Annons:
Etikettövrigt
Läst 34616 ggr
Ballo
10/13/10, 5:32 PM

Halogenugn

WOW! Nu har jag köpr en och WOW.

Jag har aldrig fått en så fin yta få det jag steker/grillar.

Sist jag sa WOW var när jag köpte min första microvogsugn.

Nu säger jag WOW igen.

Steker och grillar utam fett. men lite vatten i botten fångar man upp allt de gosiga  sedan till sätter man SMÖR.

Jag har nu provat å grillet fläskkotletter, ugnsreka tjocka revben, fläskstek.

WOW. Mycket snabbbare och Krisbig yta runtom.

Jag köpte min på

Netto, 350kr. Jag rekomenderar den.

Bottensaften som bildas blir bara eb så gösig sås.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Annons:
yvonnel
10/13/10, 6:18 PM
#1

Detta är något helt nytt för mig, ser den ut som en mikrougn eller?

Kan man få en titt via någon rek. hemsida?

INFORMATIONE PLEASE!

jagheterellen
10/13/10, 8:39 PM
#2

Later intressant!

Ballo
10/14/10, 12:30 PM
#3

Här är bild på den.

Halogenugn

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

dogwalker
10/14/10, 9:50 PM
#4

Har tittat på så`n på twins. Men tyckt de var för dyra.

Jättetack!! för tipset köpte min igår på Netto.

Den är super, igår gjorde jag köttfärslimpa o idag kassler med smält ost.

Båda rätterna blev superSkrattande Min kommer att gå varm här hemma. Lätt att göra ren med

yvonnel
10/15/10, 4:51 AM
#5

Jag bor i Göteborg och var på Lidl i V.Frölunda idag men där hade dom ingen. Någon här som vet var dom finns runtomkring här?

Lisabet
10/16/10, 9:33 PM
#6

Jag hittade lite info på Aftonbladet Självdiskande halogenugn - onödigt ufo i köket
Sen var det bara reklam för Aftonbladet Plus.

klingel.se tar de 749:-

netto har ingen info.

Annons:
Ballo
10/17/10, 11:50 AM
#7

Ja men jag har använt den nu var dag i en vecka och det är ju en typ varmluftugn med infravärme.

Betydligt billigare och snabbare än vandliga ugnen. Dock var jag tvungen och gå på loppis och köpa eldfasta och metall/glas-skålar som passar i den.

Skall försöka baka LCHF-bröd i den nu i veckan.

På netto här i Klippan försvann alla i onsdags.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

dogwalker
10/17/10, 12:21 PM
#8

har netto slut kanske ni kan be dem ta hem fler.

Den är riktigt bra!!

HolgerDanske
10/17/10, 2:31 PM
#9

Jag har också köpt en halogenugn! Testade med grillade revben! Vilken yta och knaprighet!

Idag håller jag just nu på att tillaga Kleftiko(stulet lamm) i foliepaket.

Skall bli intressant hur det blir. Har satt lite lägre temperatur än i vanlig ugn, ca 175 gr och låter det istället ta lite längre tid. I Grekland får det ju ofta ligga i folie i stenugn flera timmar.

Mycket prylar har jag köpt genom tiderna, men denna ugn kommer jag nog att bli toppennöjd med.

Måste vara en bra pryl att ha med i husvagn eller husbil, om man planerar att då och då ligga still vid elstolpe!

Anders-S
10/17/10, 2:50 PM
#10

Var priset 350 kr ett extrapris i Netto:s veckoblad för gångna veckan?  Är det en kombination av varmluft och halogen? Jämför Flavorwave.

HolgerDanske
10/17/10, 2:54 PM
#11

Ja 349:-

Försök på fler Netto om du inte hittar på just din närmaste!

pinglan7
10/17/10, 4:47 PM
#12

Jag har också köpt en på Netto. Är helnöjd! Har gjort hamburgare. De blev saftiga, goda och med fin yta. Gillar den verkligen! Tycker inte det verkar som om det går fortare att tillaga än i vanlig ugn. Inte om man ser till de tider som finns angivna i häftet heller, eller har jag fel?

Hur vet man att maten verkligen är genomstekt? Kan man ha en köttermometer i ugnen? Har en karamelltermometer i järn med glasfönster som jag funderat på att prova…

Är det någon som vet om den infraröda strålning från halogenljuset kan vara farlig och vet hur de påverkar livsmedlen?

Kan man lägga i vilken form som helst som man har i vanlig ugn? Tänkte att man kanske borde haft en form med små hål i så varmluften kan cirkulera.

Någon som vet var man kan få tag på kokbok för halogenugn?

Skulle bli jätteglad ifall ni som skriver här har lust att lägga ut era recept, tider och temperaturer på den mat ni lyckats bra med.

Tycker min ugn verkar för bra för att vara sann, så man undrar om det finns någon hake som jag inte känner till. Varför är de inte mer populära än vad de är? Finns knappt omnämnda här på nätet. Tycker alla borde vilja ha en sådan i sitt hem..

gun92884
10/17/10, 4:54 PM
#13

#12

Har i landet verkar det vara pa grund av dalig kvalitet pa ugnarna … de fungerar bra ett par manader och sa vips gar na't sonder och det gar inte att fa tag pa ordentlig kund service.

Kan inte tanka mig att det skulle vara na'n storre halsofara … inte mer an microwave … vi hade installerat sa'na element for att varma huset nar vi bodde i Frankrike pa '80-talet.

Och det ar val i grunden samma teknik som varmelampor?

Annons:
Ballo
10/17/10, 7:58 PM
#14

Jag använder digital termometer med sladd. Sladden är så tunn så det fungerar bra.

Infraröd strålning är värme samma som det är i vandliga ugnar, skillnaden är att här strålar värmen mera intensivt på köttet.

MAn kan använda vilka kärl som hälst bara dom tål ugnsvärme. Tänk bara på att ha 1-2 cm runtom mellan glaset och kärlet så varmluften kan cirkulera.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

gun92884
10/17/10, 8:58 PM
#15

#14

Om jag har fattat principen ratt sa blir det val stor skillnad fran en vanlig ugn … infrared kokar inifran (i de har ugnarna ar det en convection fan som sprider varmen) och ingen varme gar forlorad eftersom den ar riktat direkt pa objektet.

Sa var principen med elementen … satt man direkt framfor sa var luften ordentligt varm … flyttade man sig utanfor kandes det kallt.

Dessutom var de barn/djurvanliga eftersom elementen sjalva blev aldrig varma.

Anders-S
10/17/10, 9:09 PM
#16

Står det angivet hur länge halogenlampan håller?  Går den att byta ut?

pinglan7
10/17/10, 9:13 PM
#17

Jag har en med sladd också. Då ska jag prova den Kennet.

Läst på nätet och sett att det brukar gå att diska dem i maskin. Kan man göra det med den från Netto också? Det stod inget om det. Jag har haft folie i botten så hittills har det i stort sett räckt med självrengöringen .

Funderat på om det skulle kunna gå att göra köttfärssås i den. Är det möjligt? Någon som provat?

Tänkt att koka ägg med den i morgon. Någon som gjort det? På vilket galler lägger man dem? I manualen står det olika. På ena sidan står det att man ska ha det på lägsta gallret och på den andra på översta gallret.

Någon som testat att baka något? Vad? Hur gick det?

Är det lätt hänt att den börjar brinna? Står ju också att man måste ha den under uppsikt.. Tycker bara att det inte borde vara så farligt med tanke på det slutna kärlet även om olyckan skulle vara framme, eller?

Märker att jag har massor av frågor. är helt enkelt så himla nyfiken på den, att jag får lust att laga något i den trots att jag inte ens är hungrig :-)

yvonnel
10/17/10, 9:27 PM
#18

#13

Såna element, menar du infraröd strålning då? Och hur verkar det?

Vet du om det finns att köpa här och om det är tillräckligt givande i resultat - värmegivande för att vara värt besväret?

Jag har försökt leta efter detta men hittar bara sådana som är avsedda för terass/balkong.

En liten utvikning av grundämnet - hoppas det är OK.

Alla frågor om ugnen - en del kan besvaras av Dr.Mercolas hemsidor, han har också försäljning av den.

gun92884
10/17/10, 9:50 PM
#19

#18

Var ar 'har'? Sverige?

Jag hittar dem i Frankrike nar jag gor en search … pa andra stallen verkar det mest vara mindre, mer i stil med heat lamps, for patio eller garagelokaler … aven for badrum. Jag kommer ihag dessa lampor fran Scotland (pig lights som de sa elegant kallades dar) for vi hade det i badrummet dar. Om de kunde varma dar sa kan de varma anywhere 0:)

Vara element i det sydfranska huset var platta och rektangulara, och satt pa vaggen. De var valdigt stromsnala och vad jag kommer ihag sa varmde de bra. Men, man fick halla sig inom elementets radius och det gjorde man ju mest nar man satt stilla.

MissMullig
10/18/10, 4:10 AM
#20

Var hittar man Halogenugnen i Sthlm?

Annons:
yvonnel
10/18/10, 4:27 AM
#21

#19.

Tack, det verkar vara ett större utbud i andra EU-länder. Jag bor i Göteborg.

Kom just att tänka på att kanske Claes Olsson kanske har något som är bra. Där köpte jag nyss en frukt och svamptork som jag roar mig med just nu.

Ballo
10/19/10, 8:38 PM
#22

Yahoo!

Köpte i dag kycklingklubbor, 3st! Tinade dom i 20 min. Kryddade dom och stekte/bakade dom i 20 minuter175grader.

Sedan vände jag dom ochkryddade dom på den sidan + körde dom i 175 grader i 20 minuter till.

Wow, så goda dom blidde.

Jag gjorde en form av Alluminiefolie som passade i botten. Då fick jag ta tillvara de goa fettet. + jag gjorde allt i det lägre gallret. Har upptäckt att det över gallret vill  gärna bränna ovansiddan, + att det då är rått invändigt.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

ullebull
10/19/10, 9:26 PM
#23

Jaha, nu har ni frestat mig tillräckligt, jag beställde en ugn idag, kommer om 10 dagar så får jag se om den är så bra som ni säger haha.

MissMullig
10/19/10, 10:28 PM
#24

#23

Beställde från var

ullebull
10/19/10, 10:35 PM
#25

Ifrån Haléns, 695sek + frakt95 + exp.+fakt avg. de vet att plocka ut avgifter men… så får du 1 st rivjärn, värde 399 på köpet haha.

Jag skall testa i alla fall, verkar bra till husbilen eftersom jag saknar ugn där. Jag har läst en sajt ang husbilar och ugnen, alla berömmer den sååå.

MissMullig
10/19/10, 10:45 PM
#26

Var det den på 7L eller den på 12L

ullebull
10/19/10, 11:18 PM
#27

Ja du, minnet är kort, men tror bara de hade en på 12 l.kolla på Halens på nätet

Annons:
MissMullig
10/20/10, 12:34 AM
#28

ullebull

Du får testa den och tala om hur nöjd du blir med den

ullebull
10/20/10, 12:38 AM
#29

Jag lovar, men som jag skrev, det tar 10 dagar innan den är här och jag skall granska den med väldigt kritiska ögon, jag sänder den tillbaka om den inte uppfyller de krav jag förväntar mig haha. Jag har i alla fall höga förväntningar och ser fram emot att den anländer.

hemul
10/20/10, 12:46 AM
#30

yvonnel, vad heter torken? Eller om du kan posta länk. Hittar ingen sån på Clas Ohlson. Rynkar på näsan

yvonnel
10/20/10, 1:07 AM
#31

# Hemul

OBH Nordica - frukt och svamptork.

Det är en säsongvara och du får gå till eller ringa till C. O. och fråga om de har ett ex kvar, jag hade tur på Frölunda Torg butiken men där är det alltså slut nu, men det finns ju fler butiker. Jag betalade 499 kr och andra företag vill ha ca: 2-300kr till.

hemul
10/20/10, 10:31 AM
#32

Tack. Jo, den har jag sett på andra ställen.

yvonnel
10/20/10, 12:06 PM
#33

Halogen ugn

så , kallas den alltså i Sverige, jag har ju sett den på TV-shop och inte tänkt på att den kallas något som hade med halogen att göra. Där och hos Dr.Mercola kallas den för TURBO-ugn, kanske inte så konstigt då att jag inte kopplade ihop bilden i huvudet med halogenugn. Dr .Mercola har även en ganska omfattande beskrivning om dess fantastiska företräden särskilt i jämförelse med microugn. Bl.a. att den drar  80% mindre el   och tar 25-30%  mindre tillagningstid.  Pris 85 USD + frakt.

Man kan ju undra vad som föreligger när vi plötsligt får en sådan stor utförsäljning i flera olika affärskedjor.

ullebull
10/20/10, 1:43 PM
#34

Nja, letar man på halogenugn får man få träffar men på Flavorwave hittar man fler.

Ja, angående utförsäljning.. det går väl i vågor med den produkten så väl som allt annat, den har ju funnits nu i flera år och nyhetens behag har väl avtagit, bra prispressareSkrattande

Annons:
gun92884
10/20/10, 3:18 PM
#35

#33

Storsta problemet i Staterna har ju varit daligt kvalitet pa ugnarna och nastan noll/ovillig kund service nar na't inte fungerar… basta sattet att forlora kunder …

MissMullig
10/20/10, 9:48 PM
#36

Bestälde med en Flavorwave idag kan vara bra att ha på kolonin på sommaren då man inte vill gå in och laga mat och inte vill tända grillen

LenaK63
10/21/10, 12:54 AM
#37

Jag har haft ett antal liknande ugnar som jag kört slut på. Men jag skulle inte vilja vara utan. Nu har jag köpt en Hallogenugn. Den är snabb och bra för t.ex. Bacon, köttbullar och att  göra små gratänger. Tina djupfryst tycker jag är aptitligare i den än att använda micron. Kanske tar det litet längre tid men förmodligen har jag mer vitaminer kvar??!!

Ballo
10/23/10, 2:21 PM
#38

POFIBERBRÖD

Jag provade baka i den i dag!

Lyckat

Pofiberbröd i Halogenugn

2 rätt stora ägg vispas HÅRT
1 krm salt och 0,5dl grädde tillsätts
1,5 dl pofiber 
1 kryddmått bakkryddor
1-2 tsk bakpulver vispas i
Låt stå några minuter, för att låta fibern svälla lite
Smörj en form som passar i ugnen
Klicka ut några matskeds-stora klickar
Grädda 200 grader ca7-8 minuter (färdiga när de blivit lite gyllene)
Lägg dom på galler för att svalna
Använd inte bakplåtspapper, det gjorde jag först. Det bara snurrade runt i ugnen.
Provar nu att göra en stor på hela reseptet för att ha som pizzabotten. 175grader 15minuter

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

ullebull
10/23/10, 8:22 PM
#39

Ja du Ballo, nu har du ju fått mig att köpa en och igår var det premiär, haha. Jag tinade kotletter och sedan stekte jag dem, gott och bra.

Just nu lyser den upp hela köket, bra ljus och jag steker kotlettytterfilé. Termometer har jag satt i men haha, jag har mer svårighet med termometern än med ugnen. Skrattande Nu är det strax tid att lägga i lite grönt, skoj att testa sig fram.

ullebull
10/23/10, 8:58 PM
#40

Köttet klart och provsmakat, ojoj, så saftigt har jag aldrig fått köttet i ugnen. Krispig yta, gott. 175 grader, 1/2 timme, klart men… jag provade att lägga i brysselkål, såg inte bra ut, knuffade ner kålen i glasskålen jag satt ner i botten, på med 1/2 glas vatten och nu är de klara.

Det galler som ha de långa "benen" vände jag upp och ner på och lade över glasskålen, fungerade perfekt.

Provar vidare och lämnar mer besked.

Ps. lämna gärna temp och tid när ni skriver recept, bra tips för oss andra.

Ballo
10/24/10, 2:41 PM
#41

HIHI Ullebull, nu är det roligt å laga mat igen.

Gottigottgott!!!Tungan ute

Gunnars enkla kålgryta;

500gr blandfärs

600gr vitkål skuren i cm.stora bitar

salt, malen svartpeppar, malen vitpeppar.

smöra en form

varva färs kryddor vitlål färs kryddor vitkål

Klicka på regält med smör överst

in i halogenugnen på nedre gallret

175gr i 30 - 45 minuter

kolla efter 30minuter om färsen är färdig i mitten. Det beror på hur tjockt lager man har fått. Det kan vara så att lite av det översta lagret blir bränt, antingen atr man bort det eller lägger folie över efter 20minuter.

Sedan kan man ju ha i lök ägg grädde, som man fill. Men jag tycker denna enkla är god.

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Annons:
LenaK63
10/25/10, 12:32 AM
#42

Kul att ni gillar den lilla ugnen! Vet inte hur många galler ni fick med. Eftersom jag kört slut på ett antal ugnar har jag flera galler kvar.  Man använda ett att lägga över folien när man behöver folie. Annars kan det hända att folien flyger upp i taket och då kanske ugnen blir för varm.

Jag kör för det mesta på 175°  när jag gör något nytt, uppvärmning på 125° och upptina på det lägsta.

MissMullig
10/25/10, 12:37 AM
#43

Ååå vad sugen jag blir nu. Hoppas min kommer i veckan

Ballo
10/25/10, 12:59 AM
#44

Smart de med gallret 42# Cool

Nettos var 2 galler till.

Va menar du kört slut på, är det nåt generellt fel på dom eller.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

ullebull
10/25/10, 1:03 AM
#45

Ja, berätta, är det mycket fel på dem eller använder du ihjäl dem hihi.

2 galler följde med

LenaK63
10/25/10, 10:37 AM
#46

Man kanske kan säga att jag använder ihjäl dem. Den aktuella är en Hallogen. Den är ganska ny så vi får se hur det går. De andra var med en värmeslinga och fläkt.

Den period som jag använde den första var ganska hektisk för ugnen. Då kunde vi inte bestämma oss om vi skulle skaffa nytt kök så det var den enda ugnen jag hade. Det var då vår son var tonåring och kom hem med kompisar från skolan. Jag bakade en långfranska varje dag (Det var låååångt före LCHF).

Jag tror inte att kvaliteten är dålig på de här nya ugnarna. Man har ju 2 års garanti.

Ballo
10/25/10, 10:22 PM
#47

OK! men jag är frälst. Gjorde dansk fläskestek i dag!

WOW!

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

ullebull
10/25/10, 11:15 PM
#48

Och den blev knaprig förstår jag Skrattande

Jag körde morötter, lite annat grönt och en stek, skyn i skålen slog jag lite grädde i oj, det blev som vanligt gott.

I morgon skall jag prova att steka fläsk i den hihi.

Annons:
Ballo
10/25/10, 11:24 PM
#49

Den blev knaprig och jag har ätit upp hela svålen nu,.Tungan ute

När jag plockade av svålen, följde det ju med mer fett, så jag är mätt + har hela steken kvar till i morgon.Skrattande

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

ullebull
10/25/10, 11:32 PM
#50

GottegrisSkrattande

Temp och tid ??

LenaK63
10/26/10, 12:07 AM
#51

Låter gott det där!  Lägger ni ner grönsakerna i botten och steken på gallret som det visas på bilderna? Det har jag nämligen aldrig prövat. Jag har alltid haft en form med allt i.

En liten kommentar till frågorna #44 och #45 ovan om kvaliteten på ugnarna är dålig: När jag hade de gamla ugnarna som gick sönder hade jag en skärbräda som jag ställde av locket/motorn på. Kommer ihåg att jag efteråt tänkte att det nog blir för varmt för elementen och kanske ugnarna gick sönder därför.

Nu ställer jag locket/motorn på ett av gallren så att den kan svalna bättre.

Ballo
10/26/10, 12:26 PM
#52

50#

Dansk fläskestek

0,5kg, gnid in allt med salt och vitpeppar

Skär in ett rutmönster med 1-2 cm rutor några mm ner i fettet och gned ner salt i skårorna innan du sätter in den i ugnen.

Jag använder karott som är 6 cm hög och gallret på skålen och fläsket på gallret så det gottiga droppade ner i skålen till sås.

175 grader ca 20 minuter eller till svålen är lagom bubblig.

MVH

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Mervi
10/26/10, 3:24 PM
#53

Jag vill ha en….

ullebull
10/26/10, 6:29 PM
#54

Lenak63, med min ugn följde ett lockstativ som hänges på handtaget och locket ställes på snedden i det, funkar ganska bra tycker jag,

Nu kör jag torsk, delat blocket i 4 bitar, värmt upp (ca 5 min)ugnen med skålen och en rejäl klick smör, ner med fisken 200 gr och nu plingade kl efter ca 10 min, nu skall grönsakerna ner, hm… vad blir det av detta?? Ni får veta sedan. hörs.

Ps, ytterliggare 15 min, 150 gr med grönsakerna i, haha det blir nog fisksoppa, slagit i grädde, cf och mer kryddor.

Mervi
10/26/10, 7:20 PM
#55

Det blir nog soppa och det är gott. Jag har torsk i ugnen jag med, tog kokosgrädde och kryddor på och in på 175 grader. börjar dofta gott.

Jag äter min i morgon på jobbet.

Skall bli intressant att hör hur din blev.

Annons:
LenaK63
10/26/10, 8:21 PM
#56

ullebull #54. Med mina första kom inget stativ med. Sedan hittade jag en ugn som hade elementet/motorn inbyggt i själva handtaget och den blev stående rakt upp när man fällde upp den. Den hade jag i många år. Den fick t.o.m. följa med på våra semestrar.

Nu ska jag plocka fram stativet som följde med Hallogenugnen och pröva att sätta fast det på handtaget. Kunde inte klura ut hur man skulle använda det.

[stuxen]
11/22/10, 9:59 PM
#57

Hej är dom helt torra på halogenugnar nu?
Eller finns det någonstans runt kalmar?

Pasi
11/22/10, 10:45 PM
#58

Jag följde "vågen" och beställde en halogenugn via Amazon. Kan bara säga en sak - Äntligen har bull-tv:n tagit steget in i 2000-talet - 3D för sjutton!!!!Cool

405:- inkl frakt och då fick jag även med en äkta rymdraketsluckefastsättare gratis (Raw, Stand up med "Ankan" - halvägs in får man tung fakta om rymdindustrinFlört) … en liten tejprulle med litet minihandtag.

CarolineJoelsson
11/23/10, 3:01 PM
#59

#58, kan du skicka länk? :) det lät som ett helt ok pris och jag är sjukt sugen på en sådan ugn!

Den är lite självrengörande har jag förstått?

Pasi
11/23/10, 5:41 PM
#60

#59 Halogenugn via amazon inklusive rymdraketsluckefastsättare.Flört
Finns andra att välja på, men få som skickar till Swe pga fraktkostnaden (misstänker jag).

Självrengörande är väl lite missvisande - genom att hälla kallvatten och lite diskmedel, och därefter köra den i 10 min så blir vattnet varmt och löser smutsen som sen kan sköljas bort. Man kan lika gärna slå i lite varmvatten och diskmedel utan att låta den gå (spar energi eftersom varmvattenberedaren är isolerad till skillnad från bull-tv:n).

yvonnel
11/24/10, 7:08 AM
#61

Pasi

För den summan, fick du med "inredningen" då ?

Tycker du bra eller bättre om halogenugnen  än mikron ?

Behöver man köpa recept för den annorlunda teknikens skull ?

Pasi
11/24/10, 8:56 AM
#62

#61 Man fick med 2 galler, med olika höjd, och en gallertång. Ett tillsatskit finns att köpa till, med en extraring (volymökning), och lite andra (halvt onödiga) prylar. Inget jag behöver eftersom, om jag kör större grejer, så använder jag hellre 2D-bulltv:n, alltså ordinarie ugn. Den är isolerad och funkar därför bättre vid långkörning.
Jag tycker inte man behöver receptbok, man ser när saker är klara - och kan när som helst stänga av och känna efter. Ingen större skillnad i tidsåtgång vad jag märkt.

Mikro… använder jag inte gärna pga att det bryter sönder molekyler så lätt. Det gör att vitaminer och andra näringsämnen bryts ner, men ökar samtidigt risken för att nya oönskade ämnen bildas. Används mycket inom läkemdelsindustrin just nu tack vare dessa effekter.

Annons:
yvonnel
11/24/10, 10:36 AM
#63

Pasi

Tack för att du svarar med så bra och vettiga kunskaper. Jag upptäckte att det fanns 2 olika storlekar, jag lutar åt den mindre eftersom jag sällan tillagar större mängder, tror du att det finns anledning av hållbarhetsskäl eller så att köpa den större?

Nyligen köpte jag en matberedare via internet, innan dess var jag ute och kollade runt i varuhusen men tycker att utbudet var ganska klent och så hittade jag en med stor motorstyrka från Philips och tyckte att den verkade bra, det är den, men har väl stor bunke för mitt behov och just det kunde jag inte utläsa av beskrivningen så det blir att lära om på nytt.

Därför tycker jag att det är perfekt om vi kan dela våra erfarenheter.

Ballo
11/24/10, 7:22 PM
#64

Den jag köpte på Netto är 12 liters och den är i minsta laget om jag steker en kuckling eller en stek. Jag skulle nog vilja köpa den ringen söm höjer upp locket en bit. Det blir snabbt stekyta på ovansidan men innan det är genomstekt så blir det lite för svart.

Så jag rekommenderar att inte köpa för liten.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Pasi
11/24/10, 7:50 PM
#65

#64 Man kan alltid vända kycklingen/steken efter halva tiden, och dessutom köra lägre temperatur.
Fast jag har inte testat dessa saker i min bulltv ännu… testar med en skinkstek imorgon.Glad
Frågan är om inte den vanliga ugnen, om man har en sån, är bättre till de lite större prylarna.

yvonnel
11/24/10, 9:03 PM
#66

Vilka trevliga "pöjkar" vi har i denna tråd, tack ska ni ha.

En fråga till: hur stor är minivarianten i liter? Risk att den tar för mkt plats på köksbänken.

MVH

Yvonne

yvonnel
11/24/10, 9:33 PM
#67

Nu tog jag mig en genomläning till av denna tråd och upptäckte att man inte nödvändigtvis behöver orginalskålen, intressant.

MVH

Yvonne

Pasi
11/24/10, 9:42 PM
#68

Yvonne - Den jag länkade till är 30 cm i innemått, hur många liter det blir vet jag inte, men känner inte jag behöver större just nu - men kanske har ändrat mig imorgon.Flört
Japp, det går att använda locket/värmaren lite som man vill - det är ju bara en halogenlampa med fläkt (inga otäcka strålar eller så).

yvonnel
11/24/10, 10:05 PM
#69

Tack igen!

Kyss

Annons:
Ballo
11/24/10, 10:49 PM
#70

Min är ca 30 bred oxg 16 cm djup. Men smart de att man kan ha andra grytor. Skall faktiskt prova min gjutjärnsgryta. Men får nog ställa dem på spishällen, dä kan jag bryna steken med plattan först och sedan färdigsteka sreken med halogrejen.

Min var alltså på 12 liter.

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Pasi
11/26/10, 8:17 PM
#71

Har nu testat med Skinkstek på 1,3 kg i halogenugnen, utan nån upphöjningsring.

Den fick ligga framme lite halvsvalt i 12 timmar för att bli mer tempererad - därefter kryddad och gräddad i 165 grader 1 timma, i form stående på bottengallret.
Därefter fick den vila i ugnen 5 min, så att ånga och os lägger sig, och därefter ytterligare 15 min på bänken. Gav nästan ingen vätska alls i formen som jag hade (betyder att den behöll vätskan).

Perfekt ytrostning (hade den varit 3 cm tjockare, eller mer, så hade jag vänt den efter halva tiden), saftig inuti med en lätt rosa ton genom hela köttet. Mums både som varm och kall.Tungan ute

Ballo
11/26/10, 11:34 PM
#72

Jag gjorde köttfärslimpa med 700gram blandfäre och med iblandade wookgrönsaker i limpan. 150grader i en timma,

De blidde bara så gott. Och suverän yta på den.Skrattande

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

JAUS
11/26/10, 11:50 PM
#73

Går det att torka kött med en halogenugn? Det tog mig 2 1/2 dygn att torka mitt kött för en sats pemmikan med min vanliga ugn. Den måste klara av temperaturer under 50 grader. Högre än så ska man inte torka kött för då blir det inte torkat utan tillagat istället.

Pasi
11/26/10, 11:56 PM
#74

#73 Inget bra - saknar ventilation.
Man bör helst till och med ligga på max 40 grader för att inte denaturera proteinerna. Vanlig billig skotork + flyttlåda (med hål för skotorksslangarna) + myggnät fungerar mycket bra.

LenaK63
11/27/10, 12:05 AM
#75

#73 Pasi  Tack för goda råd och upplyningar. T.ex. om microvågsugn vs. hallogen i #62, har inte förstått varför svenskarna använder micron till allt. Här i Tyskland (i min lilla omvärld) används den sällan.  Nu ska jag pröva tjocka revbensspjäll som du gjorde med skinksteken. Rapport kommer.

JAUS
11/27/10, 12:06 AM
#76

#74 38-46 grader har jag läst är optimalt för torkning, i den bifogade guiden. Jo, jag blir väl tvungen att bygga min egen tork av en kartong och en halogen lampa.

Annons:
LenaK63
11/28/10, 7:52 PM
#77

De tjocka revbensspjällen blev jättebra. 3 ggr 30 minuter 175°, vändning emellan. Kollade temperaturen med digital "stick-in termometer". När den var ca 75° grader litet överallt fick den ligga till sig i ugnen ett tag. Den blev perfekt.

MissMullig
11/28/10, 9:36 PM
#78

Ballo

vilken form  passar i ugnendå du bakar?

Är det bara glas som funkar eller andra med?

Ballo
11/29/10, 9:16 AM
#79

#78

Jag använder, rostfria, ungsfast proslin, glas, gammaldags aluminium bakformar. Lite beroende vad jag skall göra.

Alla grejor köpte jag på loppis för några tior.

Dom är runda med 25cm ytterdiameter.

Bakar gör jag i en rund aluminium form, som jag ställer på det låga gallret.

Sedan har jag klippt sönder en bakplåt (till vandlig ugn) så det har blivit två runda bakplåtar, när jag bakar typ oopsie. Den kostade 5kr. Skrattande

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

MissMullig
11/29/10, 6:18 PM
#80

#79

Tack Kennet för infon

Silikon de smälter eller?

//Yvonne

Lisabet
11/29/10, 6:27 PM
#81

Pasi, den halogenugnen du länkar till är ju engelsk, passar den här i Sverige? Jag tänker på kontakten o dyl.

Förvirrad, men sugen på en egen halogenugn. Då får jag visserligen städa på köksbänken för att få plats med den, men det behövs ju ändå.

MissMullig
11/29/10, 6:32 PM
#82

#81

Hallens och ellos  tv shopen eller om det är tvins  har dessa apparater

Jerker63
11/29/10, 6:47 PM
#83

Har inte läst hela tråden, men jag har haft en micro med varmluft- och grillfunktion i 9 år och grillfunktionen är just halogen. Man kan då kombinera microvågor med halogenvärmen och att steka t.ex. kycklingbröst ger ett fantastiskt resultat! Man får en god stekyta och köttet blir genomstekt snabbare och det blir framför allt fantastiskt saftigt!! Karrékottletter har jag också stekt. Att värma upp viss mat blir också bättre så.

Min kombinationsmicro är en LG, kostade då c:a 2700:- på ONOFF och den har funkat utan mankemang hela tiden!

Annons:
Pasi
11/29/10, 6:59 PM
#84

#81 Jag glömde nämna att engelsk plugg är annorlunda, men att sladdkontakten i ugn-änden är standard datorsladds-kontakt - så antingen kör man med annan sladd eller också kan man använda en adapter (kostar väl 20:- el så.

yvonnel
11/30/10, 5:40 PM
#85

#Jerker 83

Jag blev så himla förvånad på din beskrivning av mikron.

Min micro är också av märket LG den är 7 år gammal nu, priset vet jag inte eftersom den var en present. Jag lusläste faktarutorna men det står ingenstans att det är en halogengrill utan att det är kvarts. Varmluft står det heller inget om men ventilation är det ju, och det finns instruktioner för att använda både grill och mikro på samma gång. Knhända att det finns fler varianter men jag har aldrig hört talas om din variant, kul om fler hör av sig i detta ärende.

Lisabet
11/30/10, 7:55 PM
#86

Ellos har en som heter FlavorWave Turbo, och den kostar 999:-.

Lite annan prisklass än Pasis engelska. På Haléns kunde jag inte hitta någon.

Datorsladdar har jag, då ska jag bara övertala mig att jag behöver den!

Ballo
12/22/10, 9:20 PM
#87

Jag griljerade skinkan i dag. super.

Gjorde paneringen med en äggula, dijonsenap. + kruskakli + en tsk farinsocker. Blandade i kruskakli till jag fick en djock smet.

Körde den på 175 grader i ca 10 minuter. sedan la jag på ett nytt lager och körde i 5 minuter och tillsist där det började bli brunt la jag på det sista av smeten. korde några minuter till så det blev en fin färh.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Anders-S
2/15/11, 11:39 AM
#88

Några fler erfarenheter av halogenugn?

Netto har extrapris på en 1400W 11 liter för 299 kronor just nu.

yvonnel
2/15/11, 1:31 PM
#89

Hallå där! Vad bra att du rapporterar om detta att det finns på extrapris hos Netto men förra gången i nov. tror jag det var så hade dom sålt slut och visste inte när ev. nästa sändning skulle komma och dessutom att det inte finns i alla butiker och alls inte på alla orter. Min fråga till dig blir alltså i vilken stad och ev. vilken affär har du varit och handlat? Jag bor i Göteborg.

Anders-S
2/15/11, 3:49 PM
#90

Fanns en pall igår på Odinsgatan 6, bortanför GP-huset.

Annons:
[stuxen]
2/17/11, 8:36 PM
#91

Sweet nu har man en liten ugn själv. Underbart söt.

Finns i kalmar men bara i ena nettot

yvonnel
2/18/11, 4:04 AM
#92

Nu har jag packat upp den och diskat delarna- undrar var jag ska ställa den.

Den är ju ganska omfångsrik. Det tar nog lite prova/samla erfarenheter/-tid att liksom växa ihop med den. Sedan får jag väl städa ut ett skåp så den får en egen plats, eller slänga ut mikron.

Jag kanske kommer att älska den, vad tror ni?

yvonnel
3/16/11, 3:05 AM
#93

Jag tänkte rapportera - det bästa jag har ugnen till är att steka fläsk och bacon - härligt att slippa fettstänket uppåt väggarna.

Men en varning är på plats - akta er för att lita på timern, min låter som om den tickar men det händer inte något på vredet, det står stilla ibland, och bacon är först inte färdigt och inte färdigt och sedan är det plötsligt det.

Akinna66
1/6/12, 5:22 PM
#94

Jag har fått en lika dan men tyvärr var där ingen receptbok eller instruktionsbok med så jag har fått använda den på måfå och är inte lika övertygad än.

yvonnel
1/6/12, 8:49 PM
#95

#94

Det funkar ganska bra med termostaten om man vet vilken värme och tid man behöver. Det finns gamla google.sidor med recept, den här ugnen var ju ganska poppis för kanske 10 år sedan. Jag har inte prövat annat än fläskfilé och så bacon+fläsk. Filén blev inte bra, förmodligen mitt eget fel men man behöver liksom ha "kontakt" med det man tillagar när det är en hel rätt och det blir det ju inte på samma sätt när man hela tiden ska ta av ett lock som dessutom är varmt. Perfekt till bacon som jag nämnt tidigare.

drutten53
2/9/12, 9:31 PM
#96

hej på er  sitter och läser vad ni skriver  jag är en ny ägare av ugnen  har bara lagat kyckling en gång..den blev superbra och god..jag körde hela kycklingen  då var den helt upptinad oxå…körde 1 timma  trodde den var klar  men när jag dela den  var det lite blod kvar runt benen  så jag dela den  körde en 30 minuter till då blev den klar  så nästa gång  delar jag den först  lägger då båda två halvorn jag hade även 170-180 grader…fettet rann ner till botten…ska köra en köttfärslimpa i morgon..körde även broccoli  men det blev inte så bra  men får då testa som en skrev  putta ner dom till nedersta gallret hälla på lite vatten..men vill gärna ha merRECEPT här och grader på maten och tiden..tackat på förhand

ullebull
2/9/12, 10:26 PM
#97

Jaha, så var tydligen denna tråden igång igen. Jag har använt den i husbilen och är supernöjd, hm… glömt att man kan ta in den i hemmet på vintern, attans, tur ni påminner mig.

Jag har lagat lite av varje men går efter mina egna "tider" jag kollar mitt kött och använder min termometer. Skyn som ev. rinner ner i min skål blir en väääldigt god sås.

Skall försöka lämna mer tid och temp när jag baxat in den ifrån husbilen hihi.

Annons:
drutten53
2/10/12, 4:11 PM
#98

jag ska även ha min i husvagnen  för jag är jätterädd att använda gasolugnen jag har i den  så jag har även köpt spis  men 2 plattor på…nu ska jag göra köttfärslimpan  se hur det blir  ha en bra helg  mvh  annie…ps   vill ha recept av er  tid och grader…

drutten53
2/10/12, 6:14 PM
#99

Himmel o pannkaka  så jädrans god köttfärslimpan blev  och gud vad fett jag slängde bort det bara sippra upp ur köttfärslimpan  det kommer att göras fler gånger.

köttfärsröran…lika som till köttbullar o pannbiff

köttfärs  finriven lök ägg  stödbröd  salt vitpepper spiskummin  vatten till strödbrödet…forma en limpa  la det i ett ungsäkert lock  som fick plats på borten av gallret…tid 30 min  grader 175

tog sen efter 30 min  kolla om det var klart  för säkerheten så körde jag 10 min till…

den blev perfekt..konstigt att den var så saftig  när det var så mycket fett jag kastade…jag koka en påse grönpeppar sås till  sen grönsaker…mvh  annie…jag tyckte även den var lättare att skära upp oxå  den fall inte så mycket sönder

ullebull
2/10/12, 7:00 PM
#100

Hm… det låter inte likt LCHF det du skriver, här kastas inget fett, det blir ju sås som är jättegod, bara i med lite grädde och du… ströbröd ??? Det använder vi inte alls, det är ju bröd för sjutton,

Nej du drutten53, laga nu lchf mat i stället, det är det den skall vara till haha.

