Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Är så törstig nuförtiden ;-) salt njurar? orolig

2011-01-12 18:59 #0 av: joelholmquist

Hej.

Jag har sedan jag börjat med Lågkolhydratskost, fätt många hälsovinster och viktnedgång, men varför måste jag varje morgon dricka så mycket vatten? alltså redan innan jag ätit mina salta bacon ;-p

Blivit mer törstig sedan kostomläggningen.
Och förresten, allt salt i ost bacon m.m. hur mår mina njurar av det i längden?....bara lite orolig ;-p

Anmäl
2011-01-12 19:07 #1 av: Zepp

Helt standard iallafall i början skulle jag vilja säga.

Jag har då tröttnat på bacon, tar hellre färskt fläsk.

Och är man frisk behövern man inte vara rädd för salt.. får man för mycket i sig blir man törstig och kissar ut överskottet.

Anmäl
2011-01-12 19:32 #2 av: joelholmquist

Ok, jag får lita på att mina njurara är friska och pallar med då :-D

På tal om fläsk; är det mindre salt än bacon?

Sedan jag börjat med LCHF märker jag att en del saker är väldigt salta? :-o   för att inte tala om den lilla Alladdin-chokladbiten jag åt innan jul....fyyyy vad sött det var...och det vräkte jag i mig förut  knäppt :-)
Som om kroppen plötsligt fått mer skärpt ("normal"?) smakkänslighet.

Anmäl
2011-01-12 19:35 #3 av: Zepp

Färskt fläsk är inte saltat.

Tror det oxå är standard, allt smakar mer, så även salt och socker.

Anmäl
2011-01-12 19:36 #4 av: Joula

Orsaken att du är mer törstig kan mycket väl vara för att du får i dig mindre vätska via maten nu. Grönsaker, frukt, potatis, mjölk, juice osv... det finns många livsmedel med mycket vätska jag skulle tro att du äter mindre av nu, inte sant?

Anmäl
2011-01-12 19:49 #5 av: cream1

Om salt hade varit farligt skulle jag vara död för länge sen. Har alltid vräkt på med salt, dock har saltbegäret minskat sen jag började med lchf.

Kan hålla med de sk. "kostexperterna" om att det inte är bra med för mycket salt, men så länge du inte översaltar maten (vilket man i regel inte ska behöva med lchf, eftersom fett höjer smaken..)så behöver du nog inte oroa dig för dina njurar.

Hur mycket vatten dricker du på en dag? Tränar du? Om du alltid vaknar upp törstig kanske du dricker för lite.

Vill också upplysa om att bacon inte bör överkonsumeras pga att det innehåller natriumnitrit. Vissa ostar innehåller också detta cancerframkallande ämne så kolla på förpackningen innan du väljer ost. Bacon tror jag tyvärr inte finns utan, men jag vågar inte säga för mycket.

Byt hellre ut baconen mot mer naturlig mat att äta på morgonen, eller ät det åtminstonde inte varje dag. Det är mitt råd. Lycka till! =)

Anmäl
2011-01-12 19:49 #6 av: cream1

Om salt hade varit farligt skulle jag vara död för länge sen. Har alltid vräkt på med salt, dock har saltbegäret minskat sen jag började med lchf.

Kan hålla med de sk. "kostexperterna" om att det inte är bra med för mycket salt, men så länge du inte översaltar maten (vilket man i regel inte ska behöva med lchf, eftersom fett höjer smaken..)så behöver du nog inte oroa dig för dina njurar.

Hur mycket vatten dricker du på en dag? Tränar du? Om du alltid vaknar upp törstig kanske du dricker för lite.

Vill också upplysa om att bacon inte bör överkonsumeras pga att det innehåller natriumnitrit. Vissa ostar innehåller också detta cancerframkallande ämne så kolla på förpackningen innan du väljer ost. Bacon tror jag tyvärr inte finns utan, men jag vågar inte säga för mycket.

Byt hellre ut baconen mot mer naturlig mat att äta på morgonen, eller ät det åtminstonde inte varje dag. Det är mitt råd. Lycka till! =)

Anmäl
2011-01-12 19:59 #7 av: joelholmquist

Oj ok tack för alla råd och tips. :-D

Jo jag dricker kanske 2,5 l per dag och jag styrketränar och motionerar
regelbundet.

Av gammal viktväktarvana har jag alltid flaska vatten nära till hands.
Men det är just på morgonen som törsten slår till.

Oj, ska sluta med bacon och börja med fläsk samt hålla utkik efter läskigt natriumnitrit ;-p

Anmäl
2011-01-12 20:15 #8 av: cream1

Låter bra ;).

Du behöver förmodligen ännu mera vatten om du tränar. Framförallt om du svettas mycket.

Om jag tränar ett konditionspass på morgonen och tar i så pass att svetten bara rinner (!) så brukar jag behöva ungefär en halvliter vatten extra under dagen, trots att jag dricker hyfsat mkt under passet.

Så pröva drick mer i samband med träningen så kanske morgontörsten ger med sig :)

Anmäl
2011-01-12 20:17 #9 av: misty09

Jag har också blivit otroligt törstig sen jag börjat med LCHF fast min värsta törst infinner sig på kvällstid tyvärr. Detta innebär att nattsömnen blir lite störd. Har också märkt att all mat smakar mer söt eller salt. T.o.m vanligt dricksvatten smakar annorlunda, mer sött på något sätt.

Hoppas törsten ger med sig när kroppen vant sig.

Salt borde ju annars vara lite bra i detta fall, det binder ju kvar lite vätska i kroppen.

Anmäl
2011-01-12 20:43 #10 av: chrand

Det är ett övergångsbesvär. Efter ca tre månader normaliserade sig iaf min törst.

Det där eviga drickandet som förspråkas av många är fullständigt onödigt eftersom njurarna bara klarar av att ta hand om en viss mängd. Själv blev jag socialt handikappad när jag höll på på det viset eftersom jag behövde springa på toaletten en gång i timmen. Nu dricker jag när jag är törstig och det är helt underbart att bara kissa fyra-fem gånger om dygnet och slippa gå upp på natten.

Anmäl
2011-01-12 21:17 #11 av: [Stella69]

Lägg baconet i blöt över natten, så nitriten och saltet lakas ur, eftersom det är vattenlösligt. Baconet får en blekare färg  p.g.a. att nitriten försvinner, men smaken är lika god.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.