Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Livsmedel

Bambuskott

2006-08-01 15:11 #0 av: Margareta

Bambuskott har lågt kolhydratinnehåll.

Det finns olika uppgifter om näringsinnehållet i bambuskott men alla uppgifter är låga avseende kolhydrater.

Enligt den finska livsmedelsdatabasen

LivsmedelMgdkcalProt (g)Kolh (g)Fett (g)Fib (g)
Bambuskott10011,001,50,70,21,3

Enligt den svenska livsmedelsdatabasen

LivsmedelMgdkcalProt (g)Kolh (g)Fett (g)Fib (g)
Bambuskott konserv u lag10023,401,703,200,400,50

Näringsinnehåll - Bambuskott (enl SLV)
Näringsinnehåll - Bambuskott (enl SLV)

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-08-01 17:08 #1 av: Mervi

Då tycker jag vi kör med finländarna.Hemlis

Anmäl
2006-08-02 03:39 #3 av: ingela101

önskar att jag kunde infoga uppgifter så där snyggt här...!

Anmäl
2006-08-07 11:41 #4 av: Margareta

Äter ni bambuskott?
Det är gott att wooka med fläskkött och spiskummin.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-08-23 22:06 #5 av: Diana61

Jag gillar babmuskott!

Anmäl
2008-01-07 00:38 #6 av: [Beavis]

Jag blir lite konfunderad av cirkeldiagrammet ovan. I finska livsmedelsverkets analys skriver ni att det är o,7g per 100g Kolhydrater. och i svenska Lvs: 3,7g eller % hur man nu vill se det.

Tillsaken i cirkeldiagramet sedan står det att det är 55% kolhydrater... i don´t get it? jag e inget mattesnille men ändå. 

_______________________________

Medhjälpare på: rörelsehinder.ifokus.se , hemsidor.ifokus.se

 

Anmäl
2008-01-07 01:00 #7 av: Wildrat

Diagrammet visar på 5,8g inte på 100g. Om det vore på 100g skulle det mesta vara vatten

Anmäl
2008-01-07 03:16 #8 av: grona-marie

Färska bambuskott är goda, men troligen sämre än de industikokta. Jag tycker att bambuskott från burk smakar illa.

Anmäl
2008-01-07 11:45 #9 av: ullna

Inget jag prioriterar heller.

Anmäl
2008-01-07 12:43 #10 av: asagasa

#7 Diagrammet visar att 55% av energin kommer från kolhydrater, om jag inte är helt ute och cyklar.

Anmäl
2008-01-07 12:46 #11 av: ragnhildar

Ni var ju inne på kålrot i en annan trråd. Där jag kollade var kh-innehållet mkt lågt. Samma misstag?

Anmäl
2008-01-07 14:02 #12 av: Sagittaria
# 11. Ja, förmodligen. Jag är fortfarande inte helt på det klara med om det i längden och praktiken är bäst att räkna kolhydrater i form av procent av energiinnehållet (här alltså 55 %) eller i form av viktprocent (här alltså 3,2 %). Visst äter man ju färre koncentrerade kolisar av en vara som innehåller mycket vatten, så därigenom får man ju i sig färre kolhydrater totalt sett. Men jag kan ändå inte riktigt komma från tanken att det borde vara energiprocenten som man på något sätt borde utgå ifrån i sina val av produkter att äta? Finns det någon här som har tänkt på konsekvenserna av dessa båda beräkningsgrunder lite mer än vad jag har hunnit göra? Jag är ju trots allt nybörjare på lchf, och rätt dåligt påläst om teorierna. Men det här får det att snurra till rejält innanför pannbenet varje gång jag försöker angripa problemet. Fundersam
Anmäl
2008-01-07 15:12 #13 av: Wildrat

Diagrammet är på torrvikten, alltså med vattnet borttaget. Ja det är 55% kolhydrater MEN av 5,8 gram. Av 100g är det 3,2% kolhydrater. Eftersom det trots allt är en växt dominerar kolhydraterna, det brukar de göra.

Anmäl
2008-01-07 15:12 #14 av: Margareta

I mina diagram är det alltid Energiprocent - dvs vattnet är bortplockat eftersom det inte skall påverka.

I alla 100g - ren produkt - angivelser är vattnet med. Då blir det väldigt konstigt om detär mycket vattnet - då blir %-satsen kolhydrater väldigt låg eftersom vattnet räknas in

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-01-08 01:22 #15 av: [Beavis]

Det blir ju tyvärr inte mycket man kan äta då om man ska se till volymprovcenten. så jag ser nog hellre till viktprocenten då eller om det var tvärtom?

Bara sitta o tugga kött o valda grönsaker blir ju omständigt som fan. 

_______________________________

Medhjälpare på: rörelsehinder.ifokus.se , hemsidor.ifokus.se

 

Anmäl
2008-01-08 01:42 #16 av: Magne

Bambuskott är väldigt gott i viltskavsgryta.

Skav, lite lök, bambuskott smörstekes. I med soya, grädde, creme fraiche, kryddor, puttra. Mumma.

Anmäl
2008-01-08 01:55 #17 av: grona-marie

Man räknar gram per råvara. Inte räknar vi bort vattnet från köttet innan vi äter det? De flesta vill ju minimera antalet gram kolhydrtaer de äter per dag. Om hundra gram av det man vill äta innehåller 4g kolhydrater så blir det rätt enkelt. Det är värre med de kolhydrater som finns i grädde, ägg osv om man redan fyllt upp sina tillåtna med broccoli och bambuskott.

Om man dricker läsk kommer saken i ett annat läge, det innehåller ju inget av mervärde och det blir lätt gansak stora mängder av julmust eller cola.

Anmäl
2008-01-08 10:03 #18 av: Margareta

Om man äter 600g Broccoli (och vem gör det?) kommer man ändå inte upp i 20g kolhydater - så just broccoli är ganska oskyldigt för de flesta.

Vitkål innehåller lite mer kolhydrater redan på 500g passerar man 20g kolhydrater - men det är fortfarande väldigt stora mängder. Jag behöver aldrig äta mer än 150-200g av någon av dessa för att känna mig nöjd och då är vi under 10g kolhydrater.

Spenat innehåller 0,6g kolhydrater per 100g (SLV) och då kan man äta ett lastbilsflak nästan - utan att tänka på hur mycket det blir i kolhydrater. Däremot finns det annat i spenat (Pasi - hjälp?) - som gör att man inte skall äta för mycket - så lagom är bäst.

Sparris (grön/vit) innehåller 2,2g kolhydrater (SLV) och är således också fritt fram.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-11-14 00:18 #19 av: Diana61

Jag älskar bambuskott och vattenkastanjer stekta i smör och lite olivolja och lite örtsalt på. När jag äter det seddan så skvätter jag på lite soja. MUMS!

Anmäl
2008-11-14 01:35 #20 av: konichiwa

Jag hade en burk stående kvar i skafferiet sedan mitt gamla liv. Tog fram och öppnade den (tänkte ha den i viltgryta), det luktade klor!!

Sköljde ordentligt men det luktade fortfarande så illa att jag slängde den.

Hade jag otur eller luktar/smakar det verkligen klor?

Agneta

Tvålmakaren

 

 

Anmäl
2008-11-14 08:41 #21 av: spkn1

Står det olika kolhydratmängder för olika källor brukar oftast det som visar högst ha fibrer inräknade. Alltså är nog det lägsta det man bör gå efter, om det är digererbara kolhydrater man är intresserad av mängden på.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.