Annons:
Etiketthälsa
Läst 22778 ggr
Chinilla
2010-11-01 11:01

Hårda hjärtslag?!

Är det någon mer som märker av att hjärtat verkar slå mycket kraftigare med LCHF än på vanlig kost? Vad beror det på?

Jag lade märke till detta redan i våras då jag körde LCHF första gången. Framförallt när jag intog kokosfett innan läggdax, då blev det nästinå omöjligt att sova för att hjärtat slog så hårda slag. Jag kunde liksom inte koncentrera mig utan kände och hörde bara detta evinnerliga dunkande. När jag slutade med kokosfett innan läggdax så var det oftast inga problem. Nu har samma sak hänt igen. Drack äggmjölk med kokosfett rätt sent igår kväll, (tänkte inte så mkt på det), och inatt har jag sovit jättedåligt. Mycket pga dessa hårda hjärtslag igen. Men även nu på förmiddagen har det varit kvar endel. Fattar inte detta. Vad beror det på. Okey jag tycker ju det verkar ha haft med kokosfettet jämt att göra, och jag har ju haft kokosfett i teet till frukosten, men varför blir det så? Är det något att oroa sig över? Känns liksom lite olustigt, som att hjärtat arbetar för högtryck.

Annons:
Aniara4
2010-11-01 11:09
#1

Jag vet att det här har varit uppe förut, det verkar vara relativt vanligt att man upplever det framför allt under omställningen. Jag hade det rätt länge (fast jag hade såna tendenser innan också), och det kommer tillbaka när jag gör avsteg och även när jag dricker alkohol (vilket händer rätt sällan). Jag har inte lyckats hitta någon förklaring till det. Det bästa nån har kunnat komma på är att det kan ha med magnesium att göra, något man ibland behöver ta extra tillskott av särskilt i början.

Något jag funderat över är det faktum att musklerna tar längre tid att ställa om, och att omställningen bl.a. innebär att man får mer mitokondrier. Jag har en sjukdom som av allt att döma innebär bl.a. att mitokondrierna går på halvfart till att börja med, vilket i högsta grad påverkar hjärtmuskeln, och jag hade väldigt svåra och långa omställningsbesvär med ännu mer mjölksyreproblem än jag redan hade. Kanske är det relaterat på något sätt.

[hermes]
2010-11-01 11:10
#2

Tvärtom har jag upplevt att mitt hjärta jobbar lättare och att blodtrycket sänkts med LCHF. Äter dock sällan innan jag går och lägger mig.

Chinilla
2010-11-01 11:28
#3

#1 Intressant. Har dock inte märkt av det när jag druckit någon alkohol. Inte heller har jag haft något avsteg nu. Jag har under perioden tagit två planerade avsteg, men då lade jag inte märke till något. Ska kolla det där med magnesium.

#2  Ja blodtrycket verkar ju vanligtvis sänkas om man ska tro det Dr Sofie Hexeberg, så att blodtrycket skulle gå upp har jag inte ens tänkt på. Har alltid haft lågt Blodtryck. Vet förvisso inte nu hur det är men får hoppas det inte ändrat sig. Tvärtom har jag på sistone haft funderingar på om blodtrycket gått ner en aning, då jag på sista tiden lätt fått blodtrycksfall  när jag reser på mig, och det har jag inte haft på ett tag innan. Har annars haft endel sådana "problem" tidigare, troligtvis för att jag ligger lågt i blodtrycket, och periodvis mer än annars. Nu förstår jag inte hur detta med Blodtryck och mycket annat egentligen hör ihop. Men jag upplever mig annars  varmare än normalt numera. Jag är annars en riktig fryskott, men nu mindre frystkott än normalt Glad. Och min fundering är om hjärtat kan pumpa krafigare slag nu och bättre pressa ut blodet nu än förr. Typiskt för mig förut har ju förutom att jag varit fryslagen, varit kalla händer och fötter. Men nu märks inte det lika tydligt. Om det är på det viset så är det ju ingen nackdel, inte mer än främst nattetid då jag får svårt att sova av hjärtalagen. Men somsagt….det har ju tidigare gått att förhindra genom att unvdika kokosfett för sent på kvällen.

Lynxx
2010-11-01 13:22
#4

Jag får åxå hjärtklappning av kokosfett - så ja har slutat anv det.

/L

nyborjare08
2010-11-01 13:57
#5

Om jag har förstått det rätt så kan hjärtat kompensera sänkt Blodtryck med att slå extra hårt/snabbt. Det är inget farligt som jag förstår och ger ofta med sig med tiden.

Det är många som har svårt att sova om de tar kokosfett på kvällen. Så det är väl i så fall bättre att undvika att ta det på just kvällen Glad

 

 

Chinilla
2010-11-01 14:02
#6

#4 Frågan är om det är något negativt. För min del upplever jag det allra främst som kraftigare hjärtslag. Är inte helt säker på om hjärtat klappar mer alltså, utan framförallt hårdare. Min första tanke när jag fick de här symptomen i våras var att det kanske var pga ökad ämnesomsättning som ju ska kunna komma med kokosfett. Och det är ju inte negativt. Och eftersom det oftast har fungerat hyggligt bra att slippa de hårdare hjärtklappningarna på nätterna genom att inte inta kokosfett för sent, så har det inte gjort mig så mkt. Dagtid lägger jag inte märke till det lika lätt och blir inte lika störd av det. Har förresten också googlat lite på detta sedan jag gjorde mitt första inlägg och läst att det kan vara ett tecken på att hjärtat blivit starkare och därmed slår hårdare, och även det är ju ett positivt tecken.

Frågan är ju bara om man kan vara hyggligt säker på att det är ett positivt symptom, eller om det inte är det.

Annons:
Chinilla
2010-11-01 14:06
#7

#5  Jo precis, jag kommer undvika att ta kokosfett för sent nu. Gjorde ju så i våras eftersom jag lade märke till förekomsten av dessa hårda hjärtslag på nätterna främst ihop med att jag intagit kokosfett sent. Men nu under hösten har jag inte råkat ta det så sent förren igår, och har därför glömt bort det där….för dagtid tänker jag somsagt inte så jättemycket på det. Det blir mest bara en kort iaktagelse av att "jaha….nu slår hjärtat sådär igen", stunden efter glömmer jag bort det. Men på natten blir det som att det närmast ekar i hela kroppen och blir omöjligt att sova. Frågan är somsagt mest vad detta beror på, och om det är något att oroa sig över.

nyborjare08
2010-11-01 14:07
#8

#7 Läs början av mitt förra inlägg så har du en möjlig förklaring Glad

 

 

gun92884
2010-11-01 14:16
#9

#8

Jag ater inte innan jag gar och lagger mig men far ocksa harda slag ibland, tycker nastan man skulle kunna se hur det slar … och att det nastan skulle horas. Har alltid haft Blodtryck litet pa den laga sidan. Enligt min lakare ar det inte alls ovanligt att man kanner sitt hjarta ibland … anledning kunde jag gissa lika bra som han … orolighet kanske?

Chinilla
2010-11-01 14:20
#10

#8 Ja det kanske kan vara ytterligare en förklaring till de möjliga förklaringar  jag också gett. Fast om det skulle vara en kompensation för sänkt Blodtryck, så borde det väl kunna inträffa när som helst under dygnet, oavsett när jag intar kokosfett eller inte. Eller skulle det kunna vara så att blodtrycket sänks till följd av kokosfett, strax efter intag alltså inte bara över tid, och därmed försöker kroppen direkt kompensera för detta. Ja inte vet jag. Kan på tok för lite om kroppen för detta.

Chinilla
2010-11-01 14:24
#11

#9 Ja då har du precis likadana symtom som mig. För mig är det så man tycker det nästan får hela kroppen att vibrera. Behöver ju inte på något sätt känna ovanför hjärtat för att återge när den slår, det går plättlätt att göra ändå utan att ta på kroppen. Känns både lite komiskt samtidigt som lite olustigt. Men olustigheten beror för min del främst på att det är just DET organet, hjärtat, och okunskapen kring varför det egentligen sker. Om jag vet att det är lugnt, och t.om ett bra tecken, så gör det mig inget, framförallt inte eftersom jag kan undvika att få det just till läggdax.

dufva
2010-11-01 15:25
#12

Ett vanligt fenomen vid omställningen. Glad

När man upplever att nåt som rör hjärtslagen förändras blir man förstås fundersam.

Fenomenet kan man förstås uppleva/tolka på flera sätt.

Jag som tidigare hade bekymmer med ett hjärta som slog lite oregelbundet och ibland rusade på ett otrevligt sätt kände mig väldigt nöjd med att få en lugn och tydligt markerad puls.

Efter ett tag försvinner fenomenet med markerade slag men min jämna fina puls har jag fått behållaGlad

Chinilla
2010-11-01 15:30
#13

#12 Okey. Nu har jag ätit LCHF i 7 veckor. Hur länge pågår denna omställningsprocess?

Annons:
dufva
2010-11-01 15:35
#14

Eftersom jag aldrig upplevde den negativ eller oroande funderade jag nog aldrig över hur länge det tog.

Det försvann nog gradvis.

Tippar på att du efter 7 veckor nog är i närheten av när det börjar avta.

Försök sluta fokusera på det är mitt tips.

Oroar man sig i onödan slår förstås hjärtat hårdare av bara det Glad

gun92884
2010-11-01 17:59
#15

#11

Joda, det later lika. Visst var det oroligt i borjan … jag har haft detta i manga ar, och det AR litet svart att vanja sig nar det trots allt ar ens hjarta :0(

Det konstiga ar att jag kommer ihag nar det borjar … men inte nar det slutar. Kanske man somnar? Det iof skulle val kanske vara litet lugnande …

berittis
2010-11-01 20:28
#16

För mig slår hjärtat också hårt. Periodvis hela tiden men för tillfället lite då och då. Det är störande när det är på kvällen och när jag vaknar på natten. Jag har ätit LCHF i drygt 1,5 år och de hårda hjärtslagen hade jag inte alls i början. Ibland vaknar jag på natten och har hjärtklappning, då får jag även en svettattack. Jag äter hormoner så det borde inte bero på hormonbrist. Känns lite olustigt.

Zepp
2010-11-01 22:27
#17

Är det inte så enkelt att när man ger kroppen en extrados energi när man skall lägga sig så kolliderar lite olika system?

Egentligen är kroppen förberedd på att varva ner, och helt plötsligt kommer en boosterdos energi i blodet som den blir tvungen att ta hand om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
2010-11-01 22:30
#18

För mig är det inte så. Jag äter inte innan jag går och lägger mig. Hjärtat verkar sätta igång och banka när jag lägger mig ner, och allra värst när jag vilar mitt på dagen. Det händer att det drar igång när jag går på massage också, just när jag börjar slappna av kommer det.

gun92884
2010-11-01 22:37
#19

#17

Jag ater inte innan jag gar och lagger mig sa det finns ingen extra energi att ta hand om.

Zepp
2010-11-01 22:38
#20

När du lägger dig ner förändras Vasodialtionen i olika blodkärl för att bibehålla konstant Blodtryck fasten du ligger ner.

Dvs, vissa slappnar av och utvidgas, andra klämmer ihop och minskar.

Kan ju vara en reaktion på detta eller en dålig funktion på detta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasodilation

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
gun92884
2010-11-01 22:42
#21

#20

Om det gallde vasodilation for att behalla stasis sa skulle det ju handa oftare, jag lagger mig ju ner varje kvall.

Adur
2010-11-01 22:49
#22

Jag hade hjärtklappning av och till länge, säkert ett halvår. Nu har jag inte haft det på typ två år. Att det skulle ha något samband med kokosfett tänkte jag aldrig på, men det är ju inte omöjligt.

Aniara4
2010-11-01 22:57
#23

I mitt fall håller jag fortfarande på mitokondrierna.

MatsL
2010-11-01 23:41
#24

Jag har fått höra av sköterska att min puls var ovanligt stark när hon tog Blodtryck. Upplever också pulsen stark när jag ligger på högersidan, såpass att jag ofta får byta ställning. Jag har av andra skäl fått hjärtat och halspulsådrar ultraljudade och har dessutom fått göra ett dygns-EKG. Inga förträngningar eller egendomligheter hittades. Tror du kan vara lugn.

gun92884
2010-11-02 00:08
#25

#24

Vet inte om det var mig du menade men jag ar mer orolig for valutkomsten har imorgon an enstaka hjartklappning … :0(

Liva
2011-07-31 18:43
#26

Tar upp en gammal tråd. Fann den då jag själv har haft samma problem dygnet runt i 4-5 år. Har också lågt Blodtryck.

Det skulle vara intressant att höra:

Hur har det gått för er?

Har ni upplevt någon förändring eller funnit någon orsak?

Jag funderar själv över bla: ämnesomsättning, kött, fett eller annat livsmedel.

AnnikaDahlqvist
2011-07-31 19:14
#27

Jag har under alla år med LCHF haft detta fenomen att jag känner hjärtats slag tydligt. Det slår inte hårt men tydligt. Jag är så van vid detta nu att jag inte ofta tänker på det.

Jag har gjort flera ultraljudsundersökningar på mitt härta och stora kärl, samt mätt kärlelasticiteten med Arteriografi, och fått resultatet att mitt hjärta och kärlsystem är som en ung människas. Blodtrycket är lågt. Blodsocker och insulin är lågt.
Jag tolkar därför dessa tydliga hjärtslag som att hjärtat är så smidigt och elastiskt att jag känner hjärtslagen. Det är en bra tanke tycker jag.

Vad fenomenet beror på i verkligheten vet jag inte. Ketosen, som stimulerar muskelarbete?

Annons:
Sindri
2011-07-31 20:10
#28

Jag upplevde detta fenomen när jag var i 50-årsåldern, hade inte ens hört talas om LCHF då. En läkare förklaarde att det är väldigt vanligt i övergångsåldern, det kan ju ha att göra med hormoner, vilket sker en omställning av under klimakteriet. LCHF påverkar ju också hormonbalansen - kanske långsökt, men…

Jag upplevde dessa hjärtslag som oerhört obehagliga, kom också oftast när jag lagt mig på kvällen. En gång mitt under en jättestor, flott middag och det var som om hela världen stannade under säkert ett par minuter, Ljudet försvann långt, långt bort, jag var som i en bubbla, en väldigt surrealistisk upplevelse.

Men det gick över efter något år, precis som läkaren försäkrat och jag har inte känt ngt sedan jag började med LCHF.

Upp till toppen
Annons: