Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 44420 ggr
maximilianL
2011-01-24 20:15

Manligare med LCHF?

Fan alltså. Jag tror jag blir manligare med LCHF-kost!

När jag lever som jag lär (går dagliga morgonpromenader och baserar kosten på enbart animalisk föda, protein och fett) så händer någonting jättekonstigt med min kropp. Det blir som störst effekt efter några veckor/månader av konsekvent ätande.

Jag har blivit en riktig man… Typ… Fysiskt sett alltså!

Några exempel:

  • Muskler känns större och jag har en oerhört styrkekraft i hela kroppen. Motsvarande förut när jag gymmade 3-5 gånger i veckan. Jag är lika stark nu utan styrketräning!

  • Bredare axlar!!

  • Har fått öka från S/M till L/XL i tröjor.

  • Kraftigare käkben och större kindben. Ser typ 10 år äldre ut än tidigare.

  • Stora jävla armar och ben! Helt sjukt… Mina biceps mäter snart 40 cm.

  • Uthållighet, kan gå eller springa långa distanser utan vidare träning.

Äter mycket ägg, fläskkött, ost, och smör. Lite grönt vid sidan av det.

Nej, jag dopar mig inte Glad

Note: Jag är 180 cm lång och väger 96-97 kilo. När jag mönstrade till lumpen var jag lika lång och vägde 69 kilo. Då levde jag på gröt, pasta, och tonfisk… Typ.

Har förvisso mer fett på kroppen nu, men fan inte 30 kilos skillnad alltså. Jag ser inte fet ut idag, snarare stor. Om jag skulle tappa 10 kilo fett nu skulle jag se muskulös ut rent ut sagt…

Har fått muskler och annat hårt på kroppen som en galning!

Andra män med liknande erfarenheter? Glad

PS: kan tillägga att jag alltid har haft lätt att lägga på mig muskler OCH fett. Förmodligen en grottmans-gen. DS.

Annons:
Pasi
2011-01-24 20:33
#1

Ja, man blir både stark och hård i kroppen av LCHF, även om man inte tränar - vad jag märkt.

NOTE - En "riktig man" väger tresiffrigt!Flört

Inkanyezi
2011-01-24 21:56
#2

Nja, visst har jag märkt av det där, musklerna syns mer, och de är hårdare, men inte har jag blivit särskilt mycket större någonstans. Jag funderar faktiskt på att styrketräna för att få lite mer muskler på övre delen av kroppen. Mina ben ser ut som på fotbollsspelarna, men upptill är jag fortfarande lite spinkig.

Och vikten har omkring fyrtio kilo kvar till tresiffrigt.

maxiq
2011-01-24 22:32
#3

#1: Eller som jag brukar säga: "Allt under 100 kg är lite frökenaktigt" Flört

Grattis till inträdet i vuxenvärlden! Jag har alltid haft mycket muskler (just nu 53% enligt vågen) och har inte märkt någon markant skillnad sedan övergången till LCHF. Jag behöver dock inte träna för att underhålla dem utan det räcker med vardagliga sysslor.

P.S. "annat hårt på kroppen"? Skäms


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[stuxen]
2011-01-24 22:40
#4

Trevligt att höra.
Hoppas på det och väntar på att mina muskler skall växa 20 cm :P

Nej men hoppas verkligen LCHF eller 90% Animalier skall kunna resultera i riktigt bra resultat.

Denna kommentar har tagits bort.
Zepp
2011-01-24 22:49
#6

Generelt gäller väl träning och rätt mat för att växa i muskler-

Men det finns undantag, vid skräpmatsstudien fanns ett sådant, en kille som växte bra i muskelmassa på ökat kaloriintag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
affeejit
2011-01-24 23:49
#7

Jag började äta LCHF 2006 och min man har hängt på periodvis (har pendlat 10-20 kg i vikt) Sedan i somras äter han strikt LCHF. Han är liksom jag enormt sockerberoende och har alltid stressätit socker. Vi har båda sett en stor förändring i hans utseende.

Från att ha haft rätt mjuka "snälla"  drag, runda kinder, lite mage, inga tydliga muskler osv är han nu mkt mer muskulös. Axlarna är bredare, bröstpartiet likaså, midjan minskat (V-formad kropp idag) och ansiktet har fått mer maskulina drag. Detta helt utan att ha tränat. Han har inte alls gått ner så mkt i vikt denna gång, kanske 5-10 kg, men kroppen är annorlunda. Dessutom har även ngt annat vuxit, inte helt fel, men oväntat…. Tyst Har funderat kring detta, men aldrig hört talas om den effekten hos män? Eftersom att hormonnivåerna eventuellt kan balanseras med LCHF, många kvinnor märker att brösten "växer", midjan kommer fram, osv (mer kvinnliga drag), borde det kanske inte vara så underligt om män kan få mer maskulina drag?  Har inte vågat skriva ngt tidigare, men nu måste jag fråga… Är det fler som upplevt detta? *rodnar lite*

Pasi
2011-01-25 00:32
#8

#7 Ett problem som uppkommer både vid högt insulin, liksom högt kortisol, är att man blir mer androgyn ( ED och PCOS följer i metabola syndromets fotspår, där det ena ofta beror på lågt Testo och det andra på för högt). I första fallet, alltså med högt insulin, för att könshormonerna (Testo för män, Östro för kvinnor) minskar något; i det senare för att kortisolet konkurrerar med könshormonerna.
Där stoppade jag allt i samma gryta och rörde om så det knappt blev förståeligt - man kanske skulle flytta om orden…eller bokstäverna. *Trött*Flört

[hermes]
2011-01-25 08:38
#9

Jag måste instämma med #0. Men jag måste slänga in en brasklapp, då jag var riktigt överviktig (+50 kg) så kan jag inte säkert säga om det inte gömde sig lite muskler där under all fettvävnad hela tiden. Däremot kan jag konstatera att den kropp som nu börjar "smälta fram" är en mycket trevlig bekantskap som jag fortfarande inte är van att se i spegeln. Förvånad

Efter mer än 40 kilo minus på vågen ser jag idag att armar, överkropp och ansikte ser mer distinkt ut, mer muskulösa.

En kort komentar på #7 och storleken på … den-där Skäms Efter att gått ner så hände två saker; tack vara mindre fett runt om så ser den iaf större ut och jag orkar ju betydligt mer Flört

maximilianL
2011-01-25 09:35
#10

@Stuxen: allt du behöver är att äta uteslutande kött, ägg, fisk, smör, ost, etc. Komplettera med dagliga promenader och drick bara vatten, kaffe/te, och eventuellt lite rödtjut till helgen :D Grönsaker äter jag bara en gång om dagen, i små mängder.

Det måste vara hormonerna som gör detta!

Om alla spinkiga grabbar på gymmet visste om denna hemlighet skulle SATS, Friskis, World Class, etc. tappa medlemmar :P Och alla jävla kosttillskott skulle kunna gå i graven, vilket förmodligen vore för världens bästa.

maximilianL
2011-01-25 09:38
#11

@maxiq: hehehe :) annat hårt på kroppen, naturligtvis tänker alla på [den]! Jag menade skelett/senor/stommar och allt annat som håller uppe kroppen och gör den stark :)

Har inte märkt någon större skillnad på [den] ;)

Möjligtvis ökad sexlust och uthållighet, men det vetefan om det inte är lite placebo oxå. När man lever så här inbillar man ju sig lätt att hela världens problem löser sig om man bara äter LCHF :P

Däremot, min fysik skulle jag kunna bevisa i ett fyslab! Jag känner mig som en stor och stark jägare, vilket jag förmodligen är avsedd att vara av naturen också :)

maximilianL
2011-01-25 09:39
#12

@hermes: grattis till framgångarna och jag håller verkligen med om att man upptäcker nya sidor hos sig själv när fettet brinner bort.

Fy fan vilken karl man har blivit, inte sant? :)

maximilianL
2011-01-25 09:42
#13

@Pasi: i tonåren utvecklade jag så kallade "bitch tits" dvs. förstorade körtlar under bröstvårtorna. Då käkade jag mycket sockerrik kost, t.ex. bröd, snabbmakaroner, pulvermos, flingor, blodpudding, jadajada.

Det här kan vara en normal förändring i puberteten men samtidigt tror jag inte att tillståndet hade drabbat mig om jag inte hade haft höga insulinnivåer hela tiden.

Tillståndet kommer faktiskt tillbaka när jag äter kolhydrater/socker. Men håller jag mig till lågkolhydratkost och animalisk föda så får jag allt manligare drag som sagt.

Annons:
KarinJ46
2011-01-25 09:43
#14

Hehe jag ser just nu en ny reklamslogan framför mig:

- "Mer fett i kroppen gör susen för *******" Skäms

Fatta hur många män vi skulle kunna få över på LCHF med den reklamen! Skrattande

Wildrat
2011-01-25 09:43
#15

Det är ju känt att överviktiga män, eller främst pojkar får bröst. Inte så stora som kvinnor men större än de ska vara. Detta beror på östrogen som kommer av fettväven. De får troligtvis mindre testosteron också då både testosteron och östrogen tillverkas av samma grundsubstans.

maximilianL
2011-01-25 09:48
#16

Det är egentligen inget konstigt. Som Sten-Sture Skaldeman skriver: ät det du är avsedd för att äta så får du den kropp som du är avsedd för att ha!

Det är inte märkligare eller svårare än så.

Vi människor är inte gjorda för att äta 5-6 mål varje dag och hålla jämna blodsockernivåer och komplettera med kosttillskott och grönsaker och frukt. Vi är avsedda för att äta när vi har tillgång till föda och äta sådan föda som vår kropp behöver.

Alla män vill känna sig manliga, liksom alla kvinnor vill känna sig kvinnliga.

Jag har hört talas om kvinnor i 50-årsåldern som har blivit GRAVIDA (!) efter övergången till animalisk föda.

Jag har hört talas om äldre män som blivit vitala som de vore 25 år igen!

Och det mest ironiska är att vi har "upptäckt" detta nu på senare tid, vilket varit en självklarhet i tusentals år innan jordbrukssamhället! Haha.

Inkanyezi
2011-01-25 09:50
#17

#14

Jo, det kanske vore dödsstöten för tallriksmodellen.

maximilianL
2011-01-25 10:04
#18

En intressant detalj gällande olika träningsformer och "manlighet"…

När jag har kört löpträning vid sidan om LCHF har effekten av "manlighet" blivit betydligt mildare och jag får åter smalare/spinkigare och mer pojkaktiga drag under loppet av någon månad.

Promenader har inte den effekten alls.

Inte styrketräning heller.

