Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Allmänt om kost

Topp 10: Barnens favoriter

2006-12-14 11:54 #0 av: Amiechan

Så gör du barnens favoritmat nyttigare. Tips från vår drömvärld där LC/HF är normalt. I Aftonbladet plussar och tipsar en dietist ”Så gör du maten nyttigare”. Hon följer de vanliga blodsockerhöjande och fetmande kostreglerna av idag – fett är farligt, kolhydrater är nyttigt och fibrer är ännu nyttigare. Men hur skulle det ha sett ut om LC/HF varit normen?

I vår drömvärld får LC/HF-dietisten Lena Carlsson tipsa om hur man kan göra barnens favoriter nyttigare.

---   ---   --- 

Artikeln nedan av den fiktiva Lena Carlsson är inspirerad av dietisten Josefin Jonassons artikel "Topp 10: Barnens favoriter", publicerad på Aftonbladet, samt Coops undersökning av barns favoritmat. Vår tanke md denna text är att läsaren ska kunna jämföra de olika kostbudskap som finns. För att möjliggöra detta har texten skrivits parallellt med J Jonassons artikel men med ett annat budskap.

---   ---   --- 

LC/HF-dietisten tipsar: "Så gör du maten nyttigare"

Om barnen själva får bestämma blir det spaghetti med köttfärssås till middag. Det visar en stor undersökning som Coop låtit göra. Näst populärast är tacos, följt av kyckling med ris på tredje plats.

Rätterna som barnen röstat fram som sina favoriter är helt okej tycker dietist Lena Carlsson, men inte sällan måste man komplettera med fett för att få en riktigt bra måltid.

– Dessutom är det bra om barnen dricker vatten till maten. Om man absolut ska dricka läsk och saft ska det vara något extra och inget man har som måltidsdryck.

 

Barnens topp 10


1. Spaghetti med köttfärssås

Lenas betyg:
– En i grunden bra rätt. Pasta ger lite mycket kolhydrater så servera bara små portioner av det och välj hellre grönsaker att komplettera köttfärssåsen med. Basera såsen på grädde i stället för krossade tomater så blir det fetare och mer mättande.

Se upp med: Pastan. Pastan innehåller mycket kolhydrater (utan att tillföra andra mervärden) så dra ner på det.

 

2. Tacos

Lenas betyg:
– Helt okej mat. En stor fördel är att det är så lätt att klämma in en massa grönsaker.

Plockmat är alltid uppskattat av barn. Mjuka tortillabröd är ett bättre val än friterade skal och nachochips. Guacamole är en jättebra sås - fet och smakrik.

Se upp med: Skalen och chipsen som innehåller mycket kolhydrater och dessutom ofta har transfetter i frityroljorna . Välj tortillabröd utan härdat vegetabiliskt fett istället och glöm inte osten!



3. Kyckling med ris

Lenas betyg:
– Kan vara bra. Kan innehålla mycket näring och fett. Riset höjer blodsockret för mycket, så minska på det eller ta bort helt. Om du vill göra det extra gott – se till att krydda och steka kycklingen så att skinnet är oemotståndligt, där sitter det nyttiga fettet! Servera med grönsaker och en fet sås.

Se upp med: Maten i sig ger bra näring och men kan vara lite fettsnål. Feta såser och tillbehör kan göra rätten bättre, särskilt om man håller igen på riset.

 

4. Pannkakor med sylt och grädde

Lenas betyg:
– Bara pannkakor är ingen middag. Det ger för lite näring och blodsockret hoppar genom taket. Sylt ger bara snabba kalorier och pannkakorna i sig innehåller alldeles för mycket kolhydrater från vetemjöl, socker och mjölk.

  Bättre då att äta soppa till huvudmål och pannkakor till efterrätt.

  Att försöka göra pannkakorna nyttigare är ingen bra idé tycker jag. Risken är att man kommer ifrån det goda. Visst kan du ha i mindre socker i smeten, men det stora problemet med pannkakor är att det är så svårt att få balans mellan kolhydrater, fett och protein.

  Mitt råd är att äta pannkakor mer sällan, men då göra det på riktigt, men gärna med vispgrädde och färska bär.

Se upp med: Vetemjölet, sockret och sylten.

 

5. Lasagne

Lenas betyg:
– Ganska okej, men ett sämre val än spaghetti och köttfärssås eftersom lasagne innehåller så mycket pasta.

  Gör rätten bättre genom att tillaga med färre lager lasagneplattor och servera med en sallad.

Se upp med: Pastan

 

6. Korv och makaroner

Lenas betyg:
– Kan vara helt okej. Korv i sig innehåller ju ofta mycket tillsatt potatismjöl och därmed kolhydrater, så välj med fördel en fet variant med lite tillsatser. Rent kött är ett bättre alternativ - mindre kolhydrater och mer näring.

Servera inte stora mängder pasta, det är korven barnen ska bli mätta på! Ketchup innehåller mycket socker, men man brukar ju inte äta så stora mängder, så det är inget att haka upp sig på.

Se upp med: Pastan och dolda tillsatser i korven. Välj en fetare variant eller rent kött.

 

7. Pizza

Lenas betyg:
– Pizza är riktigt bra om man lagar den själv. Köpepizzorna har för stora portioner, för mycket deg och för lite protein.

Använd ett tortillabröd som degbotten om du vill göra pizzan nyttigare och fyll pizzan ordentligt med korv/kött, grönsaker och ost. Servera gärna en pizzasallad till.

Se upp med: Brödet och portionsstorleken.

 

8. Köttbullar och potatismos

Lenas betyg:
– Kan vara både bra och dåligt, beroende på hur man lagar det. Hemmagjort är bättre än köpt.

  Gör du egna köttbullar så stek dem med fördel i ugnen, det sparar tid. Dryga ut smeten med äggulor och vispgrädde. Potatismos innehåller mycket snabba kolhydrater. Ett alternativ kan vara att göra mos på blomkål med mycket fett i. Krydda gärna med färsk gräslök eller spenat som ger både färg och vitaminer. Komplettera med grönsaker.

Se upp med: Mager färs, potatismoset.
  

 
9. Korv stroganoff

Lenas betyg:
– Beror helt på hur man tillagar det. Risken är stor att det blir alldeles för mycket kolhydrater i korven och med riset som ofta brukar serveras till.

  Använd feta produkter och basera hellre såsen på grädde än tomater. Man kan servera korv stroganoff med grönsaker istället för ris, eller både och.

Se upp med: tillsatserna i korven, riset.

  

10. Blodpudding med lingonsylt

Lenas betyg:
– Okej men inte jättebra. Blodpudding ger protein och en hel del järn. Servera gärna med stekt fläsk eller bacon samt vitkåls-och apelsinsallad till, det ökar järnupptaget. Ge inte barnen mjölk till blodpudding, det gör det svårare för kroppen att ta upp järnet.

Se upp med: Lingonsylten! Många barn dränker blodpuddingen i lingonsylt som innehåller mycket socker. Maten i sig är okej trots råg och vetemjöl och socker i blodpuddingen, men fyll på med stekt fläsk eller bacon.

Anmäl
2006-12-15 14:57 #14 av: odezza

Verkligen uppfriskande att läsa! Jag tycker synd om de barn som tvingas följa Aftonbladets tips... varken nyttigt eller gott! Visste inte heller att vi hade en egen dietist... kommer hon att dyka upp här på forumet fler gånger, tro? Flört

Glad 

"still lost in space and time"

Anmäl
2006-12-15 20:59 #15 av: Lillianna

Mina barn skulle gärna få äta LCHF inspirerat men tyvärr är det bara pasta som gäller så  Lenas förslag att skippa pastan och ersätta med grönsaker skulle vara en utopi för oss. Om de fick som de ville skulle de skippa proteinerna och fettet och bara äta pasta. Nu får de ju inte det, och matsituationerna är inte alltid roliga hemma hos oss då det är mycket tjat om att äta upp det som ligger på talltiken, utöver pastan alltså.

Men i drömlandets värld......

/Lillianna, mamma till 3st 

~ Lillianna ~

Anmäl
2006-12-20 12:22 #16 av: Margareta

Lillianna:
Vi hade det som du förr om åren med våra tre barn, men det har vänt så ha lite tålamod...

Idag frågar de inte efter pasta mer än någon enstaka gång. De sätter stort värde på helt annan mat när de blir äldre.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-01-14 23:02 #17 av: Kia
Denna tråden hade jag missat......
WOW tack tack tack tog en print :)
Ameichan du är en pärla :) 
Anmäl
2007-01-15 09:10 #18 av: Amiechan

Det var så lite så...

Anmäl
2007-01-20 12:19 #19 av: Cowboy

Blodpuddingen ska givetvis serveras med stekt bacon och lingonsylt med grädde.

Använd inte hushållspapper till bacon och knaperstek inte.

Varför får jag inte dricka mjölk till? Min mjölk har ca 4% fett. 

Anmäl
2007-06-27 17:42 #20 av: Amiechan

Mjölk hindrar upptaget av järn, så om man vill optimera upptaget av järn från blodpuddingen bör man inte dricka mjölk till.

Anmäl
2007-06-27 18:23 #21 av: problembarn

Jag tror som Margareta... barnen är lika inkörda i de gamla spåren som vi vuxna! För mig har det ju tagit flera månader att verkligen tänka om och då har jag ju helt medvetet valt detta nya. Jag ser lite samma tendens hos mina ungar, i början blev de mest förvirrade när jag sa ta mest kött... ta inte så mycket potatis osv. Men det går lättare och lättare... Sen tror jag att barnen inte har hunnit bli så "förstörda" som vi vuxna av kolisarna så jag tror inte vi behöver vara lika rigida med dem som med oss själva. Vettig balans räcker tror jag!

Anmäl
2007-12-26 13:55 #22 av: MillisB

Hittade den här härliga tipsartikeln om barnmat, den är ju fortfarande väldigt aktuell!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2007-12-26 14:19 #23 av: Anders-S

Barnen gillar det som du vant dem vid.  Det finns många barn som med förtjusning äter både skaldjur, sill och andra fiskrätter. Mina gillade speciellt kaviar (rom) med hackad rå lök och en massa gräddfil, räkor med avocado, grillat kött med mycket vitlökssmör och wookade grönsaker.   

Anmäl
2007-12-26 18:43 #24 av: Margareta

Dessvärre är det inte så enkelt att vi ensamma påverkar våra barns mat. Min äldsta dotter älskade sådan mat vi gav henne ända tills hon kom till dagis och lärde sig att "fisk är äckligt" osv. Sen var det inte lika lätt.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-12-26 19:29 #25 av: Mona-Stina

Känner igen det där Margareta, min jäntunge åt inte pannkakorna jag stekte sedan hon började på dagis, hon ville hellre ha dagis pannkakor som stekt i Tyskland, kylts och packat och därefter transporterats.

Lite sårad blev jag allt.

Anmäl
2007-12-26 21:43 #26 av: Karro

hahaha "jag tycker inte om" lärde jag mig när jag började på dagis :) det som jag fortfarande har svårt för men försöker lära mig är ju lever, mammas leverpastej är ju ett bra sätt att lära sig och efter att sett Doc_s staplar garvar man ju bara åt alla som trycker i sig frukt istället för lever...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.