Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Apotekets MittVal Sport

2006-09-24 12:22 #0 av: Margareta

Apotekets multivitamintillskott för den som tränar och motionerar regelbundet.

 

MittVal Sport
MittVal Sport
Apotekets multivitamin/mineraltabletter MittVal Sport.
Nedanstående tabell är innehållet i TVÅ tabletter

 

Vitaminer   
 mängd/2 tabl % av SNR 
A-vitamin 800 mikrog 100 
D3 7,5 mikrog 100 
E-vitamin 120 mg 1200 antioxidant 
B1 3,5 mg 250 
B2 4,0 mg 250 
Nikotinamid 45 mg 250 
B6 3,8 mg 250 
Folsyra 400 mikrog 133 
B12 4 mikrog 200 
C-vitamin 200 mg 333 antioxidant 
Biotin 90 mikrog 
Pantotenat 6 mg 
   
   
Mineraler 
Järn 15 mg 150 
Zink 18 mg 200 
Koppar 0,9 mg 100 
Jod 150 mikrog 100 
Mangan 2 mg 
Krom 150 mikrog 
Selen 100 mikrog 200 antioxidant 
Molybden 150 mikrog 
Kalcium 100 mg 10 
Magnesium 300 mg 100

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-24 12:23 #1 av: Margareta

Att ta vitamintabletter från Apoteket som kosttillägg har jag gjort ända sen jag bodde hos mamma, eftersom hon tyckte vi barn höll oss mer friska från förkylningar på det viset och det tror jag fortfarande på.
När jag blev äldre och tog reda på mer själv blev det preparat från hälsokosten eftersom de innehöll fler mineraler och högre doser.

Nu har jag hittat MittVal Sport på apoteket och den ligger väldigt nära det jag strävar efter i tillskott (obs dosen är två tabletter per dag)

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-24 13:51 #2 av: Lillianna

Ok, skulle ju vara kanon om man hittade nån tablett som kunde innehålla allt eller i bästa fall det mesta!!

Hur ser du på denna? Ska du ta nån mer tablett utöver? Den har inget Kalium och för lite kalcium, kanske även lite lite magnesium(iallafall för mig). 

Ps. Jag ger oxå mina barn vitaminer, året runt!! Vi är sällan sjuka!! 

/Lillianna 

~ Lillianna ~

Anmäl
2006-09-24 13:58 #3 av: Margareta

Jag äter inget extra kalcium med tanke på all ost.

Jag verkar klara mig på Magnesiumhalten om jag inte missar någon dag, men har en burk extra (in case)

Jag har aldrig ätit kalium, mer än B-calm ibland.

Jag tar Omega3 utöver och kommer nog att även ta Q10 senare i höst.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-24 14:01 #4 av: Lillianna

Har du testat blodet nån gång? Jag är mer och mer sugen på att gå och göra det, för att få ett hum om hur jag ligger till.

/Lillianna 

~ Lillianna ~

Anmäl
2006-09-24 14:24 #5 av: gammelmor

Känner ni till något vitamin- eller mineraltillskott som också innehåller lite kalium?

Anmäl
2006-09-24 18:34 #6 av: Margareta

Jag har testat för 1½ år sedan (strax innan LCHF, innan bara LC) och jag hade inga som helst brister då.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-24 20:16 #7 av: gammelmor

Jag antar det också har mycket med både inaktivitet och åldern att göra, men jag kan inte trycka i mig mer än cirka 1600 kalorier per dag (jo - visst skulle jag kunna det om jag hade börjat vräka i mig socker igen - för säga vad man vill - det ger matlust.) Det gör att jag måste vara så himla noga med vad jag äter, så om jag hittade ett kosttillskott med bara lite extra kalium skulle min lycka vara fullständig.

Jag får leta vidare, tack Margareta för att du bryr dig! Glad

Anmäl
2006-09-24 20:18 #8 av: Mervi
Margareta, innehåller inte B-Calm kalium?? Jag har för mig att det var B-calm som Maria Tauson rekommenderade. Nu har jag hittat det på internet.

Se här nedan.

B-calm

Mineraler i samverkan
Mineraler är nödvändiga byggstenar för kroppen som måste tillföras via maten eller som kosttillskott. Mineraler samverkar med varandra, vilket har stor betydelse för hjärtats, musklernas och cellernas funktion. Som exempel kan nämnas kalcium och magnesium som båda behövs för hjärtats arbete - kalcium har en sammandragande effekt på hjärtmuskelcellen och magnesium verkar avslappnade.
B-Calm innehåller förutom kalcium och magnesium även kalium och bor.
Anmäl
2006-09-24 21:13 #10 av: gammelmor

Å Mervi, du är en klart lysande stjärna! Det är precis ett sådant piller jag är ute efter! Var köper jag det? Huj, vad jag blev glad!

Anmäl
2006-09-24 21:56 #11 av: Mervi

Naturapoteket har jag köpt den en gång, men den finns säkert på de flesta hälsokostaffärer.

Anmäl
2006-09-24 22:02 #12 av: gammelmor

Tack, tack!KyssGlad

Anmäl
2006-09-24 22:14 #13 av: magma

Äte B-Calm, köper det på hälsokost, tror doseringen är 1-3 om dagen om jag inte minns fel. Tar oftast 1, men nu när jag dragit in på mjölkprodukterna så borde det nog bli två tror jag... Använder också Ledins komplett och Omega3.

Anmäl
2006-09-24 23:20 #14 av: Margareta

Jo B-kalm innehåller kalium och det är därför jag ätit det ibland, men jag äter inte det regelbundet.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-25 00:02 #15 av: Lillianna

Jag åt oxå B-calm, men reagerar på Bor och får mellanblödningar stup ikvarten. Efter lite diskuterande på kolhydratiker kom det fram om att det var jag och en annan tjej som reagerade på detta sättet och hon mailade tillverkarna som sa att det fanns en del kvinnor som gör det tyvärr. Så för min del funkade just den tabletten inge vidare....

Så om ni som testar B-calm för första gången upplever samma sak så vet ni varföoch oroa sig för allt möjligt under den tiden man småskvätter sådär. 

/Lillianna 

~ Lillianna ~

Anmäl
2006-10-12 22:24 #16 av: Margareta

Jag puttar upp den här om fler söker en "all-vitamin" tablett.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-12-08 22:58 #17 av: Snurran

 Ledins Komplett

12 vitaminer plus betakaroten 11 mineraler & spårämnen Plus fiskolja! Allt i en ny, lättsvald, dragerad tablett  

 VITAMINER PER TABLETT:

A-vitamin 200 µg,

β-karoten 1,8 mg,

tiamin (B1) 1,4 mg,

riboflavin (B2 ) 1,6 mg,

niacin (B3) 16 mg,

pantotensyra (B5) 8 mg,

pyridoxin (B6) 2 mg,

vitamin B12 3 µg,

vitamin C 60 mg,

vitamin D3 5 µg,

vitamin E 8 mg,

biotin 100 µg,

folsyra 200 µg.  

 

MINERALER

Kalcium 100 mg,

fosfor 78 mg,

magnesium 50 mg,

järn 12 mg,

zink 15 mg,

mangan 2 mg,

koppar 1 mg,

jod 150 µg,

molybden 150 µg,

selen 60 µg,

krom 50 µg,

fiskolja (mikroinkapslad Omega 3-olja) 20 mg  

 

Fri från gluten och laktos.

Anmäl
2006-12-09 00:45 #18 av: Margareta

Fördelen med MittVal Sport för min del är den väldigt mkt högre Magnesiummängden som jag så väl behöver.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-12-09 20:38 #19 av: Ingeborg

Tack Margareta, en ask Mittval sport får det bli, om du klarar dig på det ska det nog passa mig också.

Anmäl
2008-04-09 12:31 #20 av: sarwen

Undrar en sak ang. vitamintillskott...

Många vitaminer verkar jag få i mig alldeles för mycket av (jämfört md RDI, men vad vet livsmedelsverket ;)...) och somliga lite i underkant. Hur ska jag veta vad som är direkt skadligt?
Har försökt leta här och på docs hemsida men hittar det inte.
Är det dumt att äta multivitamin om man till exempel redan ligger på nästan dubbla dosen A-vitamin?

Anmäl
2008-04-09 13:31 #21 av: Aniara4

Jag brukar variera mig med olika multivitaminer (har gjort det länge eftersom jag är så begränsad av mina allergier). En favorit som jag tar just nu är Mivitotal flex:

Ingredienser per 30 ml:

Betakaroten (Pro-vitamin A) 1,5 mg
B1-vitamin (tiamin HCl) 10 mg
B2-vitamin (riboflavin) 10 mg
B3-vitamin (niacin) 10 mg
B5-vitamin (pantotensyra) 25 mg
B6-vitamin (pyridoxin) 10 mg
B12-vitamin  
(cyanokobalamin) 10 mcg
C-vitamin (askorbat) 750 mg
D3-vitamin (kolekalciferol) 10 mcg
E-vitamin (d-alfatocoferol) 133 mg
Biotin 100 mcg
Bor (citrat) 500 mcg
Folsyra 400 mcg
Inositol 25 mg
Kolin (bitartrat) 25 mg
PABA (para-amino-benzoesyra) 10 mg
Jod (kalium) 150 mcg
Kalcium (trikalciumcitrat) 250 mg
Kalium (trikaliumcitrat) 200 mg
Krom (kelaterat) 50 mcg
Magnesium (citrat) 300 mg
Mangan (sulfat) 2 mg
Selen (natrium selenit) 50 mcg
Zink (citrat) 5 mg
L-Carnitine 100 mg
Q10 (vattenlöslig) 10 mg
Ribos 100 mg
Bioflavonoider 50 mg
L-taurin 500 mg
L-alanin 28 mg
L-arginin 32 mg
L-aspartinsyra 66 mg
L-cystin 25 mg
L-fenylalanin 42 mg
L-glutaminsyra 180 mg
L-glycin 18 mg
L-histidin 24 mg
L-isoleucin 50 mg
L-leucin 76 mg
L-lysin 70 mg
L-metionin 48 mg
L-prolin 90 mg
L-serin 50 mg
L-treonin 40 mg
L-tryptofan 12 mg
L-tyrosin 14 mg
L-valin 60 mg

Antioxidationsmedel: Citronsyra, kaliumsorbat, natriumbensoat.
Emulgeringsmedel (E415,E422)
I en bas av mer än 70 spårmineraler i kolloidal form samt alfalfa och psyllium.
Kosttillskott bör ej ersätta varierad kost.

 

Anmäl
2008-04-09 13:34 #22 av: Aniara4

#20 Vissa vitaminer är det viktigt att hålla koll på, vattenlösliga kissar man ju i regel ut överskottet men fettlösliga är lite kinkigare. A-vitamin är en sån som man inte ska ta för mycket av. En lösning kan vara att ta mycket betakaroten istället, då bildas så mycket A-vitamin som behövs, och resten gör nåt annat (funkar som antioxidant eller färgar huden gul eller vad det nu är det gör...).

Apoteket har ett litet häfte om olika vitaminer och mineraler som är ganska bra, sen tar i alla fall jag de officiella råden med en rejäl nypa salt ibland, men häftet funkar bra som utgångspunkt. Bara att hämta gratis på närmsta apotek! 

Anmäl
2008-04-09 13:39 #23 av: Aniara4

En annan favorit är Naturapotekets "En var dag - antioxidant", men den innehåller inga mineraler utan bara de vanliga vitaminena plus några andra antioxidanter. Periodvis har jag försökt undvika vissa mineraler, och då har det varit en fördel att inte få med dem. Istället har jag lagt till specifika mineraler om jag har tyckt att det behövs.

Anmäl
2008-04-09 13:54 #24 av: sarwen

men om jag redan får i mig till exempel 1100 A-vitaminer på en dag (från ägg, mjölk och crème fraiche, som jag äter rätt mycket) då kanske jag ska passa mig för att ta tillskott som innehåller A? OCh inte behöver jag nåt betakaroten heller, ju. HAmnar högt på B9, B12 , D och selen också, men lite lågt på andra, så hur gör man då?

Hur vet man vad som är skadliga nivåer?

 

Anmäl
2008-04-09 14:01 #25 av: Aniara4

Jag vågar inte svära på det här, men jag tror det är skillnad på naturliga A-vitaminer i mat och syntetiska som man tar som tillskott. Men visst verkar det onödigt att ta mer oavsett! Vill man ändå ta en multivitamin kan man ju ta en som innehåller betakaroten istället för a-vitamin, som t.ex. Mivitotal ovan (det finns fler).

När det gäller skadliga nivåer kan man som sagt hämta apotekets gratisbroschyr, där står varje ämnes funktion, rekommenderad dos och maxdos. Eller så kan man förstås googla sig runt på nätet, sånt måste ju gå att hitta!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.