LatMask
2011-01-25 10:42
#19

Oj - plötsligt fick LCHF fem miljoner nya anhängare - och alla är killar…

maximilianL
2011-01-25 11:10
#20

Skrattande

Annons:
Sindri
2011-01-25 11:25
#21

Mailat tråden till vissa i min adressbok. Gissa vilka?

maxiq
2011-01-25 11:44
#22

De inte fullt så manliga? Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

LatMask
2011-01-25 13:51
#23

Kan det vara hormonerna som gör att så många kvinnor går ner i vikt på LCHF utan att "tappa brösten"? Har för mig att Doc har haft något inlägg om detta på sin blogg.

parsley
2011-01-25 15:54
#24

Man kan känna sig rätt kvinnlig på LCHF-kost också.Tungan ute

JAUS
2011-01-25 16:16
#25

Vill man ha ännu större effekt på hormonerna, så kan man dra ner på proteinet i perioder också och äta mer fett. Då blir insulinnivåerna extra låga och de övriga hormonerna skjuter i höjden. Cykliskt proteinintag kalllas det. Det finns en tråd om det här.

maximilianL
2011-01-25 17:33
#26

Vore kul att se om det har mycket med genetik att göra eller om även de smalaste personerna på det här forumet kunde skicka upp en positiv rapport :)

Enda reglerna är:

* Låt det gå minst 2-3 månader

* Ät bara animalisk föda och LITE grönsaker, inte alls till varje måltid.

* Minimera kolhydraterna på alla möjliga sätt.

* Ät ordentligt, svält inte!

* Större måltider är bättre än regelbundna måltider. 2-3 måltider om dagen räcker. Tänk vargmage!

* Feta köttbitar, typ fläsk, bacon, fläskkarré/filé, färsbiffar, eller ägg är stommen i varje måltid

* Fisk och fågel går bra men välj de fetaste alternativen och komplettera gärna med ännu mer fett, typ smör.

* Gå morgonpromenader om minst 30 minuter 4-5 dagar i veckan, innan frukost.

* Testa att skippa frukosten ibland och se om det ger ngn skillnad.

* All uthållighetsträning typ löpning, cykling, simning, är lite si och så. Varje gång jag själv har lagt in någon form av högpuls/förbränningsträning så har jag fått ett annat resultat, blivit magrare istället för "manligare".

* Tung styrketräning verkar vara helt ok, men är absolut inte nödvändigt.

* Enda kosttillskotten jag har ätit är magnesium/kalium ("B-Calm" kallas sorten) och D-vitamin. Inget annat.

LatMask
2011-01-27 21:14
#27

Älskar den här tråden… Synd att jag inte har någon älskare att visa den för… Kyss

Annons:
maximilianL
2011-01-30 08:38
#28

Alkohol?

Jag dricker bara rödvin när jag är ute på afterwork eller går på fest. Och det är inte regelbundet alls, kanske någon gång per månad.

Det lustiga är att alla andra (sparris)män omkring mig dricker öl, och skrattar åt mig som väljer vin ;P

Pasi
2011-01-30 17:03
#29

#28 Öl och jordnötter är en fin kombination om man vill ha höga doser fytoöstrogen och bli lite mer androgyn.Flört

Inkanyezi
2011-01-30 17:17
#30

#29 Soja borde väl ändå vara grejen om man vill minska sin "manlighet"?

Pasi
2011-01-30 17:33
#31

#30 Förstaklassigt hjälpmedel för minskad manlighet - men smakmässigt kanske inte lika lockande med sojabönor till ölen.Tyst

Jerker63
2011-01-30 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Apropå överviktiga mäns bröst:

DesK
2011-01-30 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Vilken härlig tråd! Glad Det var någon som sa att bilderna på min sambo som gick ned 25 kilo genom att skippa kolhydraterna, skulle passa i den här tråden, så här kommer de:

Före

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2011-01-30 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Efter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
yvonnel
2011-01-30 18:51
#35

Detta var en rolig tråd att läsa, läst faktiskt om vissa delar en gång till. Ha, Ha.

LatMask
2011-01-30 21:39
#36

Det var jag som fastnade för din sambos härliga före-efte-bilder, Desireé!  Och ja, det handlar verkligen om att bli manligare - grr… Flört

parsley
2011-01-31 14:54
#37

#32 LOL

#31 Om jag tolkar dig rätt så är den nya repliken i sällskapslivet: "Hördu, grabben, jag gillar när du äter jordnötter till ölen. Det gör dig så kvinnlig."

KarinJ46
2011-01-31 14:55
#38

#32 HAHAHA

LatMask
2011-02-05 15:50
#39

Va! Innehåller öl fytoöstrogener?! Eller har jag missuppfattat nåt totalt??

Pasi
2011-02-06 00:56
#40

#32 Skrattande

#37 Japp, det är den som gäller!

#39 Japp! Från Fass om Hormonrubbningar - "Även alkoholöverkonsumtion (öl innehåller östrogen; kemisk kastration!)".

LatMask
2011-02-06 14:39
#41

Jag är förstummad… Så alla killkompisar man hade i tonåren, som drack öl varje lördagkväll, var ute på det sluttande planet?

Annons:
maximilianL
2011-02-06 16:34
#42

Haha det är ju askul. Alla machomän dricker ju öl hela tiden och skryter om det.

Fan va o-macho att utsätta sin manliga kropp för östrogen! :)

Stackars osäkra machomän som måste följa grupptrycket :P

pionens
2011-02-06 17:18
#43

Ohhh…min man ska sluta med öl nu och gå över till strikt LCHF kost efter att jag läst detta för han….och gällande att kvinnor får större bröst…hade jag vetat det så hade jag inte behövt lägga 45000,- på min bröstoperation, fast mannen blev glad att dom kommer att bli större Kyss

LatMask
2011-02-06 17:40
#44

Hahaha, underbart! Hittar vi bara på ett sätt att få ut det här i världen så har ingen annan kost en chans…

parsley
2011-02-07 12:53
#45

Hur är det med whiskey? Manligt eller omanligt? Finns det några proportioner mellan öl och jordnötter att ta hänsyn till?

LatMask
2011-02-14 13:16
#46

Halar upp den här tråden till vår nya medlems förnöjelse!

magma
2011-02-14 13:36
#47

Jisses vilken rolig tråd att läsa… Skrattande

Jojo55
2011-02-14 13:59
#48

Vad gäller sexuell prestation och lust så är det väl klart att man känner sig läckrare och orkar mer när man blir smal och fin? Det är väl ungefär som att få en ny och fin bil, man vill provköra den! Flört

Vad jag försöker säga är att det kanske gäller oavsett vilken diet man går på, har blivit smal så är det definitivt en boost för sexlivet, det märkte jag även när jag hade gått ner 25 kg. på viktväktarvis.

Annons:
Inkanyezi
2011-02-14 14:04
#49

#48 Det kan kanske stämma på den som går ner i vikt, men jag har inte minskat i vikt under min LCHF-tid, och ändå har jag och min fru lagt märke till den här skillnaden. Kanske inte lika markant som när jag slutade med en viss medicin som i stort sett helt tog bort lusten, men inte desto mindre har både lust och förmåga ökats under tiden med LCHF. Jag tror inte att det bara hänger ihop med vikten. Kan det ha med hormoner att göra?

Jojo55
2011-02-14 14:09
#50

Kanske är det speciellt markant vid LCHF p.g.a. hormonpåverkan men gäller nog generellt vid viktminskning.

Inkanyezi
2011-02-14 15:00
#51

Det har förts fram mer än en gång att fettvävnaden inte är inaktiv. Den utsöndrar hormoner, och inlagringen av fett styrs också av hormoner. Jag gissar att det inte är fullt utrett vilka hormoner som är inblandade, men en gissning är att östrogen kanske inte stärker libido vare sig hos kvinnor eller män. P-pillren anklagades ju för att minska lusten. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det hänger ihop på något sätt.

Kamikazee
2011-02-14 15:13
#52

Av någon anledning fick jag för mig att trådstartaren var en kvinna när jag läste rubriken. Blev riktigt orolig där ett tag, tills jag läste hela inlägget. Att en man blir manligare är ju bara positivt - hade varit betydligt värre om det var en kvinna som blivit manligare ;-)

Inkanyezi
2011-02-14 15:46
#53

#52

Visserligen nämns manlighet, och det det är väl ganska klart att det är något som kan betyda mycket för just en man, men det finns en klart allvarlig ton i den här ganska glättade diskussionen.

Fytoöstrogener, som förekommer i många vegetabiliska livsmedel, kanske mest framträdande i de som baseras på soja, har klara effekter på kroppens utveckling hos unga människor. De kan göra utvecklingen tidigare hos flickor och fördröja den hos pojkar, men dessutom ge dem typiskt kvinnliga drag, som bröst.

Optimal föda skapar sannolikt goda betingelser för alla kroppsliga funktioner, också fortplantningen. Vi har märkt att kvinnor kan få lättare att bli gravida på den här kosten, och det finns en del tecken som tyder på att också män kan dra fördel av en mer artanpassad föda. Det vore inte det minsta konstigt om man skulle få liknande resultat vid en vetenskaplig utvärdering. Vi vet ju med säkerhet att ätstörningar också kan ge störningar i fortplantningen, med bortfall av menstruation och infertilitet. Liknande iakttagelser har man gjort på djur, så en hypotes om kostens inverkan på fortplantningen torde knappast vara särskilt kontroversiell.

Och just i det här avseendet skiljer vi oss inte från andra djur; våra kroppsliga behov måste tillgodoses för att vi ska fungera optimalt också när det gäller alla funktioner som är viktiga för fortplantningen. Där inkluderas också vår förmåga att ta hand om avkomman, eftersom våra barn inte klarar sig själva lika tidigt i motsvarande grad som de flesta andra djur. Vi behöver stöd av våra artfränder under mycket lång tid efter födelsen.

Där om någonstans kunde en spjutspets sättas in när det gäller forskning om våra förutsättningar för ett fullvärdigt liv. Om de som äter artegen naturlig föda också blir mer fertila och får bättre förutsättningar för att långsiktigt sörja för avkommans välfärd, då är det ganska stort. Om vår risk att insjukna i t.ex. diabetes typ 2 minskar, så ökar vår förmåga att sörja för våra barn på flera olika sätt. Om vi kan leva friskare även sedan barnen har blivit vuxna så belastar vi dem mindre, vare sig vi skulle tas om hand i familjen som i vissa kulturer, eller om vi tas om hand kollektivt när vi börjar tackla av.

Vi är flera här som har barnbarn och har kommit in i den "tredje åldern", och åtminstone jag upplever att min bättre kroppskondition har blivit ett lyft för mig och att den ger mig mer möjligheter till aktiviteter som hade varit otänkbara om jag hade varit sjuklig. Och sexlivet är inte det enda.

LatMask
2011-03-25 16:10
#54

Den här tråden är alldeles underbar… som sagt, om det här blev mer känt, skulle vi få hur många nya anhängare som helst, alla män…

Som jag minns från min barndom var killar "killigare" då. De här mjuka, småfeta killarna fanns inte då. Eller är jag uppväxt i "macho-land"? (Norra Norrland) Vi åt iofs mycket potatis och bröd, lite makaroner då och då, sällan ris. Vi åt framförallt väldigt lite socker, ingen läsk mm. Sojaprodukter hade vi inte hört talas om…

magmun
2011-04-20 23:27
#55

om man med manligare menar att libidon fått en mer "pigg vinkel" och att det där med "pigg vinkel" på morgonen åter kommit tillbaka efter ett antal år utan, så är jag definitivt manligare idag än innan min kostomläggning.

Annons:
LatMask
2011-04-21 12:09
#56

Aaa… pigg vinkel, det låter inte fel! HUR kan vi sprida detta budskap över världen?

maxiq
2011-04-21 12:19
#57

Vi måste helt enkelt stå upp för LCHF!

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

LatMask
2011-04-21 18:11
#58

Ja, maxiq! På ALLA sätt! Hmm, hur gör vi tjejer…?

Förresten, maxiq, en liten diskret fråga - din nya signatur, är det något hmm… personligt med den eller är det bara en mysig låt eller så? Cool

Jenny40
2011-04-21 19:31
#59

Det här var verkligen en rolig tråd att läsa… Skrattande

Jenny

maxiq
2011-04-22 13:09
#60

#58: Om jag säger så här… Just nu, den här helgen, är det solsken i hela mitt liv!

Cool


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

LatMask
2011-04-22 16:48
#61

Härligt att höra, maxiq! Kram, och krama vidare!  Skrattande Även här lyser solen… Hm, gillar solen i ditt liv pizza, eller är det  LCHF som gäller? Kanske nån trevlig typ från kryssningen i april?

LatMask
2011-04-22 17:44
#62

Men frågan går samtidigt vidare: Hur berättar vi tjejer (i alla åldrar) att LCHF gör att hormonerna får en extra skjuts? Vilket har diverse behgliga följdverkningar, för både kvinnor och män…

Borde kanske tipsa Doc? Det han tar upp på sin blogg brukar få genomslag!

Annons:
[CarnageCandy]
2011-04-22 18:53
#63

Haha, LCHF reproducerar alltså klassiska könsbundna utseendeuppfattningar på ett nytt sätt… Som #7 undrade och pratade om har jag också upplevt: bredare höfter, smalare midja, mer definierade kurvor över hela kroppen helt enkelt - aldrig känt mig kvinnligare!

Däremot det där med ökad sexlust har jag aldrig upplevt sen jag började med LCHF, men det har nog mer att göra med att det samtidigt varit rätt omvälvande och stressiga två år. Vad är det nu man ska äta för sexlusten, linfrö…?

Brynhilde
2011-04-22 21:24
#64

Själv har jag märkt att klimakterieprocessen har avstannat.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

LatMask
2011-04-23 09:32
#65

Klimakterieprocessen avstannat? Hur menar du då?

Brynhilde
2011-04-23 11:24
#66

Jag har fått tillbaka en regelbunden mens. Jag är 53 år och i fjol (när jag inte åt lchf) hade jag mens var tredje månad och i mindre mängd. I år (med lchfkost) har jag haft mens regelbundet fyra gånger. Jag har varit hos gyn. och det var inget fel på mej.

Det var likadant för fyra år sen när jag började äta lchf för första gången i mitt liv. Därav min slutsats att klimakterieprocessen avstannat lite.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

maxiq
2011-04-23 13:21
#67

#61: Hmm… Ja någon som jag "tog med" mig på kryssningen, ja. Självklart en LCHF:are! Något annat finns väl inte?

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

mickep
2011-04-23 16:41
#68

Tjena.   Jag kör LCHF sen en tid nu, tappat ca 15 kg so far. Har väl för mycket "stoppning" kvar ännu för att se nån muskel ;) men har märkt av något annat. Jag känner mej mer "stridig" än tidigare, måste väl vara hormoner det med kan jag tro? Inte så att jag studsar upp mott allt jag ser, är ju snart 50 hehe, men ändå, märker skillnad.

Inkanyezi
2011-04-24 12:11
#69

Det blir bara bättre med åren det där.

Annons:
Hanveden
2011-04-28 07:31
#70

Fler vill och behöver läsa…

skogsstjärnan
2011-04-28 20:29
#71

Puuuh… Vad lättad jag blir av att läsa den här tråden! Flört

Har dryga 6 kg övervikt kvar enligt BMI och sedan vill jag ner lite till (har gått ner 15 kg so far) och har varit riktigt nervös över att det inte ska finnas några bröst kvar när jag är klar!!! Haha. Men här hittade jag en lösning på det problemet och ytterligare ett skäl att fortsätta med LCHF.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Jenny40
2011-05-08 23:39
#72

#71

När jag började med LCHF i början på 2009 gick jag ner från 80 kg till 55 kg på mindre än ett år. Har iof sig aldrig haft några stora bröst, men när man går upp i vikt lägger man på sig fett även på tuttarna. Så visst märkte jag skillnad efter att ha gått ner 25 kg fick minska bh:n med en storlek. Men vad sjutton gör det!!  
Finns ju så många andra fördelar med LCHF om man äter rätt och rör på sig regelbundet. Flört

Jenny

skogsstjärnan
2011-05-09 11:11
#73

#72 Det har du rätt i! Jag är hellre smal och pigg med mindre bröst, än tjock och trött med större… Kyss

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Hanveden
2011-06-11 08:47
#74

Nu när det är försommar och pollenperioden är över för mig, så är livet på topp igen och trots min ålder känns det som i tonåren med åtrån. Eftersom föremål finns att åtrå så kan jag inte klaga på "gubbens" förmåga eller frekvens heller…

Det skyller jag definitivt på LCHF.

Ha det bra i hänryckningens tid!

mLCHFh Cool .

LatMask
2011-06-11 10:48
#75

"Föremål" i stället för "person"? Menar du…äh..hmm… Skäms

[Bärnsten]
2011-06-11 11:31
#76

Det blev många skratt när jag läste den här tråden Skrattande

Hoppas mina hormoner aktiveras också så småningom, de hamnade i dvala runt 90 kg-strecket.

Annons:
crinalina
2011-06-11 15:03
#77

Vilken underbar tråd, jag önskar att min (engelska) sambo förstod svenska. Inte för att det behövs, men det skulle ju inte skada! hahaha

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Hanveden
2011-06-12 10:41
#78

#75

Skall kanske precisera mig. Älsklig person med föremål som mitt föremål sammarbetar förträffligt med…

Ha det bra och älska varandra!

mLCHFh  Flört .

maximilianL
2011-06-12 12:49
#79

Verkar vara stor efterfrågan på riktiga män och manlighet. Kanske ska avverka en bok om ämnet? :)

LatMask
2011-06-12 17:53
#80

Eeeh, Max, menar du att du ska skriva en eller…?

LatMask
2011-07-02 19:13
#81

Halar upp den här tråden för Freddies/FatBoys information!

maximilianL
2011-07-10 12:22
#82

Vad betyder "Halar upp"?

Och vad betyder "Freddies" eller "Fatboys"?

LatMask
2011-07-10 17:14
#83

Oj, ursäkta! Vi "gamlingar" på Kif är nog lite insnöade ibland…

Halar upp innebär att jag gör ett nytt inlägg i en gammal tråd, så att den i alla fall tillfälligt hamnar bland de översta inläggen. I det här fallet var det FatboySlim (nick här) som hade en fråga om "omskapning" av kroppen åt det manligare hållet. Jag tycker att den här tråden svarar jättebra på detta!

(I själva verket heter FatboySlim Freddie och har den läsvärda bloggen www.sverigesfetaste.se)

Annons:
Hanveden
2011-10-02 14:59
#84

LatMask. Då är det tid att "hala upp" den här tråden igen…

Då kanske vi kan få de återstående 45 nya medlemmar så vi blir

16000 nu i helgen…

Med LCHF hälsningar  Flört .

LatMask
2011-10-02 16:09
#85

Tack, Hanveden! Jag hade nästan glömt bort den här tråden, men visst är den rolig att läsa! Och nu fattas det bara 44 medlemmar till 16 000!

LatMask
2011-10-23 12:56
#86

Idag skriver åtta allmänläkare i SvD om läkemedelsföretaget Bayer, som bedriver en kampanj: "Reklamkampanj ett hot mot männens hälsa".

Det handlar om att Bayer, via länken www.letstalkballs.se vill att män ska testa om de har låga testosteronvärden eller ej. Har de det, har Bayer förstås ett läkemedel mot det.

Läkarna påpekar att testosteronbehandling kan ha biverkningar, t ex ökad risk för prostatacancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

OK, så långt. Men så tittade jag efter vad det var för frågor (LatMask är ju en 55+ kvinna, så jag har ju ett visst intresse av att männen i samma ålder ska hålla sig pigga…) och baxnade!

Har du minskad sexlust, för lite energi, känner du dig trött och håglös, har du fått minskad styrka och uthållighet, har du blivit kortare (!) har din livsglädje avtagit, är du nedstämd/grinig, har du mindre kraftfull erektion, har du sett en försämring i förmågan att idrotta, somnar du efter middagen, har du fått en försämring av arbetsförmågan?

Detta låter ju för eländigt! Så här vill jag inte ha mina jämnåriga karlar!  

MEN läkarna tycker uppenbarligen att det är helt normalt och vill absolut inte att det ska behandlas! "Vid 60 års ålder har 20-25 % testosteronvärden under referensvärdet". En gradvis nedsättning av energi och kraft (…) är normalt för åldrandet".

Tack och lov att vi känner till ett medicinfritt sätt att förbättra hormonnivåerna! Skrattande

LatMask
2011-10-23 13:00
#87

Läkarna får mothugg i en del kommentarer, t ex denna:

"Tycker det är väldigt konstigt att det ska bli sådant ramaskri över en kampanj för behandling mot lågt testosteron. Lågt testosteron är kopplat till impotens, svåra depressioner och orkeslöshet. De människor som lider av detta blir vanligen nonchalerade och istället för att behandla orsaken får de äta psykofarmaka och andra läkemedel som endast maskerar symptomen.

Varför är just testosteron så demoniserat? Det är ingen som tycker det är konstigt att äldre kvinnor kan få östrogen, vilket även det är kopplat till vissa risker.

Det jag dock tycker är värst med dessa läkares inlägg är den besserwisser attityd som svenska läkare ofta har - speciellt allmänläkare. Det endokrina systemet och hur det påverkar kropp och psyke är ett otroligt komplext område vilket knappast avhandlas i någon vid utsträckning under en grundutbildning till läkare.

Det hade varit lättare att ta ett debattinlägg som detta på allvar ifall det kom från specialister i internmedicin (endokrinologer t.ex.) som faktiskt jobbar med området och har en djupare förståelse för det hormonella systemet.

Slutligen anser jag att det är upp till var och en att i samråd med en opartisk och seriös läkare överväga denna typ av behandling om det finns grund för det. Det är patienterna som får lida i slutändan när läkare av ren personlig övertygelse vägrar att ens diskutera en behandlingstyp. "Läkares vi-kan-allt attityd ett hot mot folkhälsan"

keja01
2011-10-23 14:05
#88

Testosterontillskott är inte doping när det inte överdoseras.

LatMask
2011-10-23 15:58
#89

Nej, en del pratar om anabola steroider, men det handlar det väl inte om här?

Tycker jag ser en hel del män som "tappar gnistan" redan vid 50. Det kan inte vara kul för deras fruar…

Hanveden
2011-10-26 17:31
#90

#89 Hur många fruar har serverat nyckelhålsmärkt müsli till sina män i tron att det är bra mat?

Så här tog två herrar hand om för hög testosteronhalt i slutet av 1800 talet. Se sidan 11…

mLCHFh  Cool .

Annons:
[Nerdy]
2011-10-26 17:47
#91

Nej, men jag är tjej. Känner dock igen det där med hormonförändringar. Har istället blivit "kvinnligare". Fått megabröst. Så kan det gå. (Lite jobbigt tycker jag nog! Konstigt och ovant.)

Hanveden
2012-01-09 16:55
#92

I Expressen står det om att LCHF är en kost som gubbar gillar och jag förstår varför…

Med LCHF hälsning  Cool .

PS Den här gubben Gifte sig 11/11 -11. DS

Inkanyezi
2012-01-09 18:04
#93

Jag tar mig friheten att citera Expressen-artikeln, som när man jämför med Kellogg och Graham ger ytterligare en dimension till Hellenius svammel:

Sätt gränser

- Lär dig att säga nej. Skriv nej på en liten lapp som du har i byxfickan som kan ta upp och fingra på. Lär dig prioritera och sätta gränser, säger Mai-Lis Hellénius.
Hon får medhåll från Karin Schenck-Gustafsson, professor i kardiologi och överläkare på hjärtkliniken vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna samt chef över Centrum för Genusmedicin vid KI. Hon fyller i:
- Ät Medelhavskost, inte så där LCHF som alla gubbar gillar.

Nu kanske det finns en viss risk att man som gubbe fingrar på något helt annat, och det skulle inte Kellog ha gillat. Hellenius har inte nämnt hur hon ställer sig till könsdriften, men man skulle ju kunna misstänka att de är i någon slags maskopi om man gillar konspirationsteorier.

Men LCHF kan onekligen ge en ny dimension till "det äkta ståndet".

Ary
2012-12-06 21:43
#94

"Puffar" den här tråden för att den fick mig att gapskratta flera gånger. Skrattande

Inkanyezi
2012-12-06 23:40
#95

Någon kanske undrar över min kommentar om Kellogg i inlägg #93, men det är en passning tillbaka till inlägg #90 där det länkas till Sexologinytt, som har en artikel i Sexogolinytt, skriven av Lilja Warg där herrarna Kellogg och Graham omnämns. Hela artikeln är intressant läsning, men passusen om Kellogg och Graham återges nedan.

Ganska intressant egentligen, att Corn Flakes, majsflingor, avses minska libido. Det stämmer ju med våra iakttagelser om att LCHF ökar den.

Sexologinytt nr 3, 2005, sid 11>

  • Två framstående personer som förespråkade degenereringsteorin och fördömde onani var Sylvester Graham samt John Harvey Kellogg, vars namn dock i dag är mera kända som varumärken inom livsmedelsindustrin. Det som många däremot inte känner till är att dessa produkter, Graham Crackers samt Kellogg's Cornflakes, framställdes som en slags hälsokost som indirekt skulle motverka onani och därigenom degenerering (Money, 1986).
    -
    Graham var strikt vegetarian och ansåg liksom många av sina samtida att orsaken till den sexuella lusten var animalisk föda samt kryddor. Han ansåg att allt sex skulle undvikas, även mellan gifta makar, varför antalet samlag skulle minimeras (till högst 12 gånger per år). Hans tre främsta hälsoprinciper var mat, motion och avhållsamhet. År 1834 gav Graham ut boken A Lecture to Young Men som kom att bli mycket inflytelserik och som inspirerade antisexuella moralister under hela 1800-talet, däribland Kellogg, som var hans absolut mest namnkunnige efterföljare.
    -
    Kellogg hade magkirurgi som sin främsta expertis men hans medicinska hobby var olika former av okryddad hälsomat som skulle minska sexlusten. Privat skall han ha levt som han lärde och lär aldrig haft sexuellt umgänge med sin egen fru, utan paret sov i skilda sovrum. Däremot adopterade paret 42 barn i ett försökt till rasförbättring. Det har däremot spekulerats i att han var s k klismafil, varför han i s f fick ett sexuellt utlopp genom sina dagliga lavemang (Money, 1986; Money, 1997).
    -
    På sin tid var han även framgångsrik i sin kamp mot onani. För att förmå pojkar som inte tycktes kunna sluta onanera, trots upprepade försök att stävja ovanan, rekommenderade han att förhuden skulle sys ihop med silvertråd, och om tillståndet inte avhjälptes rekommenderade han omskärelse utan bedövning. För flickor rekommenderade han helt enkelt att man skulle bränna bort klitoris med syra. Kellogg skrev flera böcker om hur sex gav upphov till fysiska handikapp och moralisk degenerering, liksom han öppnade ett hälsohem för män vars sexuella utsvävningar ansågs ha gett dem problem med hälsan.
    -
    År 1879 publicerade Kellogg boken Plain Facts for Old and Young, som bl a behandlade de påstådda farorna med förlust av sädesvätska och som såldes över stora delar av den engelskspråkiga världen. Mycket av dess framgång berodde på de medicinska råden som inkluderades, och som gav den övriga antisexuella fanatismen i boken trovärdighet i läsarens ögon.
    -
    Han gav även detaljerade instruktioner till föräldrar för hur de skulle kunna överaska sina barn i akten, så som att smyga sig inpå barnen när de sov och slita täcket av dem. Kellogg påstod bl a att en hand i närheten av en erektion var ett säkert tecken på onani. För de föräldrar som inte lyckades avslöja sina barn skrev Kellogg ned en lista över 39 olika tecken och symptom, som skall ha varit så allmängilltiga att inget barn eller någon ungdom kunde vara oskyldigt i ögonen på misstänksamma föräldrar (Money, 1997).
    -
    Kellogg levde fram till 1943 och fick se världen förändras till en plats där hans åsikter om onani (vilka han aldrig reviderade) kom att till stor del bli anakronistiska. Ironiskt nog blev både Grahams och Kelloggs matprodukter sötade efter deras död, vilket strider starkt mot deras ursprungliga syfte och upphovsmännens antisexualism.

Hanveden
2012-12-25 17:47
#96

Putt…

yvonnel
2012-12-26 22:46
#97

#95

Hur får man ut den berättelsen till den allmänna allmänheten? Cornflakes skulle dyka brant på börsen om detta kom till praktisk kännedom.

Ev. till fördel för LCHF.

Annons:
Hanveden
2013-01-07 18:13
#98

# 97

Det finns säkert många müsli och cornflakestillverkare i dagsläget som inte är så intresserade av att den ursprungliga framställningen var avsedd som en slags hälsokost som indirekt skulle motverka onani och därigenom degenerering.

mLCHFh  Cool .

Internettan
2013-01-08 08:49
#99

Lite underligt att skapa en produkt som särskilt ska stävja sexualiteten och som  är gjord av bara majs. Åt man inte redan mycket bröd på den tiden? Och använde man inte majs i Amerika redan? Vad var det för speciellt med dessa flingor?

"Every point of view is a view from a point."

Kalle-B
2013-01-08 09:26
#100

#99 -  Tanken var väl att Corn Flaces skulle ersätta sånt man som man blev kåt av, tex bacon och ägg. Så uppfattar jag när jag läser #95

Internettan
2013-01-08 09:54
#101

Ja, så kanske det var. Tänkte mest att det i praktiken blev att det ersatte brödet.

"Every point of view is a view from a point."

Hanveden
2013-04-16 01:24
#102

Den här tråden behöver en putt…

mLCHFh  😎 .

SpurtAnne
2013-04-16 07:05
#103

Jag har också fått en "manligare" kropp med lchf, men jag tränar på gym en del. Max 3 ggr per vecka, men vilka resultat. Jag känner mig hård och stark i hela kroppen. Jag gick ner 4 kilo i början på lchf och efter ett halvår började jag träna på gym för att gå upp i muskler. Nu har jag snart gått upp de där 4 kilona, i muskler! Det på ca 6 månader. Dessutom, när jag varit lika smal förut har tuttarna försvunnit och blivit som slappa taxöron men de är jättefina nu, om jag får säga det själv.

🙂

Jag var lite orolig att de skulle försvinna helt med träningen men de är intakta! Jag känner mig kvinnlig OCH stark och trivs superbra med min nya kropp!

Marianns LCHF Mat & bak
2013-04-16 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Skulle nog säga att så är fallet ja, dock har ingen styrketräning föregått denna förvandling.

Annons:
Hanveden
2013-11-13 19:38
#105

Firade tvåårig bröllopsdag i måndags…

Lev väl på LCHF. Så här tolkar professor Göran Petersson Chalmers bokstavskombinationen:

Det helt centrala i beteckningen LCHF är LowCarb som står för minimering av kolhydrater. Beteckningen HighFat kan ses som en protest mot tidigare kostråd inriktade på mindre fett. Viktigare blir nu val av hälsoriktiga fetter och HF kan då lämpligen stå för HealthyFat.

mLCHFh  😎 .

LaLj
2013-11-13 20:16
#106

Enligt Karolinska sjukhusets Livsstilsmottagning och dess vidareutbildning för dietister och sjuksköterskor så är en av nackdelarna med LCHF impotens.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10346/Karolinska-bedriver-skrackpropaganda-mot-LCHF-i-vardutbildningar.aspx

Ibland vill man bara skrika rakt ut och slänga något tungt i huvudet på den som råkar passera just då.

Suck och stön.

Hanveden
2013-11-13 20:55
#107

# 106

Den här tråden skulle behöva läsas av Matthias Lidin vid Karlolinska Universitetssjukhusets Livsstilsmottagning…

mLCHFh  😉 .

Hanveden
2014-10-02 14:39
#108

Dags att "hala upp" den här tråden… mLCHFh B-).

Hanveden
2016-03-31 00:03
#109

Hur går det med er "morgonvinkel" alla män? Eller har ni gått tillbaka till öl och corn flakes.

Jag äter fortfarande LCHF och kan inte klaga… Är numera äkta folkpensionär!

mLCHFh 😎.

Inkanyezi
2016-03-31 07:04
#110

I januari firades vår trettonde bröllopsdag i Santiago de Cuba, och han Mattias har antagligen riktigt duktigt fel om jag ser till min egen erfarenhet. Jag har visserligen en kort tid drabbats av impotens under de åren, men det var en blodtrycksmedicin som heter Micardis, och jag kan rekommendera den för att kontrollera libido om man vill plocka ner den på jorden eller ännu längre ner.

Men LCHF verkar nog snarare i motsatt riktning.

Inkanyezi
2016-08-11 11:59
#111

Med motsatt riktning menar jag så klart lite mer uppåt.

Och därmed är tråden upphalad.

Annons:
Hanveden
2016-11-04 12:06
#112

Firar snart min femåriga bröllopsdag och kan konstatera att mina blodkärl tydligen har hållit sig rena och elastiska för något problem med utebliven "morgonvinkel" har jag inte konstaterat så LCHF kost räcker tydligen… Har man problem kan man kanske göra som professor Karl Arfors : http://karlarfors.se/mina-blodkarl-blev-42-ar-yngre/ Har ännu inte behövt ta till rödbetsjuice som Karl för att föryngra mina blodkärl… Läs gärna den länk som Karl har till: Är dina kärl en tickande bomb. mLCHFh 😎.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: