Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 19483 ggr
Funtime00
10/16/10, 9:10 PM

LCHF - Vitt vin???

Nu sitter jag här i mina 40+ och undrar hur mycket mitt veckobaserade (kan man säga så???) intag av av vitt vin påverkar mitt lchf intag… Jag älskar vin, och vitt vin i synnerhet, ja jag vet att det är massor av kolisar i alkohol men jag skulle vilja veta hur mycke detta förstör mitt mitt lchf i jämförelse till alla vitt bröd, kakor, bullar, ris, potatis, pasta fuskare som finns out there… ??? Bra fråga eller hur :-)) Rör ALDRIG pasta, potatis, bröd, qinoua, bönor, bröd, öl, men är som sagt riktigt förtjust i vitt vin….

Annons:
Zepp
10/16/10, 9:13 PM
#1

Det är inte mycket kolhydrater i torrt vitt vin, det är främst alkoholen som tillfälligt stänger av fettförbräningen och tillför extra energi.

Sen så är väl främsta faran att man blir lite slirig och äter sånt man inte borde göra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Funtime00
10/16/10, 9:29 PM
#2

Det låter ju bra, även om vitt vin inte tillhör vardagen så blir det ju till helgen… eller åtminstone för mig som har bestämt att lchf inte ska på påverka min vardag mer än "nödvändigt" har inga planer på att bli den som sitter vi lunchen och försvarar mitt enorma fett intag, i förhållande till alla andras, pasta med kyckling, eller spagetti och köttfärssås,, tack för input…

[Pennylane1]
10/16/10, 10:51 PM
#3

det är inga kolhydrater alls i alkohol faktiskt! Ren sprit har noll kolisar. Fast som sagt, det kan ställa till det på andra sätt, men som med det mesta annat, man får testa vad som funkar själv!

Torrt vitt vin har enligt Fineli 0,6 % kolisar

[Columba]
10/16/10, 11:31 PM
#4

Som Zepp skriver är enda problemet att fettförbränningen står still tills alkoholförbränningen är slutförd. Sen beror det förstås också på hur mycket man dricker och vad. Som ovan nämnts är torrt vitt vin, rödvin och ren sprit att föredra om man vill undvika kolhydrater.

igorflickan
10/17/10, 1:47 AM
#5

Hur mycket mer kolhydrater kan ett lite halvsött vitt vin innehålla? Alltså inte ett som är skitsött och sliskigt utan ett typ halv torrt eller halvsött mitt i mellan liksom?Flört

[Columba]
10/17/10, 8:45 AM
#6

Torra viner har väl ca 3-14 gram socker/liter och halvsöta 15-40 g socker/liter på ett ungefär.

Annons:
[Pennylane1]
10/17/10, 1:32 PM
#7

fast tre till fjorton gram socker borde väl ge 3-14 gram kolhydrater och så mycket är det ju absolut inte.

Fiana
10/17/10, 2:03 PM
#8

#7 Per liter, inte per deciliter/100g

[Pennylane1]
10/17/10, 3:30 PM
#9

ah! Ja just det ja, läsersom en kratta!!

Upp till toppen
Annons: