Annons:
Etikettövrigt
Läst 7696 ggr
SirfalasEmy
2010-11-26 12:33

Njursten

Någon som vet hur lång tid det tar för en njursten att bildas?

Maken fick ont i ljumsken och de hittade en njursten. Han har dock inte fått ut någon synlig sten och nu är smärtan över.

Jag tror ju inte att det har med LCHF i sig att göra (har ätit så i två år nu), men jag funderar på om han kanske får i sig för lite magnesium tex. Han är inte så noga med att äta tex bladgrönsaker mm (och äter inte mjöl mm alls). Men han äter någon grönsak till nästan varje måltid.

Har läst lite om njursten och ledtrådarna verkar vara: C-vitamin (för mycket), magnesium (för lite) och sen då kalcium.

C-vitamin äter han ju mer nu än tidigare eftersom vi ser till att äta paprika o dyl. varje dag. Vad jag förstår så kan man inte överdosera C-vitamin genom mat, utan mer genom tillskott och det tar han inte.

Sen har vi Kalciumet då. Han äter mjölkprodukter (bland annat ost) men vad jag förstår så måste man ha tillräckligt magnesium för att kunna ta uppkalciumet?

Ja, och sen då är ju frågan åter igen hur lång tid det tar att bilda en sten. (han har aldrig tidigare haft stenar, inga som känts iaf.)

Annons:
dufva
2010-11-26 14:53
#1

En anledning kan vara långvarigt förhöjt blodsocker vilket medför att mer kalcium fälls ut i urinen.

LCHF borde råda bot på den orsaken.

MimLan
2010-11-26 14:59
#2

En sjukvårdsrådgivning pratar om stress som orsak.

SirfalasEmy
2010-11-29 11:07
#3

#1 Okej, ja han äter ju verkligen LCHF, med vissa undantag väldigt sällan.

#2 Det är också något att tänka på, ja…alldeles säkert. Det måste man nog jobba på hela tiden.

Jag funderar på om det kan vara så att stenen bildats tidigare, men inte gjort sig hörd förrän nu.

Nu har han iaf. börjat äta mer magnesium. Får se vad det kan göra.

starhawk
2010-11-29 11:19
#4

Får mig att tänka på en kompis, han hade varit på sjukhuset och sprängt njursten, sen gick han ner till toaletten och ställde sig vid urinoar-rännan, killen brevid såg väldigt förvånad ut när det plingade i rännan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: