Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Lågt blodtryck och lchf?

2010-12-31 22:27 #0 av: Zabbio

Hur påvrkar lchf oss med lågt blodtryck?

Dels ligger jag på gränsen ibland (kan bli yr om jag reser mig för fort m.m.) men sen har jag en väninna med lite värre problem med blodtrycket.

Hon har även gjort en gastric bypass operation, jag vet att hon inte tålde fett i början men vet inte riktigt hur/om det ändrar sig med tiden.. någon med erfarenhet?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anmäl
2011-01-01 00:01 #1 av: [godisboll]

Jag sänkte mitt blodtryck ngt när jag började med LCHF och jag hade väldigt lågt från början. Nu senast hade jag 85/40, men det beror nog delvis på min undervikt. Jag lider inte speciellt mkt av mitt låga blodtryck, men jag måste tänka mig för och aldrig resa mig upp plötsligt tex, för då svimmar jag.

Anmäl
2011-01-01 12:41 #2 av: Zepp

Flera lågtryckare raporterar ännu lägre tryck på strikt kost, varför du får vara försiktig och pröva dig fram.

Okänt varför, men du kan iallafall se till att få i dig tillräckligt med salt, för kroppen använder salt för att hålla uppe blodtrycket.

Personer som genomgått GBP, sägs dumpa av olika livsmedel.. dvs det har en tendens att komma upp igen, och det kanske inte är så konstigt iomed att ingreppet så är de väldigt känsliga för olika saker.

Men ofta brukar de inte dumpa godis o läsk o sånt, vilket kanske hade varit någon nytta med?

"De vanligaste bieffekterna uppstår då patienten ätit för fort eller tuggat maten dåligt. Då kan illamående och kräkningar uppstå. Även så kallad dumpning kan drabba patienten. Det är ofarligt men obehagligt och uppstår då maten kommit ner för fort i tunntarmen. Dumpning yttrar sig genom yrsel, kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens. Diarréer kan uppstå då för fet mat har ätits."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastric_by-pass

Anmäl
2011-01-01 13:17 #3 av: Zabbio

#1 Ok, inget att rekommendera för henne då :)

#2 Min väninna har faktiskt varit väldigt noga med maten redan innan operationen.. äter mycket hälsosammare än jag (dvs. hemlagad husmanskost med fett, men förståss inte utan kolhydrater eftersom hon inte gått på någon kolhydrat diet) och inte särskilt mycket godis eller så. Så jag har lite svårt att förstå varför hon har gått upp så mycket i vikt, gissar att det ligger mest genetiskt osv. Men kan och vill förståss inte gå in på hela hennes livs och sjukdomshistoria på ett öppet forum :)

Sen hade det helt klart varit bättre om det var mer socker än fett som de blev känsliga för efter ingreppet, generellt.. Finns väl ingen som förespråkar rent socker för hälsan, så..

Men eftersom lchf inte verkar ha några omedelbara hälsoefffekter vid hennes situation så ska jag inte lägga  mig i eller förespråka något för henne heller, speciellt inte om det kan sänka redan lågt blodtryck. :) Det hade varit roligt att kunna hjälpa till, men hon klarar det nog bäst själv eftersom bara hon vet vad hon tål och inte numera..

Själv fortsätter jag som jag tänkt, så får vi se vad blodtrycket tycker om det. Än har jag inga besvär av det (mer än tillfälligtvis, men det kan vara tillfälliga järnbrister också), så jag får se hur ''illa'' det blir. Märker jag inte av det behöver jag ju inte oroa mig..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anmäl
2011-01-01 13:17 #4 av: Gitten

Lågt blodtryck är ett otvetydligt symtom på nedsatt ämnesomsättning och svaga binjurar. Jag skulle rekommendera er att gå till vårdcentralen och begär utredning för hypotyreos och binjuresvikt. Läs mer här: http://skoldkortel.blogspot.com/2010/12/svimmande-lucior-bor-aven-ga-till.html

Anmäl
2011-01-01 14:42 #5 av: Zepp

Joo.. man skall vara försiktig med att tala om för andra hur de skall äta.. speciellt när man knappt vet vad som fungerar för en själv.

Det finns som sagt flera orsaker till att man lägger på sig vikt.. förutom att äta fel, varav insulinresistens och hypotyreos kanske är de vanligaste.

Varav LCHF hjälper mot insulinresistensen, eller rättare sagt, det spelar mindre roll om man är resistent, då man inte äter så mycket som kan bli blodsocker.

Sen så.. med GBP så är iallafall tanken att man skall äta mindre, och då måste man koncentrera sig på essentiell näring.. varvid socker och vitt mjöl går fetbort.

Det blir lite samma som när man "bantar", man kan inte äta för lite då man iallafall måste få i sig all näring förutom energin, som då är tänkt man skall få en del utav från fettdepåer.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.