Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Livsmedel

Cashewnötter

2006-07-23 17:16 #0 av: Margareta

Cashewnöten har en söt och smörig smak. Läs innehållsdeklaration och bilda egen uppfattning om vad Du själv tål.

Cashewnötter
Cashewnötter














Källa: Livsmedelsverkets
livsmedelsdatabas, version 04.1
Energi:581kcal/2431.1kJ
Vatten:2.3g
Protein:15.3g
Fett:46.5g varav mättat: 9.18g, enkelomättat: 27.3g, fleromättat: 7.85g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:26.5g, varav sockerarter: 2g
Fibrer: 6g
Vattenlösl. vitaminer:Folat: 69mcg, Niacin: 1.4mg, B2: 0.2mg, B1: 0.2mg, B6: 0.26mg
Fettlösl. vitaminer:Karoten (A-vit): 60mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 7.4mg
Mineraler:Fosfor: 490mg, Järn: 6mg, Kalcium: 45mg, Kalium: 560mg, Magnesium: 260mg, Natrium: 16mg, Selen: 2mcg, Zink: 5.6mg

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-07-23 19:27 #1 av: Undin

Gott och onyttiga. Fast gott som mellan mål när man ätit för lite kolhydrater.

Anmäl
2006-07-24 17:08 #2 av: Eva J

Jämmer och elände......jag äter för mycket cashewnötter. Jag blir galen, så fort något är gott så är det för gott. Förrästen vad då ätit för lite kolhydrater, det är väl det som är meningen med LC eller?

Anmäl
2006-07-24 20:10 #3 av: Margareta

#2 En del vill komma upp till en viss nivå kolhydrater, det finns olika skolor om vad som är lagom, medan andra struntar helt i dem, vilket också är en "skola".

Jag håller mig själv så nära 0 jag kan.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-07-24 20:14 #4 av: Undin

huvudvärk och trötthet kommer på mig av för lite kolhydrater, har nu kört i 11 dagar och sett ett samband. Så upp över 20 ska jag vara. Idag kör jag ett annat expriment, om jag orkar skirver jag om det.

Anmäl
2006-07-24 20:22 #5 av: Margareta

#4 Dricker Du ordentligt? Jag kan äta hur lite kolisar som helst, men får huvudvärk direkt om jag dricker för lite vatten. Särskilt nu när det är var,t!

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-07-24 22:26 #6 av: Undin
Jag kan inte dricka mer, ca 2 liter om dagen, VATTEN som jag aldrig har kunnat dricka i denna stad, men har lärt mig nu under dessa dagar, men däremot Linköping vatten drack jag litervis när jag jobbade.
Anmäl
2006-07-24 22:40 #7 av: Margareta

Är det 11:e dagen i ditt liv med LC?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-07-25 01:15 #8 av: Undin

Ja, den 11:e dagen som jag räknar, sen blev det lite smyg innan Skrattande

Anmäl
2006-07-25 10:49 #9 av: Margareta

#8 Det tar mycket längre tid än så att ställa om kroppen på fettdrift. Sten Sture brukar prata om ett halvår...
Då är det inte konstigt om Du får huvudvärk med för lite kolhydrater.
Det skulle jag kalla abstinens. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Du kan minska ner ytterligare om några veckor om du tycker att det behövs.
Så länge det fungerar med en viss mängd finns ingen anledning att minska, men om Du tycker något krånglar framöver behöver Du nog inte oroa Dig för huvudvärk.
För min del tycker jag att 3 veckor tog det första gången att bli av med abstinens och sen har det gått fortare och fortare, så nu tar det bara någon dag av "koncentrerat fettätande".

 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-07-27 17:09 #10 av: Gittan-Xyz

Undin, du äter inte mycket ost? Jag gjorde det mina första 3 månader och var trött som ett helt ålderdomshem. Nu vet jag att man tipsar folk om att äta ost mot sömnbesvär, och det hjälper. Så nog skulle det väl förorsaka trötthet på dagen också, om man nu sover så gott på ost på natten. Testa i så fall att utesluta ost några dagar och jämför skillnaden.

Anmäl
2006-07-27 17:45 #11 av: Undin

Jag har tvingat i mig ost i bland, passar inte in i kosten, fast förresten, Lite ädelost har det blivit varje kvällsmål, fast tröttheten har nog mer ihop med värmen.

Anmäl
2006-08-23 22:00 #12 av: Diana61

Nedrans banditer! Jag som petat i mig en näve om dagen de senaste veckorna. Då blir det inge mer av detta.

Anmäl
2006-08-23 22:15 #13 av: Karin20

Jamen då förstår jag!

//Karin

Anmäl
2006-08-24 00:19 #14 av: EvaB

Jag har gott över till paranötter istället 5-6 stycken (20g) till eftermiddagsfikat,  för cashewnötter blev det alldeles för många av.

per 100g kcal 657, protein 14,3g, fett 66g, kolh 3,8g, fibrer 9g

enligt förpackningen köpt skalade på hälsokost

 

Anmäl
2006-08-24 00:36 #15 av: holygittan

Jag är fullt medveten att det är ganska mycket kolisar i cashew. Därför äter jag det sällan och bara lite.

Men jag har nötallergi mot vissa nötter som hasselnöt och valnöt. Därför äter jag på de frön och nötter som jag vet jag klarar av: cashew och mandel, pinje och solrosfrön. I små doser alltsåSkrattande

Anmäl
2006-08-24 00:48 #16 av: EvaB

Paranötter är tydligen den värsta nöten för nötallergiker. Jag har för mig att jag läst att man inte ska äta för mycket av dem , då de bildar cyanid?!

Anmäl
2006-08-24 09:59 #17 av: Amiechan

#16: läs tråden om paranötter - där hittar du ännu fler nackdelar med paranötterna ;-)

Anmäl
2006-09-08 12:55 #18 av: Margareta

100g innehåller 26g kolhydrater, det är väldigt mycket på LC-kost

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-01-26 18:14 #20 av: Margareta

Mera nötter

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-01-26 18:33 #21 av: mariech

oh nötter som är så gott...

Anmäl
2009-01-26 19:27 #22 av: [Pennylane1]

menar du att paranötter innehåller 26 gr Margareta? Jag har hört att de ligger klart under fem!

Anmäl
2010-10-21 01:30 #23 av: Margareta

Glad

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-10-21 09:27 #24 av: [Pennylane1]

här finns annan rätt olik (ang kolhydratsinneållet) info... Paranötter, ekologiska, 250 gram
Ekologiska paranötter, 250 gram

Paranötter består till 70 procent av fett. Fetterna är bra för huden och har antiinflammatoriska egenskaper.

Paranötter innehåller även rikligt med selen, som är en kraftfull antioxidant, som skyddar våra celler från skador. Proteinet i paranöten är komplett och därför särskilt lämpligt för veganer och vegetarianer.

Används i bakverk, desserter, godis eller äts naturella.

Tänk på att paranötter kan framkalla kraftig allergi hos allergikänsliga personer.

Näringsvärde per 100 gram paranötter:
Energi (kcal): 677
Protein: 14,3 g
Kolhydrater: 3,4 g
Fett: 66,5 g
Fibrer: 9 g
Magnesium: 335 mg
Selen: 50 mcg
E-vitamin: 7,60 mg
Folsyra: 22 mcg
Kalcium: 176 mg
Kalium: 600 mg

 

Anmäl
2010-10-21 09:28 #26 av: [Pennylane1]

dubbelt

Anmäl
2010-10-21 09:28 #27 av: [Pennylane1]

dubbelt

Anmäl
2010-10-21 09:30 #28 av: [Pennylane1]

dubblepost

 

Anmäl
2010-10-21 09:48 #29 av: [Pennylane1]

dubbelpost

 

Anmäl
2010-10-21 09:49 #30 av: [Pennylane1]

 

det var något rejält knas här, står bara att fel uppstått och när man försöker igen så står det samma, därav flera inlägg!

 

 

Anmäl
2010-10-21 10:39 #31 av: Annamaria78

Hur är det med mandlar då?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.