Grönpepparsås i påse, hallåååå, fel fel igen.

Jaja, jag har pekfingret klart ikväll haha.

Naturligtvis kan man använda ugnen även om man inte är lchf are men… inget att skriva om här då, slänga fettet ojoj.

Du gör som du vill men all god smak är ju i fettet, prova.

Anders-S
2/11/12, 11:51 AM
#101

#99 drutten53

Vad roligt att det du lagade smakade så gott! Då blir man glad!

Vad är ett "ungsäkert lock"?  Menar du en glasform, utan lock eller att du hade en form med lock?

Tycker det är lätt hänt att bränna maten på ytan, speciellt grönsaker, och att den sedan fortfarande är rå innuti.  Kanske det är ett lock som behövs. Eller så får man täcka med folie om det är risk för att det blir bränt. Finns dock ingen aluminiumfolie i mitt kök.

Har provat att "koka" i en gryta som jag ställt på nedersta gallret. Det fungerade men sådant som stack upp över ytan blev bränt.

Försöker vanligtvis undvika att köpa gris men det går utmärkt att smälta ister från en riktigt fet fläskbit man lägger på gallret och kör länge i ganska låg temperatur.  Flottet rinner ner i botten på glasskålen. Borde fungera fint med nöt också. Hemgjort ister och talg är användbart!

Har ännu inte bestämt mig för om jag skall lita på att maten man lagar i ugnen är nyttig. Har letat på nätet men inte hittat så mycket. Någon som funnit några utvärderingar?  Fettfobiker anser förstås att fettfri matlagning är väldigt bra.  Jag är mer intresserad av vad som händer med maten när man belyser den med halogenljus. Kanske det bildas D-vitaminer i grissvålen?  Flört Jag förordar skonsam värmebehandling av mat. Varmluft är bra! Grillning inte så värst bra! Funderar på att leta upp en lergryta som passar på nedre gallret.

drutten53
2/11/12, 6:26 PM
#102

småler åt dig ullrbull  jag förstår dig oxå  har en gång ätit LCHF---men men  visst jag gick ner i vikt…men det hände andra saker som kanske inte var ok…som i längde kanske inte är så bra…jag vet inte  men sluta äta det…men såg att just dessa ugnar fanns på denna sida  så därför skriver jag här..kanske är fel…men  Anders.S  det är locket från en ungsäker form som jag tog bara…men just nu försökte jag koka ris i den  hade det stod  först 30 min  sen höjde jag temp..yttligare 20 min…man hällde över allt i en kastrull koka som vanligt..så 40 min  inte klart  lika hårt som jag stoppa i det…men undrar nu  är det någon som har kokat ris i sin …tackar på förhand om svar…mvh  drutten

Anders-S
2/11/12, 6:39 PM
#103

#102 skrivet av drutten53 "är det någon som har kokat ris i sin"

Hahaha, det är nog mindre troligt… Flört

Fast om man använder en gryta och har ogenomskinligt lock på så blir det ju ganska jämn värme från varmluften. Det kan fungera.

ullebull
2/11/12, 7:23 PM
#104

Ja du drutten, småle du men har man som jag blivit av med sin astma, mycket av värken i lederna, (inte allt) fått mycket bra värde vid provtagning, kollat upp invärtes mina blodkärl, kranskärl, sluppit sina eksem, diabetesn på  0 och minskat 32 kilo… då tror jag man stannar kvar vid denna kosten. Har hittills bara upplevt fördelar sedan 2007 då jag startade, så småle du. Jag mår mycket bra på denna kosten men är ju inte fanatiker, ramlat i diket ett flertal gånger men bara att klättra upp igen.

Vad upplevde du som negativt??

Finns riskokare, snabbt och enkelt, små och nätta apparater.

Annons:
drutten53
2/11/12, 7:46 PM
#105

oj ullebull.. att jag smålog  var åt dit pekfinger  jag tyckte det lätt skoj  det var inget ont i mitt leende..snäll du..jag gick ner oxå när jag åt fet…min diabetes blev oxå bättre   men fick ett annat fel  som jag inte vill skriva om här..fick mycket förhöjda värden på ett prov..jag förklara för läkarna vad jag  har ätit  LCHF…ok sa läkaren  men risken finns att detta värdet kommer bli ännu högre…men jag har inget emot  LCHF…

upplever inget negativt med LCHF

riskokare har jag

Anders S…såg på en liten videosnutt om att koka ris i den  men inga tider…

känner att jag kanske inte ska va här på sidan..tydligen…

ha en bra helg

ullebull
2/11/12, 8:01 PM
#106

Haha, ok, jag har ofta ett pekfinger i luften, stanna du bara, vi kommer med mer recept och tider och där kan du också hjälpa till men släng inte fettetSkrattande

Om värdena var på kolestestorolet så strunt i det, det fixar sig själv.

Kör du på bara, test, testa, vi vill veta.

Stekte en fläskestek i går, ojoj, vilken sås det blev av fettet hihi.

Kram på dig

drutten53
2/11/12, 8:25 PM
#107

det var inte kolestestorolet..det var något annat  passar inte att skriva det här bara…då tar jag dit pekfinger och stannar kvar här då…vill ju så gärna ha ide på matlagning o tider o grader…men säger inte att jag inte kommer att gå tillbax till LCHF  för jag vet att detta funkar på vikten även min diabetes….

men läste även att man kan gå ner i vikt  av mat från en halogenugn..om man skippar fetet..det var därför jag kasta mitt fet

älskar blomkålsjanssons..även några goda kakor jag hitta här  men har tappat bort receptet…kommer inte ihåg vad dom hette heller  vet att man grädda dom i ugnen  sen gjorde man en god smet  la på den ena sen på med en kaka till….om det var cocos eller finriven mandel o äggvita tillsammans  gjorde små runda platta kakor  sen smet i mellan men ska försöka leta rätt på dom här igen  det är minst 7 år sen jag var här inne…men lite te nu  

kram

[Pennylane1]
2/11/12, 8:30 PM
#108

sju år sen? Då var det nog nån annan sajt för denna har väl funnits fem tror jag? Eller fem och ett halvt typ…

drutten53
2/11/12, 8:39 PM
#109

nej då  tror det är så länge sen    jag satt nyss o läste mina gammla inlägg….men ska kolla upp  vet att mitt barn dog för snart 7 år sen  o då var jag här o på andra sajter ifokus

[Pennylane1]
2/11/12, 8:42 PM
#110

uj då, Gråter jobbigt riktmärke. Men Margareta som startade sajten har varit medlem sen juni 2006 men det kanske fanns något innan vem vet!

drutten53
2/11/12, 8:47 PM
#111

ok  mtt barn dog aug 05   så då kan det stämma  ..men det är ett jädra bra tag sen jag var här iallafall  snart 7 år iallafall  det sägs att tiden läker  men inte alls…kram

men nu te   ha en bra kväll

Annons:
Anders-S
4/28/13, 7:15 PM
#113

#112 

Har fortfarande inget svar på frågan vad som händer med livsmedel som exponeras för lampans ljus näringsmässigt. Allting man lagar luktar nystruken bomullsskjorta.

Som för de flesta andra lågprisprylar så saknas reservdelar och möjlighet till reparation.  Man får vara försiktig och hoppas på att den håller. Fast lampan har säkert en begränsad tid innan den är förbrukad.

Lisabet
4/29/13, 2:53 PM
#114

Jag använder fortfarande min halogenugn flitigt. Köpte den på Netto. Framför allt gör jag pannbiffar, enkelt och snabbt, och eftersom jag äter en pannbiff till kvällsmat varje dag, och mannen också, så gör jag nya var tredje dag ungefär.

Jag har aldrig tänkt på att lampans ljus skulle påverka näringsinnehållet, på vilket sätt skulle det fungera?

De flesta grejor går inte att laga numera, tyvärr. Och om det går så kostar det lika mycket som att köpa nytt.

yvonnel
5/2/13, 12:05 AM
#115

Jag använder i stort sett aldrig min ugn numera, den står på min arbetsbänk och tar plats. Men egentligen skulle man nog ha den igång lite då och då, den är ju bra med locket på, man slipper ju en massa fettstänk så om jag ska steka fläsk eller bacon så är den utmärkt, men det är sällan som jag äter sådan mat numera. Har prövat den till hel stek av gris, det var bra, den stänger ju av sig själv efter tidsuret.

Fast när koka/steka- funktionen tar slut så har man ju en jättestor härlig salladsskål eller till bål på sommaren till grillkvällarna - stor skål med fina bärhandtag.

Patric999
5/22/13, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Andrew James (UK) Halogen ugnar följer det med 1 extra lampa till, plus att man kan köppa mer lampor hos dom.
Enda som jag har sett som har den service och bara av den anledningen ser jag det som enda alternativet om man skall köppa en halogen ugn, plus att dom skall hålla bättre och laga bättre än JM.
Men då får man importera dom eftersom dom bara finns i England.

Det vart denna http://www.ebay.co.uk/itm/Andrew-James-12-LTR-Black-Premium-Halogen-Oven-Cooker-FREE-40-xtras-/261111731395?pt=UK_HGKitchen_SmallApp_RL&hash=item3ccb78d4c3

Erik Hammar
6/4/13, 7:11 PM
#117

Infraröd värme tror jag är det bästa man kan ha till matlagning. Visste du att den värme som hönan avger till ägget är just infraröd värme.

Det blir ingen kyckling utan infraröd energi. Infraröd energi används ju också i bandage till oss människor för att ta bort värk. Det var så jag kom i kontakt med just infraröd energi.

Tycker f.ö. ugnen är fantastiskt bra!

Patric999
10/24/13, 3:48 AM
#118

Helt sjuk bra.

På en skala på 1-10 så får den 10

Annons:
yvonnel
11/29/13, 6:27 AM
#119

Vad använder ni ugnen till? Det kanske är så att jag behöver tänka om, jag har lite svårt att planera in den I något varjedagsvettigt, utom att steker bacon och flask I den för att det stänker inte överallt.

hemul
11/29/13, 3:54 PM
#120

När jag läste om den där Andrew James blev jag lite mer intresserad. Finns på Amazon.co.uk också.

http://www.amazon.co.uk/s/ref=sr_nr_n_0?rh=n%3A11052681%2Ck%3AHalogen+Oven&keywords=Halogen+Oven&ie=UTF8&qid=1385736700&rnid=1642204031

Om man steker t.ex. fläsk, blir det lika brunt och knaprigt som om man steker i panna då?

yvonnel
11/30/13, 3:53 PM
#121

Jodå, bade fläsket och baconet blir jättebra, har prövat annat också men tycker nog inte mer än knappt att det är värt besväret, fast har man inte en bra ugn/spis för övrigt så kan den ju vara en räddare I nöden.

kamron
11/30/13, 7:06 PM
#122

Kan baka i dem med ?

Orakletidelfi
12/1/13, 12:05 AM
#123

Läs # 38!

hemul
11/20/16, 11:57 AM
#124

Väcker en gammal tråd. Är lite sen i starten, jag.

Jag undrar om man kan ställa andra kärl inuti en sån här ugn. Tänker om man t.ex. vill göra en ugnsomelett. Som jag ofta vill men tycker det är slösigt att dra igång stora ugnen bara för lilla mig. En stekpanna med skaft fattar jag att man inte får in, men kan man ställa en keramik- eller gjutjärnsform inuti den där eller måste man alltid laga direkt i jätteskålen?

LenaK63
11/20/16, 8:57 PM
#125

Klart kan man ställa in en eldfast form i ugnen. Jag inhandlade formar i passande storlekar och gjorde gratänger och allt möjligt gott. Har en rund silikonform som jag kör köttbullar i. Man får vända dem en gång och de blir inte så runda som  om man skakar i stekpannan. Bacon kör jag också i den formen. Det blir också mindre stekos. Särskild med köttbullar. Men min favorit är kycklinglår utan form. Det går i 4 stora och man vänder en gång. Fettet används till annat gott.

Annons:
hemul
11/20/16, 10:27 PM
#126

OK. Tack! Ska hålla utkik om det dyker upp nåt bra erbjudande då.

Lisabet
11/21/16, 3:59 PM
#127

Jag har en rund pajform av glas som passar precis i botten på halogenugnen. Sen lägger jag i gallret i formen, och pannbiffarna/kycklingbitarna på gallret.
Så behöver jag bara diska pajformen varje gång. Smidigt.

Upp till toppen
Annons: