Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Livsmedel

Vanliga bär

2007-07-13 12:34 #0 av: Margareta

Våra vanligaste bär innehåller en del kolhydrater att räkna med om man äter stora portioner. Här följer en sammanställning på de vanligaste. Observera skillnaderna fruktsocker/sackaros.

LivsmedelMgdkcalProtFettKolhGlukosFruktosSackarosStärkelse
Svarta vinbär10063,601,381,2811,473,540,30
Lingon10051,600,700,5010,904,34,20,20,1
Röda vinbär10043,601,200,209,102,94,40,20
Blåbär10046,100,700,808,9032,90,50
Jordgubbar10037,600,490,218,302,92,42,10
Hjortron10044,501,300,907,7043,7 0
Björnbär10034,400,700,406,902,72,50,50
Krusbär10032,100,800,605,802,82,40,20
Hallon10028,101,200,604,401,62,20,30

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-13 12:35 #1 av: Gronstedt

Hallonen är mogna därhemma, så sådana äter jag varje dag just nu - det får gå som det kan med kolisarna, det är så kort tid de finns.

Anmäl
2007-07-13 12:36 #2 av: Margareta

Jag tycker alltid det är intressant att finna samband mellan de olika typerna av kolhydrater och noterar att fruktosmängden i vinbär är högre än i de andra, medan jordgubbar har med sackaros.

Fruktos lär höja blodsockret långsammare än sackaros (GI-princip).

Hallon är de bär som ligger under 5%-gränsen och är därför populära bland LCHF-are.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-13 12:43 #3 av: AnneN

Aha då kan jag byta ut mina älskade blåbär mot hallon som är nästan lika gott. Men att låtabli svartavinbär kan bli svårare.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2007-07-13 19:44 #5 av: mumsan

Jättebra Margareta, tack för listan. Det får bli hallon för min del i sommar!

Anmäl
2007-07-13 19:47 #6 av: Margareta

Jag har ökat listan med hjortron och lingon... hade glömt Norrlands Guld.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-13 23:10 #7 av: zeretki

Toppen! Tack för att du postade detta! :D

Anmäl
2007-07-14 01:29 #8 av: Johanna-Soderlund

Men fruktos ger ju ökad hunger, så jag tror inte att det är en bra grund att gå på. Själv tycker jag däremot det går bättre med sur och besk frukt.

 
Kiwi är t.ex C-vitaminrik (vilket ger sur smak) och känns bra, men det är ganska hög kolhydrathalt.

Anmäl
2007-07-14 01:33 #9 av: Johanna-Soderlund

Det blev fel i förra inlägget, bra tabell:

Sockerinnehåll

 Hur som haver borde bär vara mycket nyttigare än frukt eftersom bär är mer ursprungliga. Undantag jordgubbar som är förädlade från smultron. Bär är också mycket mer antioxidantrika än frukt.

Anmäl
2007-07-14 12:10 #10 av: Margareta

Är det ok om jag lägger upp din lista Johanna?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-14 12:28 #11 av: Amiechan
Johannas lista kommer från Dansukker, så jag tror inte Johanna kan svara på det Margareta :)
Anmäl
2007-07-14 13:59 #12 av: Margareta

Ok, då frågar jag Dansukker...

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-14 15:55 #13 av: Margareta

Jag vill gärna ha innehållsvärden på smultron... är det någon som har det?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-07-18 23:57 #14 av: oldwolfie

o körsbär  då???

Anmäl
2007-07-19 00:15 #15 av: zeretki

#8 Det där är också intressant för jag har märkt att jag kan äta blåbär och dom ger mig inte sockersug, som jag trodde att dom skulle. Och enligt tabellen så innehåller blåbär mer kolhydrater men inte SÅ mycket mer fruktos än hallon.

*är förvirrad*

Anmäl
2007-11-05 22:35 #17 av: Pasi

Intressant att se att den finska databasen anger lägre sockerhalt i blåbär och lingon...det kan mao variera ganska friskt.
En del andra frukter som inte innehåller speciellt mycket socker - melon, kiwi, persika (varierar nog mycket!), plommon, äpple, päron.

Körsbär innehåller relativt mycket socker (>10g). 

Lista på bären med minst socker.

Motsvarande för frukt. 

Grönsaker

Såg ytterligare ett påstående vara osant...att morot innehåller mycket stärkelse!? 0,2g är inte mycket...mindre än kiwi.Förvånad

Grönsaker - stärkelse. 

Frukt - stärkelse. 

Anmäl
2007-11-06 01:03 #18 av: Margareta

Viktväktarna på 70-talet höll väl koll på kolhydraterna och stärkelsen. Morötter var aldrig på någon lista för vad som var stärkelserikt - däremot hade jag för mig att de var rika på fruktos/glukos stämmer inte det heller

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-11-06 01:09 #19 av: Pasi
Mest sackaros och bara 5,4g kolhydrater....mer än de flesta tillåter men ändå bättre än de flesta frukter o bär.Glad
Anmäl
2008-04-07 17:25 #21 av: Karro

likadant med denna artikel mycket bra läsning

Anmäl
2009-06-24 02:32 #22 av: gyllenetider

Smultron då??

Anmäl
2009-08-04 12:34 #23 av: Margareta

Nu är det bärtider och dags att ta fram den här listan

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-08-04 12:38 #24 av: raphanus

Tar du blåbären så Tarja Halonen

Anmäl
2009-08-04 13:24 #25 av: Mervi

Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.