Annons:
Etiketthälsa
Läst 28841 ggr
LCHF-tina
2010-11-26 12:50

Förstoppning varför? farligt?

Nu kommer ytterligare en förstoppningstråd, har förstått att det är en del LCHF:are som lider av detta

mitt problem: magen har stått helt still i över 2 veckor. Inga toalettbesök, inga gaser oavsett vad jag gör! Jag har i en vecka testat att inte äta kött utan mest kål, broccoli, blomkål. Jag tränar mycket och mitt botemedel mot förstoppning brukar vara att ge mig ut å springa, inget får fart på magen som de - men icke! Jag sprang i snabbt tempo ca 70min, hände inget. Jag köpte ett pulver på 7-11 som hette "dietary fiber" som man skulle blanda i vatten, men inget hände. Jag har testat att inte äta nått på en dag utan bara dricka massor med vatten eller kaffe. Inget! Jag har testat att dricka massor av cola zero, det står "innehåller fenylalaninkälla" på så de borde vara laxerande i större mängder… men inget.

Övrigt: Jag har inte ont, inte gasig, inte svullen, jag äter väldigt mycket eftersom jag är i en period med mycket styrketräning.

Vad tusan är nu detta? Hur länge kan det hålla på? 16e dagen idag helt utan toalettbesök…

Annons:
Honestyisdead
2010-11-26 13:00
#1

Du har inte haft någon avföring på två veckor och äter mycket? Låter som du borde vara riktig svullen och ha ont.

Då skulle nog ett läkarbesök vara på sin plats. Eller laxeringsmedel.

Mervi
2010-11-26 13:06
#2

Äter du tillräcklig med fett?

Jag har testat något som heter Oxy tarm från hälsokosten, innehåller magnesium och C-vitamin. För mig har det fungerat, men jag har aldrig väntat i två veckor.

evion
2010-11-26 13:16
#3

oj låter jobbigt. Hade en kompis som fick förstoppning och det slutade med yrsel, feber och lavemang på sjukan med filmjölk och honung. Kanske du borde kolla upp det innan det händer något allvarligt.

Sugiyama
2010-11-26 13:41
#4

För mycket fibrer kan ge förstoppning då de suger åt sig all vätska. Skippa pulver och alla grönskaker och ät kött och fett så ska du se att magen kommer igång.

yvonnel
2010-11-26 13:42
#5

Torkade plommon, kallas sviskon eller katrinplommon, det finns även torkade fikon och dadlar att tillgå såhär års - bästa medicinen tillsammans med bra mättat fett, gärna kokkosolja. 

I absoluta nödfall finns ju ricinolja som man dock ska vara försiktig med.

Alla dessa frukter har ju lite kolhydrater men det är ju inga stora mängder det handlar om.

magma
2010-11-26 14:42
#6

Du kan prova ett extraintag av magnesium ihop med en mugg kaffe+ cocosfett, om det sätter fart på saker och ting. Hur som helst så är det nog en god idé att söka hjälp om inget du gör hjälper, för över 2 veckor utan någon som helst avföring är ju inte så bra alls…

Annons:
LCHF-tina
2010-11-26 16:36
#7

Hej tack för alla svar!

Jag har testat kaffe + cocosfett, katrinplommon och varit i en hälsokost och fått tabletter - inget funkade!

Obs: bor i Taiwan, så ja har de lite svårare här - men jag var hos läkaren idag och fick 5 påsar med tabletter utskrivet. Jag har nu lite frågor kring 2 av dessa, den första påsen innehöll stolpiller som ger toabesök efter 1-2 timmar. Andra påsen innehöll tabletter som jag ska ta på kvällen - ger toabesök efter 8-10 timmar. Jag antar att stolpillrena tömmer slutdelen av tarmen och nattpillrena tömmer _hela_ tarmen, men ska jag verkligen ta båda då? Ska jag börja med stolpillrena, och sen på kvällen ta nattpillren? Hur hade ni gjort?

(de andra tre påsarna är mot gaser som jag inte har, extra fiber + en tablett som gör att jag ska känna mig mätt å inte behöva äta på ett tag)

yvonnel
2010-11-26 21:05
#8

Precis som du själv har förstått det med piller no 1 och 2 tycker jag, resten kan du spara tills en annan gång.

LCHF-tina
2010-11-27 11:51
#9

Men om jag först tar stolpillrena och sedan dagen efter tar de långtidsverkande laxermedlet, är inte de onödigt? Kan jag ta enbart nattpillret och gå på toa på morgonen utan att ha kört med stolpiller dan innan?

läste på fass att stolpillrena kan ge tarmvred om det finns stopp nånstans, verkar ju konstigt men det är ju just stopp jag har så vill helst att de ska gå över med så lite smärta som möjligt…

[Pennylane1]
2010-11-27 13:12
#10

jag förstår inte riktigt hur du menar, om stolpillren bara tömmer nederdelen så är det väl nödvändigt att ta de andra också? Stoppet kanske sitter ovanför och då kommer du inte åt det med enbart stolpillren, tänker jag.

De sista tre påsarna skulle jag vänta med/skippa helt.

LCHF-tina
2010-11-27 13:24
#11

okej, jag börjar med stolpillrena!

magma
2010-11-27 19:06
#12

Du ska inte ta laxerande oralt, via munnen alltså, för finns det stopp i tarmen så kan du få rejäla problem. Har du redan ett stopp i tarmen behöver du lösa det "nerifrån" s a s:) Det finns ju som stora "sprutor" med lavemang, i Sverige kallas de Klyx- kan du inte prova sådana?

Zepp
2010-11-27 19:17
#13

I 99% av fallen, sitter proppen nertill och kan man lösa upp den brukar det lösa sig vad gäller resten.

Sen kan man få äta något som underlättar ett tag tills tarmen sköter det själv.

 Normal förstoppning är inte farlig.. mest obehaglig, men bör undvikas, då man kan få en del besvär som hemorioder och inflamationer i tarmfickor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
gun92884
2010-11-27 20:29
#14

I Frankrike - stolpiller ges for ALLTING verkar det som ibland :0(  - ges stolpiller for forstoppning FORST eftersom man maste vara saker att ingenting blockerar nertill.

CarolineJoelsson
2010-11-28 00:38
#15

ät flera burkar läkerol :) typ tre stycken så snabbt du kan. då lovar jag dig att det sätts igång :D

hemul
2010-11-28 01:55
#16

Du, jag hade sådär för en månad sen och jag brukar normalt inte vara förstoppad. Mitt varada bara en vecka (går normalt varje morgon), men det var precis likadant, kände inte av det på minsta sätt. Spöklikt nästan. Mitt löste sig med katrinplommonkompott, men den första laddningen hade ingen som helst effekt, trots att jag tog en 10-12 stycken katrinplommon. 2-3 stycken brukar räcka och bli över annars de gånger jag varit hård (men då har jag ju känt ett behov). Jag upprepade behandlingen nästa dag och då…

LCHF-tina
2010-11-28 05:12
#17

Jag har fått lite olika råd här och var (dock inte från någon expert ännu) men jag började med att ta nattpillret, de som ger effekt efter 8-10 timmar. Inget har hänt! Jag sitter här 11 timmar senare och dricker kaffe och tuggar på magnesium… det här känns väldigt mystiskt.

magma: tack för ditt svar, men nu blev jag ju lite orolig :S

Zepp: okej! Det är skönt att du är så påläst, jag får testa stolpillrena då…

hemul: skönt att ditt löste sig!! tyvärr kan jag inte fixa mitt problem med något som intages via munnen Gråter

Shakti
2010-11-28 10:04
#18

Har du prövat med indiska loppfrö skal? En till två teskedar i ett glas ljummet vatten och sen dricka två, tre glas ljummet vatten till. Det är viktigt att du dricker mycket vatten, för annars kan det leda till tarmvred.

[Pennylane1]
2010-11-28 10:24
#19

men tog du inte stolpillret först? Tyckte det var det de flesta råden gick ut på och sen ÄVEN ta nattpillret?

[Pennylane1]
2010-11-28 10:25
#20

# 18 loppfröskal det är ju det som psylliumhusk är, är de indiska bättre på nåt sätt?

Annons:
Shakti
2010-11-28 10:37
#21

#20

Ja det är samma sak. Men det finns olika arter och jag vet inte om de indiska är bättre. Men det är den sorten som i vanliga fall används för sånt.

Honestyisdead
2010-11-28 11:27
#22

LCHF-tina; man kan ju undra varför du ignorerade alla råd här.

LCHF-tina
2010-11-28 11:55
#23

Hej på er, jag har inte ignorerat några råd? Jag har följt alla råd här men de sa faktiskt tvärtom på sjukvårdsupplysningen (bad min bror i sverige att ringa dem åt mig) de sa att jag skulle börja med nattpillrena (precis som jag gjorde) för att dom är starka och när de har fått verka så finns inget behov av stolpiller. De sa att om man har gått länge med förstoppning så är det de bästa. Nu 20 timmar efter nattpillrena med massa kaffe, kokosfett och magnesium har jag varit på toaletten 1 gång… de händer liiiite lite men inte mycket.. för övrigt fick jag endast magknip av stolpillrena, magknip from hell…

annars har jag testat: psylliumfrön, katrinplommon, extra fibrer osv så jag har då inte ignorerat några råd :)

Honestyisdead
2010-11-28 11:56
#24

#23 Så du tog stolpillerna först?

LCHF-tina
2010-11-28 12:03
#25

Hera: det var det allra första jag gjorde, men jag fick bara magknip så då väntade jag till kvällen för att kunna ta nattpillrena istället.

starhawk
2010-11-28 12:53
#26

Mina egna erfarenheter när det gäller fibrer är: sky dom som pesten! På mig (och andra med samma besvär) så är det fibrerna som orsakar förstoppningen. Får jag i mig för mycket fibrer så blir det tvärstopp. Numera ser jag till att begränsa fiberintaget så gott det går, då sköter sig magen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[stuxen]
2010-11-28 13:09
#27

Fibrer kommer inte hjälpa dej det skapar snarare förstoppning, är du lös i magen kan fibrer vara lösningen.
Fett fett fett, och något som sätter fart, börja dagen med att inte fett i någon form innan du äter något annant.

Annons:
Zepp
2010-11-28 14:19
#28

När jag var yngre hade jag rätt ofta problem med förstoppning, egentligen mest för att man vistas rätt mycket på skolor och andra offentliga platser.. och min förkärlek att uträtta mitt tarv på offentliga toaletter är inte speciellt stor om man säger så!

Då hände det att jag använde microlax för att lösa upp proppen.. men som regel kunde det behövas flera.

En gång var jag tvungen att åka till sjukhus för lavemang, när inget annat hjälpte, inte ens flera microlax.

Min erfarenhet är att proppen där nere måste lösas upp när den blivit för hård.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHF-tina
2010-11-28 14:25
#29

Zepp: jag litar på dig, de blir flera dulcolax tills det ger sig!

Zepp
2010-11-28 15:53
#30

När jag hade varit förstoppad i 14 dagar hjälpte inget annat än lavemang på sjukus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
2010-11-29 03:03
#31

En grej som jag inte nämnt är att KIWI frukten brukar fungera om man åter en sån 2-3 ggr/veckan även skalet är bra i detta fall, det är något med de svarta kärnorna dom lär vilja jaga varandra.

Annat som jag funderat på är att alla ni som äter väldigt lite och springer/tränar väldigt mycket tekniskt sett borde få tarmvred ganska ofta, tarmarna ligger ju ganska löst, menar jag.

Tycker ni att jag ritar fan på väggen nu?

LCHF-tina
2010-11-29 07:04
#32

tack för alla era svar! Det börjar röra på sig lite och jag är alltså inte hård i magen eller vad man ska säga, avföringen är inte hård. Det är bara de att det knappt kommer ut nått, de som väl kommer ut är ganska löst (okej, äckelvarning här kanske) förstår inte riktigt hur det kan vara "löst" och stopp samtidigt…

Internettan
2010-11-29 07:19
#33

Kan det inte vara så att det sitter en propp någonstans men att lösare (nyare) avföring ändå kan ta sig förbi? Har för mig att jag läst det någonstans.

Kan du inte pröva riktigt lavemang hemma annars? Om du kan få tag på en lavemangskanna eller -påse?

"Every point of view is a view from a point."

LCHF-tina
2010-11-29 10:21
#34

Internettan: nått sånt måste det helt klart vara, snart får jag göra som zepp och fixa detta på sjukhus för mina piller funkar inte så bra… jag bor utomlands så har ganska svårt att få tag i saker som lavemang och sånt :E

Annons:
Gullvi
2010-11-29 12:36
#35

Hej! Ett tips till dig - eller två: Du kan äta kärnorna i papayafrukten, de är laxerande och sedan är det viktigt om du har någon i din närhet som kan ge dig magmassage också. Då hjälper du tarmarna utifrån att jobba ner det som skall ut. När man ger magmassage efter att ha oljat in magen så känner den som masserar innehållet och var klumparna sitter i så fall. Detta kanske du tycker låter som hokus pokus men jag jobbar inom handikapprörelsen och på mitt jobb ger vi magmassage varje dag just för att hjälpa tarmarna. Hoppas att du mår bättre snart….

LCHF-tina
2010-11-29 14:34
#36

Gullvi: tack så mycket!! Jag ska be sambon om en magmassage snarast!

Sugiyama
2010-11-29 14:49
#37

Magmasage kan man göra på sig själv. Massera magen medsols.

Gullvi
2010-11-29 15:35
#38

Ja, det går bra att massera själv, men är inte lika roligtFlört. Massera först från sida till sida och man ska aldrig släppa kontakten med magen så medan man lyfter ena handen håller man nere den andra mot huden. Gör den rörelsen ca 6-8 ggr fram och tillbaka. Rotera sedan runt naveln med små rörelser och just medsols, följer tarmarnas väg neråt, gör sedan uppifrån och ner från vänster mot höger sida också 6-8 ggr och sedan massera med större rörelser medsols så kommer det att ske saker. Jag hoppas du förstår hur jag menar, det är så enkelt när man vet hur det ska se ut…..Jag har masserat magen på mina barnbarn när det varit lite tjurigt ibland. Lycka till!

camsve09
2010-11-29 20:17
#39

# 32, 33 Förstoppningsdiarré är ganska vanligt vid långvariga förstoppningar. Precis som man kan tänka sig är det bajs som faktiskt tar sig ut löst… Vet många gamla och handikappade som fått äta blåbär, vitt bröd och annat som ska "stoppa upp" när problemet varit det motsatta egentligen. Lätt att misstolka!

magma
2010-11-29 22:53
#40

Jag har många gånger tagit hand om patienter som varit så förstoppade att de kräkts upp avföringen istället, svart och grynigt. Hoppas det ordnar till sig snarast!

chrand
2010-11-29 23:06
#41

Varning! Känsliga personer bör ej läsa detta…

Analsex brukar få igång magen. Om man nu gillar det…

Annons:
Honestyisdead
2010-11-29 23:11
#42

#41 Analsex kan vara farligt och man kan spräcka muskeln som gör att man kan hålla sig då man är nödig.

Och hur det skulle ha laxerande effekt är för mig en gåta.

chrand
2010-11-30 00:14
#43

#42 Nu ska vi kanske inte diskutera hur man utför analsex på ett säkert sätt här i detta forumet, men om du skulle spräcka ringmuskeln då skulle jag vilja påstå att det är våldtäkt. Syftet är njutning. Och det har ingen laxerande effekt utan det får igång magen så att du blir nödig och INTE går i flera dagar utan att gå på muggen.

LCHF-tina
2010-11-30 03:35
#44

Men nu får ni sluta skrämma upp mig, jag har varit på toa ett par gånger men de går ju fortfarande väldigt trögt. Jag ska tillbaka till sjukhuset och prata med dom…

chrand: håller med om analt^^ men jag börjar misstänka nån parasit/svamp i tarmarna så just nu känner ja mig inte tillräckligt fräsch för sånna aktiviteter XD

chrand
2010-11-30 12:06
#45

Ok, ja fy vad jobbigt med problem med magen. Hoppas att det löser sig för dig.

Internettan
2010-11-30 20:18
#46

I dubbel bemärkelse…

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
2010-11-30 20:39
#47

Se nu till att få ett lavemang.. sen kan du jobba vidare med vad övrigt som kan ligga bakom eller om det bara var något tillfälligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHF-tina
2010-12-01 04:50
#48

zepp: nu är det fixat, tack för dina råd och tips! magen är ju fortfarande långsam, men jag försöker ta reda på de bakomliggande orsakerna nu. Misstänker candida, men får se vad provsvaren säger :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: