande insulinkänningar är dock ett tecken på överdosering. Då ska du minska på någon dos.

Anmäl
2010-10-14 12:52 #27 av: MatsL

I Riktlinjer för en adekvat vård av diabetes finns en del generellla tips om blodsockermätning och träning.

Anmäl
2010-10-14 21:03 #28 av: idrottaren

Jag började med LCHR i måndag och har inte mått så hör dåligt sedan jag fick diabetes. Jag har känningar nästan varje timme och mår jättedåligt. Innan, när jag åt LÅNGSAMMA kolhydrater dvs fullkornbulgugr, kikärtsröra osv mådde jag jättebra och kunde träna utan problem. 

Karinafb, har du provat att springa 3 mil utan att äta kolhydrater? Det har inte jag men jag har sprungit 13 km och det gick inte bra alls. Hemul, det är ingen lösning, om jag slutar träna så tappar jag värdeful träningstid inför Vasaloppet, dessutom har jag några tävlingar kvar på löparsäsongen. Så det funkar inte. Finns det ingen här som tror att det vore en ide att jag slutar med LCFC och äta mina långsamma kolhydrater och kan träna fullt ut?Kan det vara så att LCHF inte är för alla människor? Det kanske helt eneklt inte passar en nybliven diabetker typ 1 som tränar 10-15 timmar i veckan?

Anmäl
2010-10-14 21:19 #29 av: MimLan

#28 Det passar en 1:a alldeles utmärkt. Men du missar att du har låtit kroppen gå på annat bränsle hela sitt liv och att en sådan omställning är inget man bara knäpper med fingrarna och fixar. Kroppen uppför sig inte som du vill, utan som den förmår, och under en omställning är det inte tipp topp.

Skulle du hälla annat bränsle i en bensinbil och förvänta dig att det fungerar utan en konvertering?

Och stress funkar inte alls, oavsett kost.

Anmäl
2010-10-14 21:32 #30 av: MatsL

#28,

du läser ju inte inläggen ordentligt! Om du kan äta mer kolhydrater utan blodsockertoppar så gör det föralldel.  För de flesta blir blodsockerkurvan svajigare , men bara du kan ju ta reda på om det förhåller sig så, genom att TESTA!!!!!

.Just nu verkar du inte vilja ta in informationen vi ger dig, utan vill äta som tidigare. Det vi säger är att OM du får kännningar av LCHF måste du sänka insulindoserna. Om du inte vill ändra på doserna så kan du heller inte testa LCHF.

Anmäl
2010-10-14 22:06 #31 av: GAKA

Jag förstår att du är frustrerad, att få diagnosen typ1 är inte så lätt att hantera och inte blir det bättre av att bs är nyckfullt o inte låter sig styras så lätt (jag fick typ1 när jag var 32, dvs för 11 år sen). Jag tränar också frekvent, dock inte på dina nivåer (impressed Cool) och min erfarenhet är att mer träning = mer utrymme för kolhydrater utan större behov av insulin. Så om du har problem m lågt bs har du 2 alternativ (som andra redan sagt) - mer carbs eller mindre insulin. LCHF fungerar bra för en del, för andra mindre bra och kanske för en del inte alls. Varför började du med LHCF om du mådde bra innan o hade bra bs? Angående din fråga om hur häva känningar så beror det för mig på hur lågt jag hunnit komma i bs. Ligger jag under 3 mmol är det snabba carbs som gäller, för då mår jag rejält taskigt o vill komma ur det så snabbt som möjligt. Om man som du får känningar redan vid 4 kanske det inte är lika bråttom att få upp bs, därmed inte sagt att du inte kan må rejält dåligt även på den nivån, det är individuellt. Att dyka i bs som du beskriver vid tex löpning händer mig också (är dock inte så strikt som många här, men äter def begränsat med carbs), idag tex gick jag från 12.5 till 3.2 efter 40 min på löpbandet. Det åtgärdade jag med yoghurt o all bran när jag kom hem.

Slutligen, du kanske ska låta det hela ta tid och bearbeta att du faktiskt fått en obotlig sjukdom som inte är lätt att hantera. Det rådet fick jag av en klok människa när jag fick min diagnos. Jag brydde mig så klart inte om det (bra sås reder sig själv, eller hur?) men nu i efterhand så inser jag att det var ett klokt råd....

mvh GAKA 

Anmäl
2010-10-14 23:50 #32 av: hemul

Har du bara skippat kolhydrater några dar är det inte underligt att du mår dåligt. Jag var en zombie och jag har inte diabetes!

Det tar ett tag. Jag tror också att du behöver sänka insulinet, men jag ville inte säga något eftersom jag var rädd att ha fel. Läs den där textfilen jag laddade upp. Där finns råd om insulinet och att man man måste sänka det drastiskt redan från start. Den gubben vet vad han pratar om.

Vad är viktigast, att kanske kunna få ett liv utan insulin och medföljande sjukdomar eller ett vasalopp?

Anmäl
2010-10-14 23:55 #33 av: GAKA

Hemul,

för en typ 1 finns inget liv utan insulin. Inte för någon annan heller för den delen.

Anmäl
2010-10-15 00:25 #34 av: idrottaren

Tack "Gaka" för dina kloka råd! Jag kan identifiera mig i det det du skriver. Själv tycker jag klassikerna är rätt viktig, jag gjorde Vansbro efter 1,5 mån och Lidingö loppet på 4månaders dagen efter det att jag blev klassificeras D1. Eftersom Gaka har helt rätt i att jag inte kan leva utan insulin så varför bryta nu när jag bara har Vasaloppet och Vättren kvar? Är det inte större seger att regera över sina kropp och klara den typen av idrottsprestationer än att äta så lite kolhydrater att jag ska gå ner på en enhet Novorapid istället för två? 

Hemul var är det för medföljande sjukdomar jag kommer få? Den information jag har fått är att jag inte kommer få några alls så länge jag tränar, äter långsamma kolhydrater och inte är överviktig.

Anmäl
2010-10-15 00:41 #35 av: Ulf-S

#34: Att inte vara överviktig är inte samma sak som att vara frisk...

Det viktiga för alla, diabetiker eller inte, är att hålla ett lågt och jämnt blodsocker som kräver minimalt med insulin. Högt blodsocker och höga insulinnivåer leder till skador på blodkärl och nerver. Man bör sträva efter att aldrig någonsin hamna på ett högre blodsocker än ca 7,5 för att undvika skador.

Anmäl
2010-10-15 00:43 #36 av: MatsL

#34,

då har du verkligen inte fått fullständig information. Det absolut viktigaste för att undvika komplikationer av diabetes är god blodsockerkontroll. Viktigast av allt är blodsockersvängningarna, HbA1c kommer i andra hand. Det finns det god forskning på. Titta på Blood Sugar 101, så får du gott om referenser på det. En god kondition kan hjälpa, men det finns gott om exempel på mycket vältränade diabetiker som dött i förtid. Naturfilmaren Jan Lindblad är den förste jag kommer att tänka på. Du är inte friskare för att du klarar några svåra lopp. Med den sortens belastning på kroppen är det ännu viktigare med blodsockerkontroll. Du måste nog, som GAKA påpekar, landa i din sjukdom först. Dina inlägg signalerar en viss förnekelse, vilket är förståeligt. Diabetes beskrivs ofta lite väl skrämmande. Självklart är det en kronisk sjukdom som ska tas på allvar, men det finns alla möjligheter att med kunskap hålla komplikationerna borta för lång tid.

Anmäl
2010-10-15 01:07 #37 av: idrottaren

Tack Mats L, ja det bästa för mig är nog just nu att ligga kvar på 2+2+2+ 8, träna som jag gör och äta långsamma kolhydrater, det mår nog just jag bäst av.  Jag åt ett päron under simträmningen idag och nu mår jag mycket bättre.

Anmäl
2010-10-15 02:01 #38 av: hemul

Du lyssnar inte på någonting va? Flört

I stort sätt alla mår skit i början när de drar ner på kolhydraterna. Det är självklart att du mådde bättre innan. Grejen är att tar man sig igenom omställningsprocessen så kommer man att må mycket bättre än förut.

Jodå, det finns typ ettor som klarar sig utan insulininjektioner och klarar sig med kostbehandling. Hos nästan alla diabetiker finns en liten insulinproduktion kvar. Den kan räcka till kroppens andra behov, men den räcker inte till gröt och fullkornsmackor.

Ta inte illa upp, men jag tycker det är oerhört korka att inte ge det en chans när du är så nydebuterad diabetiker.

Ja, den som informerade dig gjorde inte sitt jobb. Eller skam till sägandes kanske det var det han/hon gjorde. Men du måste väl veta att diabetiker ibland får problem med synen och kan vara tvungna amputera tår och i värsta fall hela foten?

Kort och översiktligt, men det var vad som kom upp först när jag googlade.

http://www.med.lu.se/diabetes/...
http://www.diabetesinfo.se/...
http://www.apoteket.se/...

Anmäl
2010-10-15 06:10 #39 av: GAKA

Har precis kravlat mig ur en känning, vaknade svettig o orolig och en kontroll visade 1,8 mmol. Så det fick bli mer yoghurt o allbran (dvs 1 mugg, man behöver inte överarbeta!). Jag förstår precis att du vill forstätta träna Idrottaren, men du måste nog inse att det inte bara är att köra på som tidigare...det är ett ständigt mätande och justerande, och det kanske är det som är lösningen för idrottaren (som för alla typ1?). det finns ingen "one size fits all" - mat och insulin måste anpassas, efter allt och alltid.

Nu ska jag återgå till min nattsömn. Ser fram emot fortsatta diskussioner! 

Anmäl
2010-10-15 06:10 #40 av: GAKA

Har precis kravlat mig ur en känning, vaknade svettig o orolig och en kontroll visade 1,8 mmol. Så det fick bli mer yoghurt o allbran (dvs 1 mugg, man behöver inte överarbeta!). Jag förstår precis att du vill forstätta träna Idrottaren, men du måste nog inse att det inte bara är att köra på som tidigare...det är ett ständigt mätande och justerande, och det kanske är det som är lösningen för idrottaren (som för alla typ1?). det finns ingen "one size fits all" - mat och insulin måste anpassas, efter allt och alltid.

Nu ska jag återgå till min nattsömn. Ser fram emot fortsatta diskussioner! 

Anmäl
2010-10-15 09:28 #41 av: idrottaren

Hej Gaka, oj vad lågt! Som lägst låg jag på 2,3 och då skakade hela kroppen. Hoppas du mår bättre nu!Jag brukar ät a fil och havrefras till frukost. Jag har nyss kört en timme rullskidor , tog en Vitargo innan jag stack ut. Ja tack, jag vill gärna ha tips och råd från dig! Hemul, jag har INGEN  nsulinproduktion, har du själv diabetes 1 eller 2?

Anmäl
2010-10-15 10:02 #42 av: hemul

Om du brytt dig om att läsa tråden skulle du veta svaret på det. ;-)

Anmäl
2010-10-15 10:53 #43 av: karinafp

Det finns elitidrottare som äter enligt LCHF, så visst sjutton går det. Men, som så många här har sagt, det tar TID innan kroppen ställer om sig och lär sig att ta energin från fettet i stället för från kolhydraterna! Och om du fortsätter att trixa med kolhydrater, så kommer du aldrig att nå dit, så enkelt är det, då blir din kropp bara ännu mer förvirrad och du riskerar att fortsätta med din blodsockers-berg-och-dalbana.

Anmäl
2010-10-15 11:06 #44 av: MatsL

#43,

situationen är annorrlunda för typ1. Vi har inget insulinsvar på kolhydrater (annat än det vi tillför mekaniskt). Huvudidén med lågkolhydrat för oss är att det blir lättare att undvika blodsockertoppar, eftersom injicerat insulin inte ger samma snabba respons. 

Det där med fettdrift handlar mer om viktreglering än hälsa.

Anmäl
2010-10-15 14:47 #45 av: chilisalsa

Enkelt kan man nog säga att målet för alla diabetiker borde vara att ha ett HbA1c och ligga inom samma svängningsmönster som en fullt frisk person som äter bra mat (dvs maximalt måttligt med långsamma kolhydrater annat än verkligen undantagsvis). Målet kan aldrig vara att man ska kunna tillåta sig att äta den typ av kost som en frisk person i förlängningen ofta får metabola störningar/sjukdommar av...

T.ex är målsättningen HbA1c på max 7.5 riktigt korkad. Det borde klassas som riktigt dåligt och ett illa skött värde... tyvärr tolkar många läkare det som att är det bara under 7.5 så är det gott nog.

Likaså ser man sällan tillräckligt allvarligt på känningar (både höga och låga) som definitivt i förlängningen är starkt komplikationsalstrande. Diabetikers omedvetenhet om följderna av det (vårdens fel i utbildning av patienterna) och en del patienters ovilja att rapportera trots att de uppmanas till det bidrar starkt till att följderna för många patienter tyvärr blir alldeles för stora.

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-15 16:19 #46 av: Zepp

Näe.. så är det väl ändå inte, fettdrift handlar väl ändå mest om att minska beroendet av insulin, för fett och ketoner kräver inget insulin för att omsättas i kroppen?

Sen så.. har det olika verkningar, botar olika problem, men verkar på samma sätt, för överviktiga släpper det fettreseven fri, för typ 1 och 2 så minimerar det insulinbehovet.

Anmäl
2010-10-15 19:04 #47 av: Miss-S

Hej idrottaren,

som utredare av de nya kostraden for diabetiker i Storbritannien  kan jag saga att efter att ha last alla publikationer perioden 1978-2009 om LCHF liknande kost och diabetes typ 1 att man genast ska sluta med maltidsinsulin nar man paborjar LCHF tillsammans med rigoros testning for att det ska vara lyckat. Sa om det budskapet inte natt fram sa gor det val det nu!

For det andra maste jag saga att det ar vadligt att trana sa mycket som du gor vid omstallningen. Man ska inte tro att man kan trana som forr, aven som toppidrottare precis i overgangen. Det finns en hel del bloggat om traning och LCHF och de flesta forordar att man tar det mycket lugnt, eventuellt slutar helt under overgangen. Och det for aven for HELT FRISKA INDIVIDER som ater LCHF. Vasaloppet och Vatternrundan finns kvar aven nasta ar.

Anmäl
2010-10-15 21:21 #48 av: Suhair

Hej igen idrottaren

Jag fick min diagnos på typ 1 diabetes i våras, äter LCHF och tar EN insulinspruta på kvällen. Det är allt. Ligger på 13-14 E när jag tränar. Har varit tvungen att ha uppehåll på träningen sista tiden, först för en revbensskada och därefter för annat. Då har jag tagit 17-18 E på kvällen. Nu när jag har kommit i gång att träna igen, tar jag 14 E igen. Får troligen sänka till 13 då jag vaknade på 3,9 i morse.

Precis som flera tidigare här på saiten har sagt till dig har du att välja på att äta mer kolhydrater = mer insulin, eller LCHF och minska på insulinet.

Anmäl
2010-10-15 21:25 #49 av: chilisalsa

Miss-S,

Kul... och välkommen hit ! Glad

Vore jätteskoj om du kunde länka till de nya kostråden...

Nog många som skulle vara nyfikna på att läsa och jämföra med vad SBU på Socialstyrelsens uppdrag kommit fram till för Sveriges del !

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-16 00:50 #50 av: idrottaren

Hej miss S, tack för ditt meddelande. Omjag ska tvingas välja mellan LCHF och idrott är valet enkelt- då tar jag idrotten! Det är inom den jag har mitt umgänge och mitt intresse. Eftersom du är utredare antar jag att du vet en del om doser och mina doser på 2+2+2 i dagsinsulin och 8 i natt är ju lågt. Ja Vasan och Vättern finns kvar nästa år, det är ju dem jag tränar för. Det var en enorm seger över min egen kropp att simma Vansbro pa en mycket bra tid och Lidingöloppet 30 km på en hyfsad och det bästa sättet för mig att visa att sjukdomen inse styr mitt liv är att få fortsätta med det jag tycker mest om- att träna.

Jag vet inte vad Suhair har för ålder eller kön, men vi fick bägge diabetes i våras. Suhair tränar inte med den intesivitet som jag gör- äter däremot LCHF. Däremot är basenheten betydligt högre.   Miss S vet du om det går att jämföra att ta antingen ta 13 i basenhet per dygn mot att ta 2+2+2 i dag + 8 i natt , dvs är det troligt att vi sammantaget tar lika mycket insulin ungefär? Eller blir det som att jämför äpplen ( basinsulin) med päron( dagsinsulin)?

(Med dagsinsulin menar jag tex Novorapid och med nattinsulin Retard)

Gaka, hur mår du nu?

Anmäl
2010-10-16 01:27 #51 av: Ulf-S

#50: idrottaren, jag säger som andra i den här tråden redan sagt: du verkar inte vilja lyssna och förstå.

Det låter som att du tar dina insulindoser och anpassar kosten efter sprutorna? Du äter helt enkelt så att du kan medicinera...?

En nära vän till mig är typ 1:a sedan 25 år (så hon har naturligtvis längre vana) och balanserar sitt blodsocker mästerligt genom att anpassa insulindoserna efter kosten.

(Självklart påverkar motionen också, men jag bortser från det just nu.)

Anmäl
2010-10-16 02:02 #52 av: MatsL

Rädslan för insulinkänningar har alltid varit ett problem för mig.
Har hellre lagt mig med 8 mmol/l för att inte riskera något över natten. Lowcarb har för mig inneburit en större trygghet, då jag vet att blodsockret blivit stabilare. Kan nu lägga mig med 6 mmol/l.

En annan sak slår mig; du verkar ha konservativt valda insulinsorter. Levemir eller LAntus låter för mif som modernare val för långtidasprutan. De har flackare aktionskurva. Kanske något att diskutera med läkaren om du får mycket nattkänningar.

Anmäl
2010-10-16 02:09 #53 av: chilisalsa

Måste kännas tungt att inte känna att man kan ta ledigt från träningen i några veckor för att göra ett riktigt försök, om det nu är det du vill. Vad skulle du göra om du tvingades till vila pga exempelvis en skada, ruptur på hamstring eller liknande ?

Du får nog tänka på timing mer om du ska göra ett seriöst försök... Där du har några månader på dig.

Eller så gör du som Jonas Colting och kör alla klassikerna inom 1 dygn så du har ett helt år på dig att prova sedan ! Cool

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-16 10:02 #54 av: Suhair

idrottaren, jag vet inte om insulindos och insulinsort är jämförbara. Men den sorten jag tar (Insulatard) har en kort verkningstid, trots att det tillhör långtidsverkarna. Och för mig är det perfekt eftersom jag aldrig behöver vara orolig att få en känning under eller efter träningspasset (om jag inte tränar på förmiddagen). Jag behöver inte heller tillföra kolhydrater före ett pass. Eftersom jag äter LCHF och vilket jag också tror är viktigt, tränar (på normalnivå) räcker denna dos för mig. = Ett stick (insulin) per dag och slipper kontrollera blodsockret under träningspasset.

Anmäl
2010-10-16 10:18 #55 av: GAKA

# 50: Tack, nu är ordningen återställd, det var en tillfällig dipp pga för mycket insulin. Det är många som kommer med råd o dåd här, säkert välmenta men en del formuleringar får mig att undra... Om ditt mål är att göra en klassiker så tycker jag att du ska satsa på det. Kanske behöver du då mer kolhydrater och ffa klarar av mer kolhydrater? Det som MatsL (?) skrev var bra tycker jag, men jag skulle vilja justera det lite gm att säga att det är ditt bs som styr hur mycket insulin du ska ta eller hur mkt carbs du vill/kan äta. Om du ligger bra i bs med den mängd insulin & carbs som du har nu ser jag ingen direkt vinst med att dra ner insulinet mer, som du själv säger är det ju yttepytte-doser du tar (för en typ1). Men du får nog också räkna med att doserna kommer att behöva ökas när du kommer ur din smekmånad, när jag blev sjuk tog jag doser väldigt lika dina, men nu är det annat som gäller. Så fortsätt äta som du gör o testa ofta så ska du se att det går bra!

Trevlig lördag!

Anmäl
2010-10-17 00:14 #56 av: idrottaren

Hej Gaka, vad bra att du mår bättre!  Tack för ditt stöd! Redan när jag fick sjukdomen i våras var min inställning att jag skulle försöka leva så mycket som jag gjorde som tidigare. Bland annat ville/vill jag fortsätta tävla och träna och det var en stor seger att klara Vansbrosimningen minste en två månader efter fastställd diagons (D1). Lidingö var större anstänging och nu är det Vasan och Vättern kvar.  Vad har du för doser nu och hur gammal är du nu? Du hade väl haft diabetes i 11 år, om jag inte minns fel?

Chilisalsa, jag ser ingen anledning till att forsätta med LCHF om det gör att jag inte kan träna. Däremot ska jag bara äta ytterst långsamma kolhydrater/få sådana.

Tack Mats L, jag har inte tidigare haft problem med känningar, men ska kolla de insulinsorter du nämner.

Suhair, vad menar du men träna på normal nivå? Jag tränar olika tider på dygnet olika dagar så jag måste ha en jämn nivå i kroppen

Ha en bra kväll.

Anmäl
2010-10-17 01:49 #57 av: chilisalsa

idrottaren,

ingen har påstått att du måste äta minimalt med kolhydrater... Däremot att om du gör det måste du ändra dosering. Som du äter nu så klassas det säkert ändå av de flesta här som LCHF ! Flört

LCHF betyder ju lite kolhydrater, inte inga kolhydrater...

Långt ifrån alla minimerar kolhydraterna och det går för många, speciellt de som inte har några stora viktminskningsplaner utan enbart hälsoplaner, faktiskt att äta rätt mycket kolhydrater om man väljer kloka kolhydrater... Även om de som äter enligt SLV eller för den delen nuvarande diabetesriktlinjer kost tycker att det är extremt lite så tycker inte vi här det...

LCHF går heller inte ut på att minimera kolhydrater utan att just äta lite kolhydrater och ersätta den energin med fett. Det behöver inte heller vara en ketogen kost. Man kan t.o.m äta 0g kolhydrater, träna hårt (styrketräning, corepass, korta intervallpass och liknande), men inte ändå uppnå ketos pga att man äter förhållandevis mycket protein.

För en typ 1:a utan insulinresistens, och som dessutom tränar aktivt kan ett energimässigt litet intag av bra kolhydrater ändå innebära väldigt litet insulinbehov. På samma sätt som det för en motsvarande person utan diabetes skulle innebära mycket låga nivåer av egenproducerat insulin. Och egentligen skulle man kunna säga att det är det som är huvudgrejjen med LCHF... dvs att rejält minska insulinnivåerna (egna eller tillförda).

Det innebär också att t.ex en insulinresistent person, som en typ 2:a per definition är, måste minska mer på kolhydraterna för att få ner insulinbehovet. De som verkligen har att tjäna på att träna regelbundet är just de som har insulinresistens... om man nu bara ser till behov av insulin. Det är dock verkligen en färskvara. Tränar man, sitter effekten i sisådär 2-3 dagar, sedan är man tillbaks till samma insulinresistens som innan... så det krävs regelbundenhet.

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-17 02:34 #58 av: MatsL

Jag hoppas många diabetiker läser den här tråden. Tillsammans  har vi lyckats sammansfatta vad lågt kolhydratintag innebär för diabetiker och hur man kan tackla problem som uppstår. Vi visar också att detta inte är en extrem modediet, utan ett kostval byggt på kunskap om diabetes. Såväl instuderad som egenupplevd.

Anmäl
2010-10-17 14:48 #59 av: gun92884

En lank till for att visa hur dalig information ar aven nar det galler 'studier' av amnet:

http://general-medicine.jwatch.org/cgi/content/full/2010/1006/1?q=topic_diabetes

Ett ben pa var sida om the fence ... medan de sager att hypo KAN astadkomma skada, sa garderar de sig genom att saga att det behover inte vara orsaken ... sigh ... sa vem betalar for dessa studier, hmmm ?

Anmäl
2010-10-17 16:22 #60 av: chilisalsa

Mja... det dessa studier påvisar är snarare att trycka ner blodsockernivån genom att medicinera hårt (dvs höga insulinnivåer) snarast är skadligt i längden... precis vad vi säger också. Det är en helt annan sak att hålla lågt jämnt blodsocker genom att äta kolhydratintelligent !

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-17 17:03 #61 av: gun92884

... mja pa dig sjalv :0) Fragan som stalls ar om hypoglycemia orsakar cardiovascular events, och det ar i svaret som they hedge the bet och sager bade bu och ba.

Anmäl
2010-10-17 17:10 #62 av: Julialex

Jag har haft typ 1 i lite mer än ett år, kört LCHF sedan sista Juli i år. Har kunnat minska mina insulindoser från 15-20 enheter per måltid till 2-5 enheter, och ibland inget insulin alls. Jag kan gå dagar utan insulin och ligga runt högst 7. Och jag äter inte superstrikt. Hade dock enligt min senaste läkarkoll i Juni fortfarande en egen liten insulinproduktion.

Mår iallafall bättre än någonsin sedan min diagnos och har känning kanske 1 gång i månaden istället för 7+ gånger i veckan som jag brukade ha innan :)

Anmäl
2010-10-17 20:01 #63 av: MatsL

#61,

mja igen. Slutsatsen är att något kausalt samband inte finns, dvs såvitt man kan bedöma orsakar inte hypoglykemi hjärt/kärlsjukdomar. Kanske hänger du upp dig på den sista meningen, men den säger bara att hypoglykemi förstås kan vara farligt på andra sätt.

Anmäl
2010-10-17 21:29 #64 av: idrottaren

Hej Julialex, hur gammal är du? Jag är 36, hur upptäckte du att du hade diabetes? Hur mucket tränar du varje dag?

Jag tog 4+4+4+10 i början men fick för mycket känningar på det så efter ca en månad sänktes dosen till nuvarande 2+2+2+8. Vilka sorters insulin tar du?

Om jag inte hade tränat hade jag behövt ta större doser.

Anmäl
2010-10-17 21:33 #65 av: gun92884

... blir manga mjaan idag :0) Sista meningen sager bara att det gar inte att forneka att det ar mojligt att hypoglycemia kan ha olyckliga foljder i individuella fall ... om inte detta ar to hedge the bets, what is? Vi ar alla individuella fall ...

Anmäl
2010-10-17 22:44 #66 av: Julialex

Jag är 22, fick min diagnos i Juli 2009. Jag tränar faktiskt inte överhuvudtaget.

Jag har ingen speciell rutin för mitt insulin. Jag slutade helt med det långtidsverkande (Levemir) i Augusti då jag fick utslag av det och dessutom hade bra blodvärden utan det. Nu tar jag insulin 1-2 ggr om dagen, beroende på vad blodsockret ligger på och vad jag äter. Det brukar ligga på 3-5 enheter om gången. Det snabbverkande insulinet jag använder är Novorapid :)

Anmäl
2010-10-17 23:01 #67 av: chilisalsa

gun92884,

Jag är på väg att skaffa katt så det är nog mitt fel Skrattande 

Du vet säkert hur det ofta brukar vara i studier. I fulllängdaren gör man ett ganska tydligt resonemang som pekar relativt klart mot ett håll. Senare i slutsatserna sätter man på sig livrem och vågar inte riktigt göra samma tolkning, för att slutligen i abstractet sätta på sig hängslen också för att verkligen inte dra några säkra slutsatser. Särskillt vanligt är det när det resonemang de för i texten där de presenterar framkomna fakta i studien och resonerar runt det motsäger något som är en vedertagen ståndpunkt i kollegiet.

Sen blir det inte bättre av att många sammanställningar som görs i olika sammanhang ofta tittar bara ytligt på de studier som ingår i review:en

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-18 00:25 #68 av: gun92884

Visst ... jag kan det alltfor val efter 4 ars Health Information studies vid ett universitet har uppe ... det ar harresande vad som gar ut som 'information'; man maste granska noggrannt och det sitter inte alltid val med the lecturer ... det ironiska ar att for examen laser man ocksa ... ahem ... Law&Ethics

Anmäl
2010-10-18 11:41 #69 av: idrottaren

Hej Julia! tack för ditt meddelande, ok då skiljer sig våra kroppar sig åt en del. Om jag inte hade tränat hade det nog varit lättare för mig med LCHF. men eftersom jag tränar olika varej dag och olika hårt så blir det mer mixtrande. Vad har du för Hba1c? Hur upptäckte du att du hade fått diabetes?  Jag var otroligt törstig och drack kopiösa mängder vatten.

Gaka och Mats L, hur gör ni med alkohol? Jag har slutat med cider 8 som jag tycker så mycket om) men hur är det med resten, dricker ni öl, vin, drinkar osv?

Anmäl
2010-10-18 15:33 #70 av: Miss-S

idrottaren

Jag undrar om du skulle vara intresserad av att ga en kolhydratraknarskola? Jag vet att dessa finns i UK men ar lite osaker om denna utbildning finns for typ1or i Sverige. Hur som helst har denna utbildning visat sig mycket nyttig for kontrollen av HbA1c, och speciellt hypos (blodsocker under 4). Det skulle kunna vara vart att kolla upp for det verkar vara valdigt aktuellt for dig.

Pa en sadan utbildning lar man sig hur man ska rakna kolhydrater sa att man effektivt kan ta ratt dos maltidsinsulin. Generellt galler att om matratten innehaller mindre an 5 gram socker bor inget maltidsinsulin tas (naturligtvis tar man basinsulin).

Anmäl
2010-10-18 16:00 #71 av: Miss-S

chilisalsa

Tyvarr ar arbetet med riktlinjerna och kostraden inte klara annu. Jag hoppas att de ar klara till sommaren 2011, nar det manglas klart genom alla expertgrupper och den slutgiltiga artikeln ar publicerad i Diabetic Medicine. Lindsay Oliver som jag samarbetade med har skrivit foljande for NHS Evidence:

Diabetes and carbohydrates

Anmäl
2010-10-18 20:24 #72 av: chilisalsa

Okidoki. Mycket lovande skrivet av L. Olivier för övrigt.

Appropå att räkna kolhydrater för att få fram lämplig mängd måltidsinsulin så kan man väl möjligen kommentera idrottaren:s fråga om alkohol lite... Man räknar kolhdrater i det man dricker på samma sätt... dvs riktig torr traditionell cider -> ca 20-25g kolisar per liter... Många svenska s.k. cidersorter är dock mer att betrakta som alkoläsk med 4-6 gngr så mycket kolhydrater, även om det finns riktig svensk cider också. Kolhydratmängden står i allmänhet på systembolagets sida.

Men... själva alkoholen i sig i det man dricker både höjer och sänker blodsockret. En frisk människas insulinsvar på alkohol är att som svar på den blodsockerstegring som blir initialt och en stund framåt, pga stegrade kortisolnivåer, (stress på kroppen på samma sätt som hård träning också ökar blodsockret när levern pytsar ut leverglycogen vid förhöjda kortisolnivåer) är höjda insulinnivåer, för att senare sjunka t.o.m. under basalnivå för att inte hamna i hypoglykemi. Dricker man redigt mycket och snabbt kan även en frisk person få hypoglykemi... dock är det inget problem vid normalt drickande då strypta insulinnivåer är tillräckligt för att förhindra det.

För en diabetiker som själv ska ta hand om det här kan det dock bli problematiskt. Mitt råd till de flesta är att alltid se till att äta ordentligt innan man går och lägger sig för att inte få känningar framåt småtimmarna om man har haft typ en helkväll ute, och inte bara tagit nåt glas vin till maten.

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-18 22:44 #73 av: GAKA

Hej igen!
Ursäkta sent svar på din fråga om mina doser...tar just nu 28 ie Lantus på morgonen och sedan 3 x 4-6 ie snabbverkande. Det snabbverkande beror ju så klart på vad jag äter och hur bs ligger etc etc, ibland blir det påfyllning lite senare, ibland mindre. Idag har jag tex styrketränat före middagen, så då blev det mindre. Ang alkohol så dricker jag mest champagne och vin Skrattande! Drinkar är lite svårt att få till pga groggvirket, men nu har jag hittat tonic light så i somras slank det ner någon GT också (fast jag kom på att det var ju lika gott utan G Tungan ute). Öl tycker jag inte om, snaps bara bränner o smakar inget och cider är alldeles för sött.

Trevlig kväll!

Anmäl
2010-10-19 01:11 #74 av: Julialex

idrottaren,

Det började med att min syn försämrades över en natt. Gick till både optiker och ögonläkare men de hade ingen aning om vad det var, fick ögondroppar och rådet att komma tillbaka för glasögon om det inte gick över.

Blev också outhärdligt törstig, blev minst 5 toalettbesök per natt och samtidigt drack jag kanske en halv liter vatten åt gången. Blev också sjukt trött, började försova mig till jobbet vilket jag aldrig gjort innan. Kramp i vaderna på nätterna. + intima problem på grund av allt socker i urinen. En dag kollapsade jag nästan på väg till jobbet, åkte hem och har aldrig varit så utmattad i hela mitt liv, allt från att plocka undan frukosten till att resa sig ur en stol var som ett hårt träningspass. Samma kväll åkte jag till en doktor, hon kollade blodsockret, sedan bar det av till akuten Skrikandes

Vet tyvärr inte vad mitt Hba1c ligger på exakt men hade min sista rutinkoll i juni och då var det iallafall bra. Ska se om jag kan hitta värdet någonstans.

Anmäl
2010-10-20 23:54 #75 av: MatsL

Jag har ett litet exempel på hur kolhydrater funkar före oss typ1:or. Jag åt lunch på restaurant idag, biff lindström med potatismos. Inga mängder mos, och jag åt inte upp allt. Grundade dessutom¨med 2 extra enheter humalog, men två timmar senare låg blodsockret på drygt 18 mmol/l. Som att äta ett paket Dextrosol ungefär....

Anmäl
2010-10-21 00:24 #76 av: chilisalsa

Jo potatismos är väldigt effektivt som snabbhöjare. Var nere på 2.5mmol i förmiddags så då fick det bli lite mos... Så kan det bli även som frisk om man har akut insulinresistens och kör CKD...

Medarbeterare på Kost

Anmäl
2010-10-21 00:37 #77 av: idrottaren

Hej julialex, jag hade nästan samma problem, åkte till Melbourne Australien och vad jättetörstig när jag kom mer. Det var inte så varmt där i maj, 15-20 grader och ändå drack jag 5-7 l vätska om dagen. Jag tränade simning varje morgon och åt sedan jättehotellfrukost med massor av jucie för att det vara på föreläsningar hela dagarna. Efter några dagar fick jag också svampbesvär och efter en vecka kraftig försämrad syn. På Singapore flygplats på vägen hem, 10 dagar senare kunde jag inte läsa några skyltar och på Kastrup hittade jag bara till toaletten för jag visste var jag skulle leta. På måndag morgon gick jag til ögonmottagningen, sa jag hade kraftigt försämrad syn på mindre än 10 dagar och var jättetörstig och hon skikcade hem mig. Efter några dagar blev synen bättre men ajg var fortfarande törstig så efter en vecka fick jag tid hos läkaren. Jag cyklade dit, tar 30 min och då hade jag ett värde på 27. Om jag inte hade simtränat i Australien en timme varje morgon hade jag nog varit ännu sämre där... huuuu.

Mats L, kan  det vara så att vi är olika känsliga? Jag stiger om jag äter potatismos men inte till 18, det måste jag äta glass, godis eller friterad mat för att göra. Kan träningen påverka där? Idag har jag varit på corepass (på lunchen) åt sedan fullkornlasage, låg på 8 när jag skule äta så jag tog två enheten. Det blir för mycket, sjönk till 3.6. Ikväll har jag sprungit i 75 min och hade 5,2 efter det. Åt LITE fullkornpasta, köttförs och sallad och ligger nu på 10.6. Eftersom jag sover själv vågar jag inte gå och lägga mig med för lågt värde.

Gaka, tack för ditt svar, så OM  jag ska dricka alkohol är vin att föredra? Med tanke på min träning rör det sig bara om typ ett glas, men ändå..... Aha så Gt light funkar, ska testa det om jag känner för GT någon gång. ok, då tar du mycket större nattdos än vad jag gör och lite mer på dagarna. Ha en bra kväll!

Anmäl
2010-10-21 00:51 #78 av: MatsL

#77,

det är klart att människor är olika känsliga. Det är därför jag tjatar om att var och en måste lära sig sin kropp genom att använda blodsockermätaren flitigt och klokt. Du kan aldrig kopiera nadras erfarenheter helt och hållet. Se det som tips och exempel på hur det kan funka.

Angående ditt simmande i Australien så kan det lika gärna ha varit livsfarligt. Risken för ketoacidis ökar vid motion.

Anmäl
2010-10-21 01:03 #79 av: idrottaren

Hej, Mats L, ja jag försöker mäta mig hela tiden. när jag var i AUS visste jag ju inte at jag var sjuk, jag trodde bara att jag hade jetlag (som var värre än vanligt, jag är där med jobbet minst en gång per år)Denna gången var jag tröttare och törstigare än vanligt. Men ett tecken på ketoacidis är väl kräkningar eller har jag fel?

Anmäl
2010-10-21 10:26 #80 av: GAKA

God morgon!
Kan bara hålla med om att potatismos är en bs-höjare utan dess like! Är det samma med hemmagjort potatismos tro? Det man får när man äter ute är ju sällan gjort på potatis utan nåt pulver...

Jodå, jag tar mycket större doser än du, men så är jag ju äldre i typ1 än vad du är, Idrottaren och som sagt, det är olika från individ till individ. Min typ1 funkar inte som din, med det inte sagt att man inte kan dela tips o råd med varandra men man måste komma ihåg att det kan slå olika. Om du tex går o lägger dig med bs på 10 och vaknar på en bra nivå, så är det så det fungerar bäst för dig. Nattliga känningar är ett otyg....

Trevlig dag!

Anmäl
2010-10-21 12:01 #81 av: idrottaren

God morgon GAKA, jag hade 4,3 i morse så jag antar att jag antingen behöver sänka nattdosen eller äta lite mer långsamma kolhydrater, en näve pasta igår kanske blir för lite i förhållande till ett corepass på lunchen, hundproamnde en timme på morgonen och 75 min löpning i går kväll......  Hur gammal är du nu? Ha en bra dag du med!

Anmäl
2010-10-21 12:52 #82 av: MatsL

GAKA, det mos jag käkade var definitivt "äkta". Delikat, men farligt.

Anmäl
2010-10-21 19:35 #83 av: GAKA

"#81: jag är 42 nu....eller om det är 43...? nä, 42 men blir 43, så är det...

Det där med mos har jag funderat över, kan det vara så att det är den puréiga(?) formen som gör att bs blir så högt? Om så, hur går det ihop med att så många här lovordar blomkålsmos etc?

Anmäl
2010-10-21 22:03 #84 av: idrottaren

Gaka, det är nog 39 :)  Om jag förstått min dietist rätt så förstörs strukten på potatis när den mosas, om jag minns rätt minskar antalet fibrer. Därför är hel potatis bättre. Jag kokar mathavre just nu istället :) 

Anmäl
2010-10-21 22:08 #85 av: Fiana

Nej, det är fel, du kan aldrig minska antalet fibrer på det sättet. Dock så höjs GI på det ganska så rejält, alltså snabbare blodsocker höjning istället för långsammare över längre tid.

#83 Som sagt, göra det till mos höjer GI, men då ett blomkålsmos har så låg GL så gör det inte så mycket som med potatis

Anmäl
2010-10-22 00:16 #86 av: Zepp

Potatismos har högre GI än socker.

Det beror på att du mosat stärkelsekornen, så att våra enzymer lätt kommer åt att spjälka dem till glukos.

Att äta potatismos är likställt med att äta dextrosol.

Anmäl
2010-10-22 14:46 #87 av: idrottaren

Det är ju intressant att det är så Zepp, för jag stiger knappast MER om jag äter potatismos än om jag skulle äta ett PAKET dextrosol............!!!!!! Har du själv diabetes 1 eller 2 eller inget av det?

Anmäl
2010-10-22 15:00 #88 av: Fiana

Hur mycket det stiger beror ju helt på totala mängden kolhydrater det är i, har inga siffror i huvudet på exakt mängd på vare sig potatismos eller dextrosol då jag inte äter något av det.

Men det bör vara mer totalt i ett paket med dextrosol än i en portion potatismos om jag ska gissa.

GL är väldigt viktigt i sammanhanget vare sig man är diabetiker eller inte. Det går inte att titta bara på GI eller gram kolhydrater (så vida de inte är i princip noll då...) om man ska förutsäga hur en blodsockerkurva kommer se ut efter en måltid.

Så jämförelser mellan livsmedel kan man bara göra om totala mängden kolhydrater är den samma i portionen man jämför med.

Exempel: Vara A och vara B har samma GI. Vara A innehåller 5gram kolhydrater per 100gram, vara B innehåller 10 gram kolhydrater per 100g. Om du äter lika mycket av vara A som av vara B så kommer blodsockerkurvan inte att bli den samma. Däremot om du väljer 100gram av vara A så bör det bli samma som om du valde 50 gram av vara B.

(sen blir ju resultatet olika beroende på tillfälle och vad man ätit tidigare och övrigt innehåll i maten etc. det var ett enkelt exempel på att man inte kan jämföra varor rakt av även om de har samma GI, samma gäller att du inte får samma utseende på kurvan om det är samma % kolhydrater i varorna men inte samma GI)

Anmäl
2010-10-22 22:04 #89 av: Zepp

Som sagt ovan.. det som är det viktiga är mängden kolhydrater, oavsett GI i stort sett.

Potatismos innehåller 1/6 ren stärkelse vilket mer eller mindre direkt omvandlas till glukos.

Sen så, har matens form oxå en betydelse, det som redan är finfördelat rasar mer eller mindre direkt ner genom magen och ut i tunntarmen där det snabbt tas upp av blodet.

Man kan fördröja det hela genom att tillsätta mer fett.

Givetvis är dextrosol ett koncentrat av glukos.

Så äter man samma mängd kolhydrater i form av potatismos eller dextrosol är tidskillnaden innan det når blodet försumbar.

Anmäl
2010-10-23 02:34 #90 av: MatsL

GI ät lite lurigt för diabetiker. Dels är det mätt på friska individer, dels jämför man svaret på 50 gr kolhydrater av livsmedlet. Som Zepp skriver så rusar det finfördelade potatismoset in i blodet lika snabbt som glukos. För typ1:or fiinns ingen insulinsort som kan ge tillräckligt snabb respons, för typ2:or finns oftast inte tillräckligt insulin lagrat i kroppen. Jag tror inte det är så enkelt som Fiana resonerar. Man måste ta hänsyn till både innehåll kh per viktenhet och dessas "snabblöslighet". Och man måste kolla hur den egna kroppen reagerar. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.